Babyshower-trams

Men det går inte att jämföra med födelsedagar. Poängen är att bs är något som stödjer könsstereotyper. Så är det bara. Hade det varit så att männen på samma sätt hade blivit firade av sina manliga vänner hade den här diskussionen nog inte skett.

Att man inte själv tycker att man stödjer könsstereotyper trots att man ordnar bs är ju lite konstigt, eller hur? Man kan ju inte tänka så, det fungerar inte.

Sen kan jag se att man firar att det blir tillökning i familjen på andra sätt. Sätt som inte stödjer könsstereotyper det minsta.
Varför kan man inte tänka så?
Om båda föräldrarna är med, man äter middag och har trevligt med sina vänner följt av fika (utan rosa/blå tårta). De vänner som vill har med sig present till det kommande barnet. På vilket sätt stödjer man då könsstereotyper?
Eller är det okej om man kallar det något annat än just BS? Hur hade det tagits emot i denna tråd om man istället kallat det för tillökningsmingel eller liknande? (ja, det var ett skitfult namn, så häng inte upp er på det).

Och ja, jag förstår grejen ni försöker få fram med att bara mamman uppmärksammas och att hela huset samt tårtan pyntas i blått/rosa beroende på barnets kön, vilket jag håller med i är helt förlegat. Men det måste ju inte gå till så.

Ja, jag har aldrig något emot trevliga middagar, luncher, träffar osv med mina vänner, oavsett anledning. Men skulle någon rama in det i en könsstereotyper för att få till en babyshower så skulle jag sparka bakut.

Jag ser en trend.
Gissa könet
Gissa skilsmässan
Gissa terapeuten
Gissa bonusbarn
Gissa antidepressiva
Gissa pension
Gissa ålderdomshem
Gissa död

Ett oanat spännande koncept!
Vid samtliga serveras smörgåstårta, vid flertalet även BLÖJTÅRTA.

Och andra varianten har jag inte sett nån opponera sig emot. Det är den stereotypiska vi kräks på
Men när det kommer folk som själva säger att dom haft en BS där båda föräldrarna varit med så ifrågasätts det ju, och i inlägget jag citerade står det "Att man inte själv tycker att man stödjer könsstereotyper trots att man ordnar bs är ju lite konstigt, eller hur? Man kan ju inte tänka så, det fungerar inte.".
Varför anser ni att en BS är synonymt med könsstereotyper? I många fall är det säkert det, men varför tro det om alla?

Så uppenbarligen finns det folk som roas av såväl chokladvariant som riktiga varianten, är just det en så big deal egentligen?
Men vem har ens sagt att det är en "big deal"? Herregud, får man inte säga EH VA om saker man tycker är konstiga längre? Hur ömtåat är det härinne?

Jag berättade för man + två vänner om "gissa bajset"-leken. De tyckte att det var typ det äckligaste man nånsin kan göra på någon form av bjudning. Ska jag säga till dem att sluta tycka att det är äckligt och istället fatta att man MINSANN kan uppskatta sån humor/underhållning/jagvetintensvaddeträknassom?

Men vem har ens sagt att det är en "big deal"? Herregud, får man inte säga EH VA om saker man tycker är konstiga längre? Hur ömtåat är det härinne?

Jag berättade för man + två vänner om "gissa bajset"-leken. De tyckte att det var typ det äckligaste man nånsin kan göra på någon form av bjudning. Ska jag säga till dem att sluta tycka att det är äckligt och istället fatta att man MINSANN kan uppskatta sån humor/underhållning/jagvetintensvaddeträknassom
Självklart får man tycka att det är äckligt eller konstigt (jag själv hade inte heller uppskattat det). Men att använda det som argument till att baby showers är galet förstår jag inte. Det är ju liksom inget måste.

Självklart får man tycka att det är äckligt eller konstigt (jag själv hade inte heller uppskattat det). Men att använda det som argument till att baby showers är galet förstår jag inte. Det är ju liksom inget måste.
Jag tror det mer blir som en symbol för nåt som, vissa av oss, finner komplett obegripligt. När jag i framtiden diskuterar baby showers kommer exemplen från den andra tråden alltid vara de jag drar upp.

För att det inte spelar nån roll om en av tio inte är det, jag kan ändå uttala mig om de där 9 av 10, se en trend och dra slutsatser om den. Det är inte så himla svårt faktiskt.
Ja, men att sen ifrågasätta folk som säger att deras var nr 10 av dessa 10 känns underligt.

Jag tror det mer blir som en symbol för nåt som, vissa av oss, finner komplett obegripligt. När jag i framtiden diskuterar baby showers kommer exemplen från den andra tråden alltid vara de jag drar upp.
Som sagt, man måste inte ha en baby shower. Och om det planeras för en sådan har man förhoppningsvis en bekantskapskrets som känner till ens värderingar och vad man roas av. Så det inte dyker upp aktiviteter i stil med gissa bajset, om man tillhör de som inte tycker att sånt är kul.
Vid diskussioner om BS är det väl bra om man kan prata om just dessa saker, och inte dra alla över en kam och bestämma att det är könsstereotypt. Det finns ju uppenbarligen varianter, är det då inte bättre att höja de som faktiskt försöker göra det med eftertanke, och bara klanka ner på de som kör enligt amerikansk film?

Detsamma gäller ju även för kommande födelsedagar (även om det är OT i just denna tråd). Det finns jättemånga som pyntar i en viss färg enligt förlegade "tjej- och killfärger", tårtor görs enligt "tjej-/killmodell" och i present får tjejerna dockor medan killarna får bilar. Men det betyder ju inte att alla födelsedagskalas är könsstereotypa och bör undvikas, snarare att man får lyfta frågan och försöka få till en medvetenhet och förändring den vägen. Och det lyckas man inte med genom att trycka till även de som försöker hålla det hela neutralt.

Ja, men att sen ifrågasätta folk som säger att deras var nr 10 av dessa 10 känns underligt.
Oj har jag gjort det? Jag har ifrågasatt att 1. baby showers för män av män skulle vara lika vanligt som för kvinnor av kvinnor samt 2. att baby showers inte, GENERELLT sett, skulle vara otroligt könade.

Oj har jag gjort det? Jag har ifrågasatt att 1. baby showers för män av män skulle vara lika vanligt som för kvinnor av kvinnor samt 2. att baby showers inte, GENERELLT sett, skulle vara otroligt könade.
Nej, jag sa inte att just du hade gjort det. Men det har förekommit i tråden.

Själv tycker jag att det borde vara mer självklart att en babyshower inkluderar båda föräldrarna och deras vänner på en gång. Och att de som anordnar kunde ta och tänka till lite, istället för att gå i fällan för gamla könsroller.
Fenomenet som sådant, att ha en liten fest för att fira tillökningen, ser jag inga problem i alls.

Det heter ju baby shower, för att man ska överösa barnet med presenter. Inte Mom Shower?
Barnet finns ju inte än? Och blir för övrigt ofta överöst med presenter just när det anlänt.

Du verkar argumentera för att BS inte har någon annan innebörd än det var och en gör det till. Men då blir det ju också meningslöst att diskutera, en ändlös räcka enskilda fall är inget vidare diskussionsunderlag. Det kan man diskutera är ju det som verka gälla generellt för BS, som återfinns på en rad sidor om man googlar. Om sedan folk som haft BS säger att Nä, inget av det där gällde för mig, då är väl frågan om träffen de haft överhuvudtaget kan kallas BS.

Barnet finns ju inte än? Och blir för övrigt ofta överöst med presenter just när det anlänt.

Du verkar argumentera för att BS inte har någon annan innebörd än det var och en gör det till. Men då blir det ju också meningslöst att diskutera, en ändlös räcka enskilda fall är inget vidare diskussionsunderlag. Det kan man diskutera är ju det som verka gälla generellt för BS, som återfinns på en rad sidor om man googlar. Om sedan folk som haft BS säger att Nä, inget av det där gällde för mig, då är väl frågan om träffen de haft överhuvudtaget kan kallas BS.
Ja, man får säkert mycket presenter när barnet väl är fött. Men varför ska inte de som vill ha en trevlig tillställning under graviditetens gång få ha det?
Får man inte kalla det BS om man inte hade blå/rosa tårta och lekte lekar? Det får ju i så fall stå för dig. Den gemensamma nämnaren som jag ser är att man firar att ett barn är på väg, ger presenter som passar den kommande tiden och har en trevlig stund tillsammans. Det är väl jättebra om BS inte behöver betyda könsstereotypt á la amerikansk film? :)
Självklart kan man diskutera dessa könsstereotypa BS ändå, och jag håller med er i att dom känns förlegade och fel. Men jag försöker få fram att man inte kan dra alla BS över en kam.

Nej, precis. Det här är en aktivitet, generellt, för kvinnor av kvinnor. Nåt som både @cili och @Bluefish verkar opponera sig mot vilket är jättemärkligt i mitt tycke.
Det jag försöker säga är att det inte måste vara det.

Nu diskuterar vi ju den faktiska företeelsen och inte "hur en baby shower kan se ut kanske eventuellt i framtiden". Som sagt, man måste få diskutera faktiska trender och strukturer utan att man förväntas fokusera på nån miniprocent som gör tvärtom. Eller eventuella förändringar i framtiden.

Nejvisst, och kvinnor måste inte ta ut största delen av föräldraledigheten och världen måste absolut inte vara ojämställd. Men tills vidare är världen ojämställd. Vad vinner vi på att blunda för det och bara göra liksom ett hypotetiskt krumsprång till en annan värld som ingen av oss ens har sett ännu?

Jag ser en trend.
Gissa könet
Gissa skilsmässan
Gissa terapeuten
Gissa bonusbarn
Gissa antidepressiva
Gissa pension
Gissa ålderdomshem
Gissa död

Ett oanat spännande koncept!
Vid samtliga serveras smörgåstårta, vid flertalet även BLÖJTÅRTA.
Men du menar att du har bjudits in till Baby shower? Jag är fortfarande skakad. Den här tråden är min första kontakt med företeelsen. Jag har tills vidare inte vågat googla på ordet.

Gissa skilsmässan låter som en trevlig lek på bröllop, tycker jag. Den som gissar närmast vinner när skilsmässan väl är ett faktum.

Nejvisst, och kvinnor måste inte ta ut största delen av föräldraledigheten och världen måste absolut inte vara ojämställd. Men tills vidare är världen ojämställd. Vad vinner vi på att blunda för det och bara göra liksom ett hypotetiskt krumsprång till en annan värld som ingen av oss ens har sett ännu?
Fast det är ju inte hypotetiskt, eftersom det i samtliga fall jag sett inkluderat båda föräldrarna och deras vänner (med undantag för ett, där mamman var ensamstående). Jag skulle snarare säga att trenden går åt det hållet, med andra ord.

Fast det är ju inte hypotetiskt, eftersom det i samtliga fall jag sett inkluderat båda föräldrarna och deras vänner (med undantag för ett, där mamman var ensamstående). Jag skulle snarare säga att trenden går åt det hållet, med andra ord.
Det visar sig väl. Det är ju dock inte ett argument mot att kritisera alla de baby showers som uppenbarligen i extremt hög grad bygger på könsstereotyper för att de gör just det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka