Babyshower-trams

Men det går inte att jämföra med födelsedagar. Poängen är att bs är något som stödjer könsstereotyper. Så är det bara. Hade det varit så att männen på samma sätt hade blivit firade av sina manliga vänner hade den här diskussionen nog inte skett.

Att man inte själv tycker att man stödjer könsstereotyper trots att man ordnar bs är ju lite konstigt, eller hur? Man kan ju inte tänka så, det fungerar inte.

Sen kan jag se att man firar att det blir tillökning i familjen på andra sätt. Sätt som inte stödjer könsstereotyper det minsta.

Jag tycker det blir lite svårt att jämställa könen vid graviditeter måste jag erkänna. Om jag tar examen så skulle jag bli lite förorättad om min man bjöds på tårta tex. Att få barn är vi två om, båda är lika mycket föräldrar. Men under graviditeten och förlossningen kan han omöjligt hjälpa mig. Det är jag som har foglossing, spyr, lämnar blodprov varje vecka, blir tung och svullen och till slut föder en 4kilos människa vilket är det värsta jag varit med om. Då tycker jag att mina vänner (oavsett kön) får uppvakta bara mig med smält choklad, tårta och gärna fotbad. Han väntar också barn, men graviditeten är min börda. Det är något som jag presterat och gärna håvar in lite presenter för.

Men alltså, det är en enda person som sagt att hen varit med om "gissa bajset". Och egentligen är det ju bara en underlig version av "gissa chokladen" som förkommer lite då och då vid olika tillställningar. Att påstå att det hör till vanligheterna att man har choklad i blöjor känns därmed väldigt underligt!

De BS jag hört talas om har gått ut på att föräldrarna (ja: båda, förutom i det fallet där mamman var ensamstående) har bjudit/bjudits på mat och fika, man har fått presenter till det kommande barnet och haft en trevlig stund. Vad är skillnaden mot ett födelsedagskalas för någon som redan finns? Eller en mysig stund med flera vänner för att fira något annat? Det är ju trots allt en stor grej i livet, och ingen tvingas att komma dit bara för att dom fått en inbjudan.
Man MÅSTE ju inte klä huset i rosa/blått och ha fåniga lekar om man inte vill det (eller ens ha en BS). Det är väl ändå upp till den det handlar om? Och om det är vännerna som arrangerar så känner dom förhoppningsvis föräldrarna så bra att dom inte gör något som går tvärt emot deras värderingar.

När det gäller just blöjtårtan så är det väl ett lite roligare sätt att ge något praktiskt. Dom som köper den tycker mest troligt att det ser roligare ut i den formen än att komma med blöjpaket och diverse attiraljer i en icakasse. Föräldrarna kan ju snabbt montera ner den om dom inte gillar utseendet.
De tre första sidorna om babyshower jag öppnar har med gissa bajset. Babyhjalp.se skriver så här:

Sist men inte minst måste vi rekommendera leken "Gissa kladd i blöjan". Leken är inte riktigt så äcklig som den låter, även om resultatet ser väldigt äkta ut. För leken behöver du 3 stycken blöjor och 3 olika chokladbitar. Smält chokladbitarna i mikron och kleta in en chokladbit i vardera blöja. Skriv ner ett antal chokladmärken på en lapp, inklusive de 3 du använt, och låt alla gissa vilken choklad som ligger i respektive blöja.

Babyshower.se skriver:

En hysteriskt rolig och samtidigt äcklig baby shower lek, förbered ett antal blöjor som du fyller med smält choklad, jordnötssmör, nutella, japp, daim, center, snickers, twix mm. Ett tips är att placera ”nummer två” i blöjan och köra den i mikron så att den ursprungliga formen inte längre går att känna igen. Blöjorna placeras sen framför gästerna som ska lukta och om dom vill smaka på innehållet för att på detta sätt gissa vilken typ av choklad eller mat dom innehåller. Gästerna skriver ner sina svar på ett papper och lämnar in för rättning. Vinnaren får pris. Vill du göra tävlingen lite svårare eller bara ha en utslagsblöja så mixar du olika typer av choklad i en och där får gästerna gissa på flera smaker. Här kan du välja att ge minus poäng för felaktiga röster för att förhindra att gäster bara försöker räkna upp så många olika smaker dom kan komma på.

Men visst, det kanske är så att bukefalisten är den enda som någonsin haft den leken på sin BS.

Det räcker med att googla lite.
Från början var syftet med en baby shower att den blivande mamman skulle bli utbildad i hur det är att vara mamma. Idag är det mer ett tillfälle att umgås med tjejerna innan det nya livet med blöjbyten, amning och sömnlösa nätter börjar.
...en fördel är att man med enkelhet kan köpa presenter till barnet utan tänka på att presenterna ska vara könsneutrala (om du inte redan vet könet).
http://www.babyhjalp.se/baby_shower

Texten avslutas med tips på lekar. T.ex. gissa bajset.

Jag tycker det blir lite svårt att jämställa könen vid graviditeter måste jag erkänna. Om jag tar examen så skulle jag bli lite förorättad om min man bjöds på tårta tex. Att få barn är vi två om, båda är lika mycket föräldrar. Men under graviditeten och förlossningen kan han omöjligt hjälpa mig. Det är jag som har foglossing, spyr, lämnar blodprov varje vecka, blir tung och svullen och till slut föder en 4kilos människa vilket är det värsta jag varit med om. Då tycker jag att mina vänner (oavsett kön) får uppvakta bara mig med smält choklad, tårta och gärna fotbad. Han väntar också barn, men graviditeten är min börda. Det är något som jag presterat och gärna håvar in lite presenter för.
Jaha, det handlade inte om glädjen över det kommande barnet, utan att ens väninnor ska belöna ens "prestation"?

Om det är så du läser det så.

Och varför "", anser du att förlossningen inte kvalar in som prestation?
Om jag genomgått en förlossning skulle jag inte se den som en prestation, framförallt ingen sådan som mina väninnor behöver ge mig presenter för. Jag skulle förmodligen bara vara väldigt tacksam över att graviditeten var över och barnet var där.

Om jag genomgått en förlossning skulle jag inte se den som en prestation, framförallt ingen sådan som mina väninnor behöver ge mig presenter för. Jag skulle förmodligen bara vara väldigt tacksam över att graviditeten var över och barnet var där.

Då är vi olika. Jag ser det som den största prövningen i mitt liv hittills. Och hade gärna uppmärksammats av vänner oavsett kön som sagt.

Men precis, att graviditeten är över är ofta en lättnad. Utöver glädje inför barnet är det en hel del vedermödor för många mödrar som inte bör förringas.

Då är vi olika. Jag ser det som den största prövningen i mitt liv hittills. Och hade gärna uppmärksammats av vänner oavsett kön som sagt.

Men precis, att graviditeten är över är ofta en lättnad. Utöver glädje inför barnet är det en hel del vedermödor för många mödrar som inte bör förringas.
Jag likställer inte prestation med prövning, att en förlossning är en prövning håller nog de flesta med om.

Och att det kan bli blytungt efteråt vet jag också. Men det hjälper knappast tramsiga babyshowers mot.

Nej, ingen av oss har haft en babyshower. Jag sa att även hans vänner (med såväl snopp som snippa) har gissat födelsevikt och datum, det är ingenting som enbart intresserar kvinnor.

Dina exempel @Pontevecchio har jag aldrig upplevt? Att livet skulle ta slut är ett antagande som ni gjort i den här tråden och könsfokuset fanns inte heller i ursprungstråden. Om ni baserar diskussionen på skräckexempel från amerikanska filmer, ja då tycker inte jag heller att babyshower är av godo. Men så har jag ALDRIG sett att det går till. Den enda Gender Reveal-tårtan jag råkat på är den ni hånar i den här tråden.
Den här tråden tycker jag snarare är ett exempel på kvinnor som förtrycker andra kvinnor, för att de glädjs åt sitt kommande barn och firar med i ert tycke äckliga lekar. Babyshower kom inte till för att markera slutet på det ljuva livet och har aldrig representerat det i min närhet.
Alla BS jag upplevt har haft blå/rosa tårta och ett rätt tydligt fokus på mamman som primärförälder. Pappan nämns inte.

Grejen är ju att presenterna inte är till mamman, det är ju bebissaker vilket ytterligare förstärker tanken att mamman ska sörja för det bebisen behöver.

De tre första sidorna om babyshower jag öppnar har med gissa bajset. Babyhjalp.se skriver så här:

Sist men inte minst måste vi rekommendera leken "Gissa kladd i blöjan". Leken är inte riktigt så äcklig som den låter, även om resultatet ser väldigt äkta ut. För leken behöver du 3 stycken blöjor och 3 olika chokladbitar. Smält chokladbitarna i mikron och kleta in en chokladbit i vardera blöja. Skriv ner ett antal chokladmärken på en lapp, inklusive de 3 du använt, och låt alla gissa vilken choklad som ligger i respektive blöja.

Babyshower.se skriver:

En hysteriskt rolig och samtidigt äcklig baby shower lek, förbered ett antal blöjor som du fyller med smält choklad, jordnötssmör, nutella, japp, daim, center, snickers, twix mm. Ett tips är att placera ”nummer två” i blöjan och köra den i mikron så att den ursprungliga formen inte längre går att känna igen. Blöjorna placeras sen framför gästerna som ska lukta och om dom vill smaka på innehållet för att på detta sätt gissa vilken typ av choklad eller mat dom innehåller. Gästerna skriver ner sina svar på ett papper och lämnar in för rättning. Vinnaren får pris. Vill du göra tävlingen lite svårare eller bara ha en utslagsblöja så mixar du olika typer av choklad i en och där får gästerna gissa på flera smaker. Här kan du välja att ge minus poäng för felaktiga röster för att förhindra att gäster bara försöker räkna upp så många olika smaker dom kan komma på.

Men visst, det kanske är så att bukefalisten är den enda som någonsin haft den leken på sin BS.
Okej. Jag har inte googlat, eftersom sånna lekar inte intresserar mig.
Men lektråden "gissa bajset" som fanns här på forumet för ett antal år sedan gick ju varm, trots att det var bilder på riktigt djurbajs. Så uppenbarligen finns det folk som roas av såväl chokladvariant som riktiga varianten, är just det en så big deal egentligen? Så länge man inte tvingar på någon leken, vill säga.

Babyshower.se skriver:

Jag har nästan varit med om det:D

Fick hjälpa en vän att köpa choklad till dylikt event.
Höll på att ta en ände med förskräckelse då den som var offer var nötallergiker:D
Jag gick inte, men vännen gjorde. Det var tydligen traumatiskt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka