W

Warmia

Har köpt flytande b-vitamin till min unghäst som har fått upphakningar i bakbenen.

Det står 30ml morgon och kväll, min häst får foder bara 1gång / dag nu när hon äter gräs också och går ute dygnet runt. Kan jag ge henne 60ml på en gång eller blir det för hög dos?

Sv: B-vitamin

tror inte det funkar, kroppen tar nog bara upp 30ml åt gången, det är därför man ska ge det morgon o kväll för att få en jämn fördelning

Du skall köpa Tiamin (en B-vitamin). Den är speciellt bra för patella hästar eller andra hästar som behöver stärka bakknäna.

Koncentrationen av Tiamin brukar vara väldigt låg i "vanliga" B-vitamin preparat som anänds vid pälsfällningstider.

Biofarmab har ren Tiamin och man brukar ge ca en tesked varje dag (mått finns i burken).

Mvh

Tora

De som är återfösäljare för Biofarambs produkter. De kan alltid ta hem en burk åt dig om dom inte har hemma.

Mvh

Tora

Nyfiken som vanligt..

Varför hjälper vitamin till att stärka bakknäna??
Vad händer, hur går det till?
Och varför bara bakknäna??

/ lavinia

Jag vet inte exakt hur och varför men inom travet så är det väldigt vanligt att man ger tiamin till hästar som har problem och/eller behöver stärka bakkärran. Inom ridsporten är tiamin inte så känd.

Kan tänka mig att det har att göra med musklerna runt patellan på något sätt.

Mvh

Tora

Du skall köpa Tiamin (en B-vitamin). Den är speciellt bra för patella hästar eller andra hästar som behöver stärka bakknäna.

Koncentrationen av Tiamin brukar vara väldigt låg i "vanliga" B-vitamin preparat som anänds vid pälsfällningstider.

Biofarmab har ren Tiamin och man brukar ge ca en tesked varje dag (mått finns i burken).

Mvh

Tora

Att Tiamin (B1) är relativt "låg" är förmodligen för att det är väldigt ovanligt med brist & då kan bero på Mage/Tarm störning - vad jag vet så är det bättre att ge ett komplett kosttillskott med alla B - vitaminens "familj" - då de kompletterar varandra - så inte en annan B slås ut av B1/Tiamin.

Men skulle hästen vara rekommenderad Tiamin pga ex. diarré - så är det säkert bättre att ge ett mindre mått av ett komplett B - vitamin preparat & ge ett mindre mått av Tiamin i en kur samtidigt - för att minimera risken att Tiamin bristen skapar en annan av B - familjen - ny brist !!!!

Brist
Vid tiaminbrist uppkommer en anhopning av ämnen i vävnaderna från en
ofullständig ämnesomsättning, exempelvis pyruvat som kan orsaka giftverkan.
Trötthet, huvudvärk, sömnbesvär, irritation, nedstämdhet, koncentrationssvårigheter,
aptitlöshet, kräkningar och oregelbunden hjärtrytm kan bli
följden av tiaminbrist.
Vid tiaminbrist försämras prestationsförmågan genom ökad mjölksyrabildning.

En tiaminbrist kombinerad med brist på B-vitaminerna riboflavin, B6 och B12
ger bristsymtom tidigare och redan vid sänkning av intaget som annars inte
skulle ha orsakat bristsymtom.

Även vid mag-tarmsjukdomar med långvariga diarréer kan tiaminbrist
uppkomma liksom vid långvarig dialysbehandling och undernäring.

http://www.mjolkframjandet.se/__data/assets/pdf_file/0015/2571/Tiamin.pdf

Joo....det är den.......men det är mer som är likt gällande vitaminer/mineraler gällande människor/hästar som båda är djur - än olikt............B-vitamin är vattenlöslig & samverkar o s v för oss alla !!

Jag vet inte exakt hur och varför men inom travet så är det väldigt vanligt att man ger tiamin till hästar som har problem och/eller behöver stärka bakkärran. Inom ridsporten är tiamin inte så känd.

Kan tänka mig att det har att göra med musklerna runt patellan på något sätt.

Mvh

Tora

*delvis kl*
B-vitaminet ska stärka musklerna. Men musklerna måste få jobba med. Klättrande långsamt uppför eller körning är mycket bra. I och med att musklerna stärks i bakvagnen så håller dom fast den glappande leden.

Jag tar mig själv som exempel. Mina axlar ramlar ur led, och för det måste jag träna för att musklerna ska hålla ihop leden, som egentligen ledbanden ska göra, men är skadade så det inte går.

Patella kan vara flera saker. "för långa" ledband, eller som min gammelponny hade, en rund ledkula, vilket gjorde att det lätt hakade ur.

Ledbanden går att operera, men ledkulan går inte. Men med mycket träning av bakvagnen och ett stort tillskott av B-vitamin så höll han sig bra på det.

Ge även typ rågvete/vete i fodret, det innehåller B-vitaminer med.

B-vitamin kissas ut om det blir för mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 398
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 300
Senast: Sel
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 559
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 406
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka