b-tränarlicens

tinissen

Trådstartare
vad brukar kurspriset ligga på och hur lång är kursen? har hört allt från 2 dagar för 1100:- till flera veckor (någon dag i veckan). vad krävs för att ta licensen, har inte fått 2 lika svar av någon. någon som vet om det ska startas någon kurs i halmstad snart??

tack!

Sv: b-tränarlicens

Kursen här på jägers är ett skämt. Man behöver inte kunna nånting i princip förutom att lära sig svaret på provet utantill. Det är inte konstigt att det finns så mkt okunniga amatörer när det är så lätt att få licens.
Vi gick 3 dagar varav alla gick ut på att göra provet, vi fick provet alla dagarna men vi fick ha boken och slå upp svaren i.
En dag fick vi sela en häst medan kursläraren stod utanför stallet och snackade och sen köra medan kursledaren fikade....

min isf blivande hemmabana är halmstad men frågar man de tränare m.m som har halmstad som hemmabana vet de inte riktigt vem man ska ta kontakt med men får väl höra vidare, är det bara teoretiskt?? min stallägare (sysslar med trav) sa att det typ är teori, praktik och "uppkörning". en annan tjej pratade något om att man måste göra 100 starter för att få lincens? detta har jag aldrig hört talas om.
jag har mest kört för skojs skull hemma men har blivit jättesugen på att testa på det lite mera, detta är alltså inte mitt område alls, är i grund o botten hoppryttare ;) men har fått en ryggskada o ska ta det lugnt med hoppningen ett bra tag framöver o provar därför lite annat:) så ursäkta mina dumma frågor, men frågar man inte får man inget veta.

Jag tog licens på Valla. Vi höll på i några veckor, med föreläsning av både veterinär och hovslagare. Tror det kan ha varit 7-8 tillfällen, minns inte riktigt. Kostade nånting på 700. Tycker det var bra. Vi hade dock bara teori, men skulle visa upp intyg från a- eller b-tränare (eller känd kusk) att vi kunde sela och köra häst.

Hur skulle man kunna göra 100 starter utan licens då? :confused: Man måste ju ha licens för att starta. :idea:

Hos oss är det upplagt så att man har en kurs på 10 veckor där man har teori, en gång var det en hovis som visade hur man slogdit en tappsko bland annat.
De sista två gångerna är dels prov-gången och dels uppkörningen. Tror man skriver den näst sista gången och kör upp den sista.

Körlicensen (alternativt ridlicensen) är upplagd på 15 veckor då man ska ha 10 godkända provlopp under den perioden.

Pris har jag ingen aning om, runt 2000 tror jag.

Tog min b-tränarlicens på valla i vintras. var fem-sex tillfällen, mest teori. regelverket ska man kunna i stort sett o vi fick besök av vet och hovslagare. Körde två varv på banan i lunk-tempo, det var det man skulle kunna. sen skrev vi provet, man skule väl ha en 80-85 rätt av ett knappt hundratal frågor. Min kostade 1050:-

Men försök kontakta hemmabanan, vad säger kanslit när du ringer o frågar?
Lycka till!

några jag pratat med har inte behövt varken visa upp intyg att de kan köra eller fått köra på kursen.. skrämmande...

gå in på halmstadtravet.com så finns ett telefonnummer längst ner i bild, de kan med all säkerhet hjälpa dig. (vet inte om jag får skriva ut telefonnumret här?)

okej ska kika in där och se om jag hittar någon info :)
varför tog ni eran licens föresten? bara för skoj skull eller för att göra någonting av de??

när jag tog min licens så var det 8 träffar och möte med vetrinär, hovslagare, profftränare, uppkörning, utselning m.m.

var även tvungen att ha underskrifter hos de jag jobbat hos såväl amatörtränare & proffs, sedan prov!

kursen kostade 1000:- & att plocka ut licensen gick på 1200:- med försäkringen.

MVH Emely

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 250
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar