tusan vad svårt..

Sv: tusan vad svårt..

Låter verkligen bra, ska tipsa om rasen och sen återstår det att se om dem åker och besöker några exemplar!:)

En curly är oftast rätt ointresserad av främlingar och är mycket bunden till sin ägare. Dem brukar inte dra ut på egna äventyr utan håller sig runt husse och matte. Man ska dock tänka på att curlyn är inte en labbe, utan kräver en fastare hand från valptiden, men har man haft hund förr är det inget problem.
Jaktinstinkten har den som hos alla fågelhundar, men den tar inte överhand. Man får se till att välja en linje med lite jakt i om man inte vill jaga.
Det som också är bra är deras lockiga päls, JA den fäller, men pälsen är tung så den hamnar alltid på golvet i klumpar och man kan plocka upp med handen.
En curly kan man ha med sig precis överallt, men blir inte hysterisk över en lugn stund ensam hemma heller.
Den är helt enkelt perfekt! Haha!
:bump:

dem låter som riktigt trevliga hundar curlyn, och en ny fågelhund innebär väl bara en ny första höns-vakt som är setterns jobb just nu, hans små ögonstenar:D
Dem har ju också en bra storlek med att dem är lite större:) Låter bra med pälsen...mina föräldrar är rätt pedantiska med städningen:p

En gång curly - Alltid curly ;)

Undrar du något får du alltid PMa

Äh, varför byta ras, när de redan har den bästa av dem? ;)

Nä, skämt åsido, skulle jag med kolal upp Curlyn lite mer :)

hehe störtsköna dalmatiners ju, men frågan är hur mkt mental aktivering behöver dem? För det är den biten mina föräldrar kan falla på, köra godissök i trädgården/skogen och inomhus, vardagdsdressyr är ungefär det som erbjuds..

Jag tycker inte att det är så farligt. Jag tror att de blir väldigt mycket vad man gör dem till. De flesta dalmatiner är riktiga soffslitare inomhus men springer som idioter utomhus (de drar inte, utan håller sig nära ägarna.... och rusar fram och tillbaka).
De tre indivierna vi har kräver inte så mycket, utan trivs ganska bra med att få sina långpromenader och lite hjängympa (det är bara matte som siktar högre och vill tävla medan hunden lika gärna kan gå runt och småfisa resten av livet).

haha ja herregud settrar är ju bara too lovely:love: Det kanske bli en sån i slutändan ändå för dem:p skäller bort rådjur gör han ju iaf

Ja visst är det så, märker jag bara med settern som man först hörde kunde vara 'stressiga', behöver mkt pälsvård etc. Istället kom världens lugnaste filbunke, visst har han krävt massor av motion och rörelse i frihet (och dem håller sig inte nära men har ändå koll på ägaren) och pälsvård var det ju inte så mkt utav, har bara hört setterägare som sagt detsamma:laugh:
Så jag kan tänka mig detsamma med Dalmatinern, Men det är allmänt att alla dalmatiner har lite vakt i sig då också? Eller är vissa linjer mer vaktiga än andra?

Leonberger kanske ? Har själv en underbar hane hemma :love:

- Stort hus med stor trädgård på landet låter som rena paradiset då lejon älskar att ströva omkring på tomten eller ligga i skuggan och sova och även få chansen att kunna rusa av sig ibland.

- De flesta (dock inte alla) vaktar om det kommer några besökare, min är inte så vaktig men det händer att han säger till ibland men de andra lejonen som jag känner vaktar väldigt bra.

- På dagarna om det är varmt så gillar lejonen att ligga i skuggan och sova, bli avduschade med vattenslagen på somrarna brukar uppskattas och sedan kan de ligga och sova gott i flera timmar :)

- Skogspromenader är också väldigt uppskattat men det brukar ju de flesta hundar gilla :)

- Jag brukar borsta igenom min någon gång i bland, hanarna har lite mer päls än tikarna men inte så att det blir jobbigt.

- Leonberger är lättlärda men självständiga och lite svårmotiverade men hittar man de rätta knapparna så kan de lära sig mycket (det finns ju flera lejon som är lydnadschampions).

- Tikarna ska vara mellan 65-75 cm i mkh och hanarna 72-80 cm. min grabb är 78 cm.

- En Leonberger ska inte ha jaktinstinker men det finns ju undantag, min har liiiiiiite mer jakt i sig än vad dom sa ha men det kan man ju träna på såklart.

http://www.slbk.com kan man gå in på om man vill läsa mer om Leonberger och även kolla vilka uppfödare det finns om man vill hälsa på för att bilda sig en egen uppfattning :)

Så jag kan tänka mig detsamma med Dalmatinern, Men det är allmänt att alla dalmatiner har lite vakt i sig då också? Eller är vissa linjer mer vaktiga än andra?

Jag har inte upplevt dem som vaktiga. De skäller när det kommer någon och ringer på dörren eller om någon kommer in på gården, men det är mest som ett alarm. Det är väl något de flesta hundar gör. Det brukar räcka med att man säger till dem att det räcker så brukar de sluta (då har budskapet gått fram ;)).
Det finns säkert en del individer som vaktar mer, men jag har inte stött på några.

Vad kul att höra från en som äger ett lejon!!:laugh: Tack för all information jätteintresant läsning! lejonen har ju utseendet mycket till sin fördel att dem ser lite 'skräckinjagande' ut också, tack för länken också

Modell mindre..en dansk/svensk gårdshund tycke jag passar. Förutom deta med att sova på gräsmattan, då en gårdis är piggare än så.

Annars så är det nog mer mastiffraserna som passar in i beskrivningen eller som någon nämnde leonberger...eller kanske en new foundland.

Det var så lite så, Leonberger var det första jag tänkte på när jag läste din beskrivning och det är inte bara för att jag har en själv utan för att jag vet att många lejon lever så och trivs ypperligt med det :) Ja hanarna i alla fall är ju respektingivande med deras storlek och utstrålning sen är det ju bara ett plus att de är så otroligt vackra :love: *inte alls partisk* :D

När man går in på hemsidor om denna hund blir man ju varnad för vilket monster man kan skapa om man inte vet vad man ger sig in på, känns inte helt bra rekommendera hundar till ens förälder som kan bli såpass skarpa och rent av dödliga haha. Visst kan det gå fel med alla hundar men jag håller med, dessa hundar är födda till vakhundar och jag tycker dem verkar riktigt charmiga också!!:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka