Intractable

Trådstartare
Såhär i pälssättningstider undrar jag vad ni använder för b-vitaminpreparat till era hästar. Vore fint att få veta vad ni anser är positivt med just erat val, samt vilken prisklass det ligger i.

Sv: B-vitamin

har gett min B-vitaminer halva sommaren då vädret har varit så lustigt. Ger kraffts och tror det låg på 80-90 kr för en liter.

Höst och vår ger jag shy feeders b vitamin som jag alltid har gjort. Kostar över 200:- för en dunk på 2,5 liter. Finns i 1 och 5 litersdunk också. Hästen min tycker om det och det fungerar bra.

har hittills använt Shy feeder jag med, men tänkte att det kanske var värt att se sig om efter alternativ. det är ju som sagt ganska dyrt...

OBS om ni har andra djur i stallet tex, hundar och katter. använd inte vetegroddsolja!!!!!
Mina hudar råkade hitta flaskan en gång och den var borta under en timme, de hade bitit sönder hela flaskan för att kunna slicka i sig allt! och katterna var inte långt efter de satt o lapade i sig allt de kunde hitta!!!
det är tydligen smakligt...

Jag ger mina Emin´s b-vitaminer, det innehåller 7 eller om det var 8 olika sorters b-vtaminer, Shy feeder innehåller bara 4. Dessutom är Emin´s mkt billigare, knappt 150kr för 2,5 liter.

Vetegroddsolja är inte farligt för varken katter eller hundar. Bäst mår de väl av måttliga mängder men det är inget farligt.

Jag ger foderjäst. En hink på 7 kg har jag betalt 116 kr för. Gillar foderjästen för den är bra för magen också.
Flytande B-vitamin har jag användt förr, men tycker det är så kladdigt. Dyrt och odrygt också.

Ger generellt inte B-vitamin alls längre, det räcker gott med en välbalanserad foderstat som innehåller tillräckligt med framförallt protein.

Har hästen fått ladda inför pälsfällningen utan att få näringsbrist behövs oftast inget extra.

Ev. får jag göra ett undantag för min häst som haft fång i sommar och därmed halkat lite efter, men med en frisk häst lägger jag hellre pengarna på annat.:angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 366
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 920
Senast: mamman
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 135
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka