B-ponny till akademiskt....

Lucta

Trådstartare
Hej! Detta är ingen annons utan mer en förfrågan.... jag har själv nyss börjat träna akademiskt på min storhäst. Men jag har en B-ponny (maxad), han är ingen barnponny i stallet. Sur och tvär, han har haft liten taskig bakgrund. Ridmässigt är han tuff att rida med en otrolig bärighet och stora gångarter. Han är tävlad LB/LB med placeringar. Jag skulle helst vilja få iväg honom till en vuxenryttare. Tror ni att det finns nån där ute om kan tänka sig att ha en b-ponny att träna akademiskt på lr vill man som ar ryttare hellre ha en stor häst. Förstår ju att det inte finns så många vuxna som har längden för att rida b-ponny men... Är det någon ide att ens försöka annonsera ut om honom lr ska jag ge upp och släppa iväg honom som tävlingsponny iaf.. Men med tanke på att han är ganska tuff så känns det inte heller roligt...

Hoppas på svar.....Kram

Sv: B-ponny till akademiskt....

Förmodligen är det lättast att hitta en förälder som vill ha en ponny till sitt barn - men till en början/under tiden kan träna hästen, "rida till" den eller hur man ska uttrycka det - kan ju lika gärna ske för hand.
Att en vuxen ryttare själv vill rida akademiskt på en så liten ponny tror jag tyvärr inte är så stor chans.

Kanske finns det barn som vill lära sig akademiskt? Om de klarar av ponnyn vill säga, men man rider ju i regel lite lugnare i AR än andra discipliner.

Tyvärr är det inte jättemånga AR-intresserade än ute i köpmarknaden, verkar inte så iaf när jag försökt sälja AR-tränade varmblod, så liite långsökt känns det. Men värt ett försök!

Utbilda honom själv vid hand. Det är rätt många som jag vet som har mindre mkt välutbildade hästar för vid hand arbete.

Det finns skitmycket du kan göra utan att sitta upp! Studera detta: http://www.ellenofstad.com/index_svensk.html
Här ser du t ex arbete på lång tygel. Du kan träna honom upp till piaff både vid hand och på lång tygel. Om ni har bra personkemi ihop så är detta att rekommendera!!! Sedan kan du säkert sälja honom med förtjänst till någon tuff ryttare med vuxen bakom sej. Har du gjort rätt med honom så har han lärt sej ett bra sätt att förhålla sej till människor och arbete.

Det du lär dej av arbete vid hand med honom har du sedan nytta av i all utbildning av alla andra hästar du möter senare.

Kanske är han i själva verket tuff därför att han är arbetsnarkoman, dvs behöver stimulans och utmaningar?

Jag tror visst du kan hitta en vuxen. Men vilken längd/vikt är gränsen för dej? Det finns många kvinnor som är ca 160 och väger upp till 55 kg. (Jag t ex, fast jag är inte duktig istället :crazy:)

Klart man kan! :laugh: Jag använder mina russ och rider akademiskt på :love: Stoet har jag ridit akademiskt på i fyra år och det går kanonbra och hingsten har jag precis börjat rida.

Själv är jag 26 år, 164 cm och väger ca 60 kg. Det är ju dock otroligt viktigt med ryttarens sits och balans då den påverkar hästen mer desto mindre hästen är i förhållande till ryttaren.

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Ni som vuxna som rider Ponny, vill ni berätta lite om den och varför ni valt att rida Ponny och inte stor Häst. Själv älskar jag Ponnies...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
12 765
Senast: Elina8
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 822
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad