Babyshower

Reville

Trådstartare
Jag är inbjuden på en babyshower i mitten av sommaren och vi har så smått påbörjat planeringen men vi har stött på lite problem, mest pga vi aldrig har anordnat eller ens varit på en babyshower förut, så vi behöver förslag på trevliga aktiviteter och annat som man brukar pyssla med. Givetvis ska vi anpassa oss efter den blivande mammans nivå, men alla tips tas tacksamt emot av er som har varit med förut:)

Vi har haft en för en kompis! Väldigt trevligt! Vi överraskade henne med en brunch på ett slott.

Hon fick en blöjtårta med massor av prylar på. Vi beställde en men det går nog att göra själv.

Vi hade köpt en liten helvit boby och textilpennor och så ritade och skrev vi alla på bodyn tillsammans som en aktivitet.

En annan aktivitet var att vi alla skrev ner våra bästa namnförslag och gav vår vän som inspiration och lite gissningslek.

En väldigt trevlig dag! Googla på baby shower så kommer det upp en del kul som inspiration!

Mvh Miks

Pinterest brukar också vara en härlig källa till inspiration!

Jag har varit på en, vi överraskade henne.
Fikade, gav paket, hade provsmakning av barnmat (inkl gissa ingredienser), gissa omkretsen på magen (kan vara känsligt dock), har för mig att vi gjorde nånting med en blöja, bytte på en docka kanske?

Fick ett tips när jag var gravid om att låta folk gissa födelsedatum och kön. Nåns bekant hade även låtit folk gissa/föreslå namn i samma veva så fick de namnidéer på köpet.

Jag är inbjuden på en babyshower i mitten av sommaren och vi har så smått påbörjat planeringen men vi har stött på lite problem, mest pga vi aldrig har anordnat eller ens varit på en babyshower förut, så vi behöver förslag på trevliga aktiviteter och annat som man brukar pyssla med. Givetvis ska vi anpassa oss efter den blivande mammans nivå, men alla tips tas tacksamt emot av er som har varit med förut:)

Vi gissade bajset (olika typer av smält choklad utsmetat i blöjor) och så fick alla gissa födelsedag, kön, vikt och längd på lappar som las i en låda. :)

Jag har varit på en babyshower hos en kompis. Hennes syster hade gjort en rolig tipsrunda med fakta frågor om graviditet och bebisar, allt ifrån vid vilken ålder man introducerar smakportioner till vilken genomsnittsålder det är på förstföderskor. Sen hade vi även gissningstävling för bebisens födelsedatum, hårfärg, ögonfärg, längd, vikt och namn.

Jag och två kompisar var de enda som inte gav present som innehöll grejer till bebisen. Visst, de flesta förlossningar går bra, men OM det värsta skulle hända så kändes det onödigt att ha gett bort en massa bebisgrejer som inte kommer till användning utan måste plockas undan. Vi gav istället den blivande mamman något att se fram emot efter graviditeten - en flaska vin, fin choklad och lakrits plus ett par hörselskydd. :p

Jag och två kompisar var de enda som inte gav present som innehöll grejer till bebisen. Visst, de flesta förlossningar går bra, men OM det värsta skulle hända så kändes det onödigt att ha gett bort en massa bebisgrejer som inte kommer till användning utan måste plockas undan. Vi gav istället den blivande mamman något att se fram emot efter graviditeten - en flaska vin, fin choklad och lakrits plus ett par hörselskydd. :p

Förlåt, nu kanske jag är överkänslig (för fick höra precis det där om att "alla barn överlever inte" när jag var gravid och tog väldigt illa upp), men hur i hela världen skulle en mamma som förlorar sitt barn lida mindre för att hon fått en flaska vin istället för en body i babyshowerpresent? Det är ju fortfarande något som hon skulle ha "efter förlossningen". För att inte tala om att hon lär befinna sig på ett inte allt för roligt ställe från första början.

Jag vet inte, hon skulle förmodligen inte lida varken mer eller mindre av att ha fått en flaska vin, det kändes bara jättefel att ge grejer till bebisen innan h*n var född. Jag har aldrig haft någon gravid i bekantskapskretsen innan och på nåt sätt kändes det mindre laddat med en flaska vin (som hon fått många ånger förr) än bestämda bebisgrejer. Det var förmodligen helt fel tänkt.

Jag är nog helt fel person att svara eftersom jag inte har barn, inte är gravid och har aldrig varit på en babyshower men:

Jag hade uppskattat en vuxen middag/brunch/grillning med en god efterrätt som på inget sätt ska se ut som en bebis eller bebisgrej och inga bajs-tävlingar:D Kanske gissa lite kring hur barnet kommer bli, förslag på roliga namn men that's it.

Så beroende på hur hon är som person så kanske en lite "vuxnare" babyshower kan funka?

Tack för era tips och idéer! Det kommer bli åt det lugnare slaget. Läste någonstans att på en babyshower så tog personerna med sig foton på sig själva som barn och sen fick blivande mamman gissa vilket kort som tillhörde vem, det kan väl vara lite intressant och skoj? :)

Förlåt men gissa bajset låter som en fruktansvärd lek. Uppskattades det mycket av deltagarna?

Var nog lite otydlig. Tanken var alltså att gissa vilken choklad som var vilken. Typ para ihop chokladnamnet med rätt blöja (med smält choklad i). Jag tyckte det var lite småroligt, var min babyshower. Lite som en möhippa, man får ju anpassa efter den som det är tänkt för.

Jag har varit på en babyshower hos en kompis. Hennes syster hade gjort en rolig tipsrunda med fakta frågor om graviditet och bebisar, allt ifrån vid vilken ålder man introducerar smakportioner till vilken genomsnittsålder det är på förstföderskor. Sen hade vi även gissningstävling för bebisens födelsedatum, hårfärg, ögonfärg, längd, vikt och namn.

Som mamma till en änglaflicka född v41 (18/4 -16:heart) så tar jag mej friheten att svara.

Jag hade inte tyckt det va mer/mindre jobbigt för att vännerna hade gett mej och blivande bebisen presenter. Jag fick lite fina saker av några vänner inför att Filippa skulle födas. Det fanns inga tecken på att hon inte skulle överleva i min mage så alla tog för givet och även vi. Själva hade vi gjort i ordning allt och har ett helt rum färdigt alla grejer köpta.

För vår del har det varit skönt att alla grejer finns, det visar att Filippa var efterlängtad och såklart oerhört saknad:( Det är en sorg som är helt obeskrivlig..

Om man nu är själv i egenskap av presentköpare tycker att det känns jobbigt att köpa nåt till bebisen så köp ett presentkort på massage eller nån annan "lyx". För man behöver unna sej nåt skönt även om det värsta hänt.

Men de flesta bebisarna som föds lever, det är ren fakta.

Vi hade babyshower för en av mina bästa vänner i somras :)
Vi gjorde en blöjtårta med en Babiage Doodoo-nalle (stavning?) på, som vi alla lade ihop till, sedan fick var och en välja själv om man ville lägga till något utöver det. Vi hade gjort iordning små kort där alla fick gissa kön, datum, vikt och längd på bebis som vi samlade i en fin ask, men det var den enda "leken" som vi gjorde. Vi snackade bort tiden så vi hann inte med mera :D

Hon fick också en vidrigt ful tårta (som hon älskade :D ), och så gjorde vi massa plock med olika frukter.

Till min mosters babyshower beställde vi en jättefin banderoll (?) där det stod "mom to be". Ni vet en sån som man brukar ha på skönhetstävlingar? ;)

Sen hade vi även snören som vi klippte av för att gissa storlek på magen och som alla sen fick mäta. Den som var närmast vann äran. ;)

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nästa år tänker jag skaffa mig två grisar, dels ska de få böka upp blivande köksträdgården, dels ska de på hösten få fylla min frys...
2
Svar
29
· Visningar
11 837
Senast: KungTulle
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 475
Senast: escodobe
·
Hästvård Man brukar ofta höra talas om hästägare som egentligen inte borde ha häst, de har kanske inte råd eller tid. Hästarna tas inte omhand...
Svar
19
· Visningar
2 257
Övr. Hund Inte bara jag som är trött på rasfrågor va?;) Jag har ju själv redan köpt min drömhund, är riktigt nöjd med rasen efter att länge...
2
Svar
39
· Visningar
2 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat