Babyshower

Den som hade anordnat en babyshower åt mig hade vaknat med ett hästhuvud i sängen dagen efter. No kidding.

Jag har inga barn och kommer inte att få några heller men ja, jag hade fått ett utbrott som fått vulkanen Krakatoas största utbrott att likna en västanfläkt om jag hade varit i den situationen och någon försökt med en babyshower.

Detsamma gäller förnedringslekar på en imaginär möhippa :meh:

Är det här alltså vanliga babyshowergrejer? Mäta mage, gissa mage, gissa storlek och vikt på barn, gissa barnmat och födabarnålder?

Gud jag måste vara sämsta mammamaterialet nånsin, det låter så gräsligt tycker jag :o. Är det här alltså nåt som blivande mammor generellt uppskattar? Och deltagarna tycker också att det är roligt? Hur vet man att nåt sånt här kommer landa väl hos den blivande mamman? Känns som en väldig chansning.

Då är jag det med isåfall. Jag hade inte uppskattat något sådant. Det är bara att hoppas att vännerna känner varandra så väl att de inte gör något som inte uppskattas vare sig det gäller möhippa eller babyshower men ibland görs sådant inte ens för den som ska firas utan för att de övriga tycker att det är kul. Det är ju mer än en som har hållt sitt bröllop hemligt t ex för att slippa eländet med möhippa. Jag ser bara nu när en i bekantskapskretsen ska gifta sig och vissa tycker att hen ska utsättas för saker de vet att hen inte alls uppskattar bara för att de tycker att det är "kul" :meh:

Är det här alltså vanliga babyshowergrejer? Mäta mage, gissa mage, gissa storlek och vikt på barn, gissa barnmat och födabarnålder?

Gud jag måste vara sämsta mammamaterialet nånsin, det låter så gräsligt tycker jag :o. Är det här alltså nåt som blivande mammor generellt uppskattar? Och deltagarna tycker också att det är roligt? Hur vet man att nåt sånt här kommer landa väl hos den blivande mamman? Känns som en väldig chansning.

Jag tänker också lite lika som du. Att fira/bli firad kan ju vara kul, men jag har på något sätt upplevt babyshowers som aningen för puttenuttiga och fåniga för min smak. Är visserligen bjuden på mitt livs första BS (:p) i sommar, så får väl se då hur det är.

Jag är född på 90-talet och hade ingen :D
Men så kanske det är?
Ja, det verkar vara en senkommen företeelse. Precis som t ex brudöverlämning verkar det ha kommit hit med amerikanska filmer och serier.

Och jag tycker det är sorgligt när vi tar till oss företeelser utan att reflektera över dem. Som när brudöverlämning diskuteras - "men va, skulle det betyda att jag inte är självständig utan måste lämnas över av min pappa till en man? Jag tycker ju bara att det är FINT." Och med babyshower har vi alltså inte ens reflekterat så mycket att vi gett det ett svenskt namn. Själva ordet babyshower är det säkert många som inte ens begriper.

Ja, det verkar vara en senkommen företeelse. Precis som t ex brudöverlämning verkar det ha kommit hit med amerikanska filmer och serier.

Och jag tycker det är sorgligt när vi tar till oss företeelser utan att reflektera över dem. Som när brudöverlämning diskuteras - "men va, skulle det betyda att jag inte är självständig utan måste lämnas över av min pappa till en man? Jag tycker ju bara att det är FINT." Och med babyshower har vi alltså inte ens reflekterat så mycket att vi gett det ett svenskt namn. Själva ordet babyshower är det säkert många som inte ens begriper.
Brudöverlämning praktiserades över stora delar av världen långt innan TV uppfanns.

På min väninnas "babyshower" åt vi lunch..

Många har det och verkar gilla det. Jag ville inte ha vilket jag sa och fick en blöjtårta av min syster när vi kom
Hem från BB med presenter i. Det tycker jag var kul.

Jag vägrade tom att gå på en BS som
Bekanta ordnat för en av mina närmsta vänner. De tyckte jag skulle gå Tidigt från jobbet för att gissa vikt på Kompisens barn. Dessutom nr2, no offense men i vår ålder blir det BS konstant om alla graviditeter ska firas..

Så länge alla inblandade tycker att det är roligt får man väl importera vad man vill, på vad språk man vill. :)
Mjoooo fast det är många amerikanska frågespalter som är fyllda av panik över det här, det blir så mycket pengar i presenter till slut om man tex var brudtärna också.

Tja vi avslöjade graviditeten genom en tårta för sambons familj ;)

OnT så var vi nog säkra att det skulle bli uppskattat när vi ordnade en (överraskning). Jag hade uppskattat det, men känns inte som något man anordnar själv.

Alltså, jag fattar inte ens varför man går in i tråden om man nu hatar allt vad babyshowers heter. TS frågade efter tips på aktiviteter, inte 20 personers åsikter om själva företeelsen och två sidor off topic om amerikanska traditioner.

Det är som om nån frågade efter tips på goda korvar och 20 personer svarade att korv är äckligt, vem kom på korv?, korv är sjukt, korv kan visst vara gott, den som ger mig korv ska dö, yada yada.

Ingen kommer förmodligen bjuda er på babyshower ändå, så det känns som ni kan vara lugna och låta andra göra som de vill. :up:

Jag har aldrig varit i närheten av en babyshower förut så är det intressant att höra så mycket som möjligt gällande företeelsen, både positiva och negativa upplevelser ni varit med om. Ni får gärna fortsätta att dividera om uppkomst osv, men som @Thera skrev så är jag främst intresserad av svar som kan vara behjälpliga:up:

@Reville Jag var på min första BS i helgen som var. Det var en lek: gissa vad bebisen ätit dvs. Barnmat, morotspuré och fyra olika sorters choklad utsmetad i lika många blöjor och sedan gissningslek på vad det var för sorts mat. Verkar vara en rätt vanlig lek... Annars åt vi jättegott fika, pratade massa strunt, öppnade presenter, gissade födelsedatum och vikt... Typ så.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nästa år tänker jag skaffa mig två grisar, dels ska de få böka upp blivande köksträdgården, dels ska de på hösten få fylla min frys...
2
Svar
29
· Visningar
11 837
Senast: KungTulle
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 475
Senast: escodobe
·
Hästvård Man brukar ofta höra talas om hästägare som egentligen inte borde ha häst, de har kanske inte råd eller tid. Hästarna tas inte omhand...
Svar
19
· Visningar
2 257
Övr. Hund Inte bara jag som är trött på rasfrågor va?;) Jag har ju själv redan köpt min drömhund, är riktigt nöjd med rasen efter att länge...
2
Svar
39
· Visningar
2 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat