B-vitaminer vid fällning

heland68

Trådstartare
I alla år har man ju hört att det är bra med B-vitaminer för att hjälpa sin häst när den fäller. Men varför? Fäller den snabbare, känns det mindre besvärligt eller vad är det egentligen som B-vitaminerna påverkar?

Min fjordhäst fäller nu som attan men för övrigt verkar han inte ha några problem av det, märker ingen skillnad varken på humör eller prestanda eller nåt annat. Då kan det väl inte behövas extra B-vitaminer, eller?

Hoppas på svar gör Helen :)

Sv: B-vitaminer vid fällning

som jag har fattat det så hjälper b vitamin så dom fäller bort all vinterpäls mkt snabbare och är mindre jobbigt för hästen samt att det "nya" håret blir mycket finare.

Jag tycker att det alltid är bra å ge hästen lite extra b-vitamin, men kan inte svara på sista fråga tyvärr.

Vad jag har förstått så skall man ge b-vitaminer ca. 2 månader innan dom börjar fälla för att det skall ha någon effekt. Men on det stämmer vet jag ej. Jag ger mina jäst hela vinter säsongen

B-vitamin hjälper den nya pälsen att få näring och växa sig fin. Men ny fin päls som kommer fram välväxt, så förmodar jag att den gamla kan falla av lättare med.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 940
Senast: lizzie
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 248
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31