Men det går inte att jämföra med födelsedagar. Poängen är att bs är något som stödjer könsstereotyper. Så är det bara. Hade det varit så att männen på samma sätt hade blivit firade av sina manliga vänner hade den här diskussionen nog inte skett.
Att man inte själv tycker att man stödjer könsstereotyper trots att man ordnar bs är ju lite konstigt, eller hur? Man kan ju inte tänka så, det fungerar inte.
Sen kan jag se att man firar att det blir tillökning i familjen på andra sätt. Sätt som inte stödjer könsstereotyper det minsta.
Jag tycker det blir lite svårt att jämställa könen vid graviditeter måste jag erkänna. Om jag tar examen så skulle jag bli lite förorättad om min man bjöds på tårta tex. Att få barn är vi två om, båda är lika mycket föräldrar. Men under graviditeten och förlossningen kan han omöjligt hjälpa mig. Det är jag som har foglossing, spyr, lämnar blodprov varje vecka, blir tung och svullen och till slut föder en 4kilos människa vilket är det värsta jag varit med om. Då tycker jag att mina vänner (oavsett kön) får uppvakta bara mig med smält choklad, tårta och gärna fotbad. Han väntar också barn, men graviditeten är min börda. Det är något som jag presterat och gärna håvar in lite presenter för.