Babyshower-trams

Nu hatar jag ju alla lekar och spel under fester, så det är väl delvis därför jag finner hela bs-grejen konstig.

Jag hade absolut uppskattat att äta lite god mat och få presenter. MED den blivande pappan. Jag tänker att man ytterligare vidgar klyftan mellan könen i den blivande familjen genom att det är mamman som firas och får ta emot presenter.

Nu då jag tänker efter hade jag dock uppskattat firandet först efteråt. Typ under dop/namngivnings- eller välkomstfest. Det känns bra mycket vettigare.
Jamen precis. Varför är det mamman som ska firas av sina kvinnliga vänner? Den kommande bebisen är väl främst något att fira för henne och mannen.

Läste någonstans att det symboliserar sista tillfället för de kvinnliga vännerna att få tid med mamman. Vilket bara befäster könsstereotyperna. Med tanke på pappaledighet borde väl pappans vänner isåfall ha BS för honom?

Ju mer man tänker på det, desto mossigare framstår det. Och köpa presenter till något ofött känns :crazy:

Jag är en typisk party-pooper :banghead:

Heter inte den där "We kept it alive" tårtan födelsedagstårta :cautious: Fast jag håller med om att vissa år borde man faktiskt få en tårta för väl utfört arbete, "we kept it alive" /"we didn't break it as bad as we could have" *svettig gubbe*

Mvh Miks

"We are still alive"-tårta kanske är lämpligare? Med alkoholstinn fyllning och shots till? För att intas när de små rara avkommorna somnat? :rofl:

Jamen precis. Varför är det mamman som ska firas av sina kvinnliga vänner? Den kommande bebisen är väl främst något att fira för henne och mannen.

Läste någonstans att det symboliserar sista tillfället för de kvinnliga vännerna att få tid med mamman. Vilket bara befäster könsstereotyperna. Med tanke på pappaledighet borde väl pappans vänner isåfall ha BS för honom?

Ju mer man tänker på det, desto mossigare framstår det. Och köpa presenter till något ofött känns :crazy:
Ja alltså möhippa och svensexa är ju lika dumt tycker jag. Alltså sista chansen innan man gifter sig och livet tar slut. Typ. Det är då man ska gå på porrklubb och dricka sig full och vara ute sista kvällen som ogift. Så jävla idiotiskt.

Jag vet inte om man gör så i sverige, men här brukar grabbgänget åka iväg och supa sig fulla och röka cigarr efter att barnet är fött. Kallas "varpajaiset". Helt jälva rubbat.

Omg, sista tillfället? Det värsta jag vet är den där sjuka idén om att mammans liv tar slut när barnet kommer.

Vilken underhållande tråd :D Jag är dock en av dom som uppskattar BS, inte för att det är på någotvis att livet tar slut utan bara ännu ett tillfälle att bli uppvaktad.

I mitt fall så var det roligt att få då jag aldrig orkade ordna något själv eller knappt träffade mina vänner under graviditeten. Och givetvis var pappan med, det är ju vårt barn :)

Kommer iaf fortsätta läsa tråden för som sagt: väldigt underhållande ;)

Idag är det mer ett tillfälle att umgås med tjejerna innan det nya livet med blöjbyten, amning och sömnlösa nätter börjar.

http://www.babyhjalp.se/baby_shower

Fantastisk sajt, för övrigt, den har bl a "sammanställt 15 tecken som hjälper dig avslöja barnets kön" :banghead:
Jisses...

Sen tog iofs mitt liv slut när jag flyttade 25 mil bort och jobbade arslet av mig så jag inte orkade träffa folk. Genom barnen har jag fått visst umgänge utanför jobbet med. Jag kanske är ett dåligt exempel.

Idag är det mer ett tillfälle att umgås med tjejerna innan det nya livet med blöjbyten, amning och sömnlösa nätter börjar.

http://www.babyhjalp.se/baby_shower

Fantastisk sajt, för övrigt, den har bl a "sammanställt 15 tecken som hjälper dig avslöja barnets kön" :banghead:
Oh gosh, jag blev tvungen att läsa de 15 tecknen. I kommentarsfälten kan man läsa det här.

Av svaren här att bedömma så väntar jag en pojke... Men 4 ultraljud olika personer har sagt flicka.. har planerat snitt 21 juli så vi får väl se... Men jag har köpt allt i rosa, vitt och lite grått så jag hoppas på en tösabit..Annars kommer min son bli otroligt söt i rosa klänning.. hihihihihi men dock väääääldigt älskad...

Oh gosh, jag blev tvungen att läsa de 15 tecknen. I kommentarsfälten kan man läsa det här.

Av svaren här att bedömma så väntar jag en pojke... Men 4 ultraljud olika personer har sagt flicka.. har planerat snitt 21 juli så vi får väl se... Men jag har köpt allt i rosa, vitt och lite grått så jag hoppas på en tösabit..Annars kommer min son bli otroligt söt i rosa klänning.. hihihihihi men dock väääääldigt älskad...

Kryss i alla rutor. O_o
Massor av ultraljud
Ta reda på kön
Köpa allt i stereotyp färg
tihiiia vid tanken på "fel" kön

Min farmor vid första besöket efter första dotterns födelse: jag vet att du är en tuff tjej och sådär men jag tänkte att lillan ska få vara lite flickig och söt så jag köpte en klänning åt henne." Klänningen i fråga var mycket opraktisk och fluffig så den användes inte till någon av mina tjejer utan låg orörd i garderoben... :o

Och ut kommer en jättebebis som drar en storlek över de som blöjtårtan är gjord av... :cautious: jag lovar att hade jag fått en blöjtårta stl 1 hade jag fått klämma ut en bebis med stl 2 i blöjor, bara för att min kropp skulle jävlas. Jag och kroppen är inte särskilt sams under graviditeterna :turd:
Jag fick en blöjtårta i storlek 3 "så att han hade lite att växa i" när vår son var född. Superbra. Visst det tog ett tag innan vi behövde blöjorna men den användes.

@Bluefish Det handlar inte om att babyshowers skadar någon. Det handlar om att det är ännu en tradition som ska förstärka det manliga och det kvinnliga - herregud har du ens sett vad de gör på babyshowers? Alla mums to be förväntas uppskatta barnmatsgissning, babyviktsgissning, blöjbytesövning, magmätning. Tror du verkligen, handen på hjärtat, att man hade haft samma aktiviter (minus magmätningen) för män? Kom igen nu!

@Bluefish Det handlar inte om att babyshowers skadar någon. Det handlar om att det är ännu en tradition som ska förstärka det manliga och det kvinnliga - herregud har du ens sett vad de gör på babyshowers? Alla mums to be förväntas uppskatta barnmatsgissning, babyviktsgissning, blöjbytesövning, magmätning. Tror du verkligen, handen på hjärtat, att man hade haft samma aktiviter (minus magmätningen) för män? Kom igen nu!

Eftersom jag sett ett par på nära håll och du verkade vara helt ovetandes om fenomenet i den andra tråden så vågar jag påstå att jag har en aning om vad de gör. Och det är inte djävulsdyrkan och i inget fall jag sett/hört om något som inte uppskattats av kvinnan. Alla förväntas ingenting, förhoppningsvis är relationen mellan den som anordnar och den blivande mamman såpass god att denne vet eller frågar hur det ska gå till väga. Jag har inte påstått att samma aktiviteter gäller på fiktiva babyshowers för fäder, varför skulle man mäta magen, där ligger inget barn? Är det kvinnligt med att gissa barnmat, choklad och barnets vikt menar du?

Tillägger att det väl inte finns något absolut schema som alla babyshowers måste regleras efter. Alla gör väl som de vill och känner för, det är raljerandet inför detta som jag inte kan förlika mig med. Det är harmlöst, de inblandade verkar uppenbarligen tillfreds med det och tycker det är roligt.

Eftersom jag sett ett par på nära håll och du verkade vara helt ovetandes om fenomenet i den andra tråden så vågar jag påstå att jag har en aning om vad de gör.
Nä, jag är HELT clueless verkligen. Tur att du dök upp!
Och det är inte djävulsdyrkan
Gud vilken tur, det trodde jag!
Jag har inte påstått att samma aktiviteter gäller på fiktiva babyshowers för fäder, varför skulle man mäta magen, där ligger inget barn?
Nej, jag skrev ju förvisso rakt upp och ner ("MINUS MAGMÄTNING"). Så jag fattar inte varför du säger det? Det var ju rätt uppenbart att det var de andra aktivisterna jag undrade över. Men way to dodge the question :up:.

@niphredil Jag missade ditt minus. Men ja, gissningar om födelsevikt/datum osv har förekommit även till min partner. Det är ingenting könsbetingat enligt min erfarenhet.

I den andra tråden verkade du faktiskt helt ovetandes, jag får be om ursäkt för att jag inte läste mellan raderna.

@niphredil Jag missade ditt minus. Men ja, gissningar om födelsevikt/datum osv har förekommit även till min partner. Det är ingenting könsbetingat enligt min erfarenhet.
Jaha så hans (manliga?) vänner anordnade en baby shower bara för honom där de satt och gissade vikt och födelsedatum barnmat? Det är nog väldigt ovanligt tror jag, och säger nog väldigt lite om hur samhället ser ut i stort.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka