Babyshower-trams

Jaha så hans (manliga?) vänner anordnade en baby shower bara för honom där de satt och gissade vikt och födelsedatum barnmat? Det är nog väldigt ovanligt tror jag, och säger nog väldigt lite om hur samhället ser ut i stort.

Fast och andra sidan visar det på olikheten mellan män och kvinnor. Fler kvinnor tycker att detta är ett trevligt sätt att fira att man ska ha barn men färre män tycker det.

Och jag ser det som att man firar att något fint komma skall och inte att ens liv tar slut :)

Fast och andra sidan visar det på olikheten mellan män och kvinnor. Fler kvinnor tycker att detta är ett trevligt sätt att fira att man ska ha barn men färre män tycker det.

Och jag ser det som att man firar att något fint komma skall och inte att ens liv tar slut :)

Om ditt antagande stämmer så är frågan kanske varför fler kvinnor än män tycker att gissa bajset, gissa magstorleken osv är trevligt? Är det möjligen för att det förväntas vara så?

JO det skadar! För varje BS som fastställer stt kvinnans liv tar slut iochmed barn, att gissa vikt är hennes IQnivå och för varje unge som tvingas in i rosa i magen så fastställer vi normen där en mamma inte kan göra karriär, har sämre lön och att kvinnor är det sämre könet.
:bow:

Vilken tur! Jag har ett ständigt sjå med att hålla isär män och kvinnor, det finns ju inte så mycket i samhället som hjälper mig. Men då är BS något att luta sig mot, alltså :up:

@niphredil Jag missade ditt minus. Men ja, gissningar om födelsevikt/datum osv har förekommit även till min partner. Det är ingenting könsbetingat enligt min erfarenhet.

I den andra tråden verkade du faktiskt helt ovetandes, jag får be om ursäkt för att jag inte läste mellan raderna.
Så din partners manliga vänner ordnade BS för honom, med viktgissning? Ja då är det naturligtvis inte alls könsbetingat.

Vem i hela friden tycker det är gulligt med bajs och blöjor? :confused: :yuck:
Jag kan inte tänka mig att det är så jättemånga kvinnor som tycker sånt är kul för då skulle det ju anordnas BS-BS oavsett om någon är gravid eller inte. Gissa vänninans midjemått, vem har ätit vad för att bajset ser ut så här, vem har lagt högen, människa, grävling eller hund? :crazy:

- Vilka hobbies har du?
_ Ja, gissa bajs och bygga blöjtårtor till demensboendet är en stor hobby som tar mycket av min lediga tid, förutom att gissa midjemåttet på förbipasserande eller smaka av matlådorna som delas ut efter att ha varmhållits i 8 timmar.

O_o

Jaha så hans (manliga?) vänner anordnade en baby shower bara för honom där de satt och gissade vikt och födelsedatum barnmat? Det är nog väldigt ovanligt tror jag, och säger nog väldigt lite om hur samhället ser ut i stort.

Nej, ingen av oss har haft en babyshower. Jag sa att även hans vänner (med såväl snopp som snippa) har gissat födelsevikt och datum, det är ingenting som enbart intresserar kvinnor.

Dina exempel @Pontevecchio har jag aldrig upplevt? Att livet skulle ta slut är ett antagande som ni gjort i den här tråden och könsfokuset fanns inte heller i ursprungstråden. Om ni baserar diskussionen på skräckexempel från amerikanska filmer, ja då tycker inte jag heller att babyshower är av godo. Men så har jag ALDRIG sett att det går till. Den enda Gender Reveal-tårtan jag råkat på är den ni hånar i den här tråden.
Den här tråden tycker jag snarare är ett exempel på kvinnor som förtrycker andra kvinnor, för att de glädjs åt sitt kommande barn och firar med i ert tycke äckliga lekar. Babyshower kom inte till för att markera slutet på det ljuva livet och har aldrig representerat det i min närhet.

@Bluefish Och jag talar om att jag inte köper för en sekund att det skulle vara vanligt att man anordnar baby showers för män med samma typ av aktivitet som man gör för kvinnor. Att du nu i efterhand argumenterar kring nåt som jag inte ens har pratat om känns ju lite märkligt.

Nej, ingen av oss har haft en babyshower. Jag sa att även hans vänner (med såväl snopp som snippa) har gissat födelsevikt och datum, det är ingenting som enbart intresserar kvinnor.

Dina exempel @Pontevecchio har jag aldrig upplevt? Att livet skulle ta slut är ett antagande som ni gjort i den här tråden och könsfokuset fanns inte heller i ursprungstråden. Om ni baserar diskussionen på skräckexempel från amerikanska filmer, ja då tycker inte jag heller att babyshower är av godo. Men så har jag ALDRIG sett att det går till. Den enda Gender Reveal-tårtan jag råkat på är den ni hånar i den här tråden.
Den här tråden tycker jag snarare är ett exempel på kvinnor som förtrycker andra kvinnor, för att de glädjs åt sitt kommande barn och firar med i ert tycke äckliga lekar. Babyshower kom inte till för att markera slutet på det ljuva livet och har aldrig representerat det i min närhet.
Fast det funkar inte så. Ditt resonemang är väldigt typiskt faktiskt. Alltså samma sak som när folk säger att de inte alls är påverkade av könsstereotyper: det är kvinnan i familjen som städar och tvättar för att hon vill.

@Bluefish Det handlar inte om att babyshowers skadar någon. Det handlar om att det är ännu en tradition som ska förstärka det manliga och det kvinnliga - herregud har du ens sett vad de gör på babyshowers? Alla mums to be förväntas uppskatta barnmatsgissning, babyviktsgissning, blöjbytesövning, magmätning. Tror du verkligen, handen på hjärtat, att man hade haft samma aktiviter (minus magmätningen) för män? Kom igen nu!
@Bluefish Det här är vad jag diskuterar.

@Bluefish Men snälla, det här är inte kvinnor som förtrycker kvinnor (herregud, googla "förtryck"), det här kvinnor som kritiserar (respektive försvarar) en tradition som är extremt könsbunden. Det måste liksom vara ok att problematisera en företeelse utan att anklagas för att förtrycka människor.

@niphredil Och i det inlägget antydde du att jag påstått att det i regel var samma aktiviteter på BS för män som för kvinnor, med ett klämkäckt "kom igen nu". "Många gånger är båda föräldrarna med" var ordagrant vad jag skrev, inte "många gånger firas bara mannen". Och jag motsätter mig fortfarande att alla blivande mödrar förväntas uppskatta samtliga tips på aktiviteter som gavs i första tråden, man firar som man vill och så är det med det. Jag tycker man kan problematisera och diskutera utan att förlöjliga och förminska. Det blir en så låg nivå då.

Vad är det som inte funkar så @em-pirre ?

Om ditt antagande stämmer så är frågan kanske varför fler kvinnor än män tycker att gissa bajset, gissa magstorleken osv är trevligt? Är det möjligen för att det förväntas vara så?

Förväntas? Jag och alla mina vänner som haft BS har uppskattat det och det har inte varit för att vi förväntas att göra det.

@Bluefish Jag är ytterst sällan klämkäck. De såg inget problem med baby showers medan jag ser många problem, särskilt ur jämställdhetssynvinkel. Och det är också det jag argumenterar för: det är en starkt könad tradition och den bidrar till saker som jag ser som otroligt negativa. Du argumenterar att det inte är könat (för män skulle minsann också vilja sitta och gissa barnmat över en blöjtårta med sina vänner) vilket jag anser är felaktigt.

"Man firar som man vill" säger du. Så du menar att det går inte att hitta några gemensamma nämnare alls i hur baby showers brukar se ut?

Det här börjar bli direkt löjligt.

Vem i hela friden tycker det är gulligt med bajs och blöjor? :confused: :yuck:
Jag kan inte tänka mig att det är så jättemånga kvinnor som tycker sånt är kul för då skulle det ju anordnas BS-BS oavsett om någon är gravid eller inte. Gissa vänninans midjemått, vem har ätit vad för att bajset ser ut så här, vem har lagt högen, människa, grävling eller hund? :crazy:

- Vilka hobbies har du?
_ Ja, gissa bajs och bygga blöjtårtor till demensboendet är en stor hobby som tar mycket av min lediga tid, förutom att gissa midjemåttet på förbipasserande eller smaka av matlådorna som delas ut efter att ha varmhållits i 8 timmar.

O_o

Fast jag menade BS i allmänhet. Jag hade t.ex. inte gissa bajset på min. Hade nog inte klarat det då jag var väldigt känslig och illamående och då hade jag sagt att jag inte ville göra det.

@Bluefish Och det är också det jag argumenterar för: det är en starkt könad tradition och den bidrar till saker som jag ser som otroligt negativa.

Så du menar att det går inte att hitta några gemensamma nämnare alls i hur baby showers brukar se ut?

Men det behöver inte nödvändigtvis vara det.

Jo, precis som födelsedagar. Men man kan fortfarande välja att köra gocart eller sitta på en uteservering, även om ämnet för dagen är den nya människan. Och det valet är upp till de inblandade.

Men alltså, det är en enda person som sagt att hen varit med om "gissa bajset". Och egentligen är det ju bara en underlig version av "gissa chokladen" som förkommer lite då och då vid olika tillställningar. Att påstå att det hör till vanligheterna att man har choklad i blöjor känns därmed väldigt underligt!

De BS jag hört talas om har gått ut på att föräldrarna (ja: båda, förutom i det fallet där mamman var ensamstående) har bjudit/bjudits på mat och fika, man har fått presenter till det kommande barnet och haft en trevlig stund. Vad är skillnaden mot ett födelsedagskalas för någon som redan finns? Eller en mysig stund med flera vänner för att fira något annat? Det är ju trots allt en stor grej i livet, och ingen tvingas att komma dit bara för att dom fått en inbjudan.
Man MÅSTE ju inte klä huset i rosa/blått och ha fåniga lekar om man inte vill det (eller ens ha en BS). Det är väl ändå upp till den det handlar om? Och om det är vännerna som arrangerar så känner dom förhoppningsvis föräldrarna så bra att dom inte gör något som går tvärt emot deras värderingar.

När det gäller just blöjtårtan så är det väl ett lite roligare sätt att ge något praktiskt. Dom som köper den tycker mest troligt att det ser roligare ut i den formen än att komma med blöjpaket och diverse attiraljer i en icakasse. Föräldrarna kan ju snabbt montera ner den om dom inte gillar utseendet.

Men det behöver inte nödvändigtvis vara det.

Jo, precis som födelsedagar. Men man kan fortfarande välja att köra gocart eller sitta på en uteservering, även om ämnet för dagen är den nya människan. Och det valet är upp till de inblandade.
Men det går inte att jämföra med födelsedagar. Poängen är att bs är något som stödjer könsstereotyper. Så är det bara. Hade det varit så att männen på samma sätt hade blivit firade av sina manliga vänner hade den här diskussionen nog inte skett.

Att man inte själv tycker att man stödjer könsstereotyper trots att man ordnar bs är ju lite konstigt, eller hur? Man kan ju inte tänka så, det fungerar inte.

Sen kan jag se att man firar att det blir tillökning i familjen på andra sätt. Sätt som inte stödjer könsstereotyper det minsta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka