Sv: tusan vad svårt..
Leonberger kanske ? Har själv en underbar hane hemma
- Stort hus med stor trädgård på landet låter som rena paradiset då lejon älskar att ströva omkring på tomten eller ligga i skuggan och sova och även få chansen att kunna rusa av sig ibland.
- De flesta (dock inte alla) vaktar om det kommer några besökare, min är inte så vaktig men det händer att han säger till ibland men de andra lejonen som jag känner vaktar väldigt bra.
- På dagarna om det är varmt så gillar lejonen att ligga i skuggan och sova, bli avduschade med vattenslagen på somrarna brukar uppskattas och sedan kan de ligga och sova gott i flera timmar
- Skogspromenader är också väldigt uppskattat men det brukar ju de flesta hundar gilla
- Jag brukar borsta igenom min någon gång i bland, hanarna har lite mer päls än tikarna men inte så att det blir jobbigt.
- Leonberger är lättlärda men självständiga och lite svårmotiverade men hittar man de rätta knapparna så kan de lära sig mycket (det finns ju flera lejon som är lydnadschampions).
- Tikarna ska vara mellan 65-75 cm i mkh och hanarna 72-80 cm. min grabb är 78 cm.
- En Leonberger ska inte ha jaktinstinker men det finns ju undantag, min har liiiiiiite mer jakt i sig än vad dom sa ha men det kan man ju träna på såklart.
http://www.slbk.com kan man gå in på om man vill läsa mer om Leonberger och även kolla vilka uppfödare det finns om man vill hälsa på för att bilda sig en egen uppfattning