Varför kan man inte tänka så?Men det går inte att jämföra med födelsedagar. Poängen är att bs är något som stödjer könsstereotyper. Så är det bara. Hade det varit så att männen på samma sätt hade blivit firade av sina manliga vänner hade den här diskussionen nog inte skett.
Att man inte själv tycker att man stödjer könsstereotyper trots att man ordnar bs är ju lite konstigt, eller hur? Man kan ju inte tänka så, det fungerar inte.
Sen kan jag se att man firar att det blir tillökning i familjen på andra sätt. Sätt som inte stödjer könsstereotyper det minsta.
Om båda föräldrarna är med, man äter middag och har trevligt med sina vänner följt av fika (utan rosa/blå tårta). De vänner som vill har med sig present till det kommande barnet. På vilket sätt stödjer man då könsstereotyper?
Eller är det okej om man kallar det något annat än just BS? Hur hade det tagits emot i denna tråd om man istället kallat det för tillökningsmingel eller liknande? (ja, det var ett skitfult namn, så häng inte upp er på det).
Och ja, jag förstår grejen ni försöker få fram med att bara mamman uppmärksammas och att hela huset samt tårtan pyntas i blått/rosa beroende på barnets kön, vilket jag håller med i är helt förlegat. Men det måste ju inte gå till så.