B-Ponny som C-Ponny

Sv: B-Ponny som C-Ponny

se till att INTE ha nyverkade hovar tex är ett tips, gärna så långt att du typ skor dagen efter så hovarna växt som mest om du vill ha en lite större häst. När folk ska mäta ner sina hästar gör de ju tvärt emot, en fin välmusklad häst i bra kondition är också ofta lite större än en häst ur kondition. Låt hästen vara väl utvilad också....

Man får köra lite omvända knep än de som vill få mindre hästar.

Självklart kan du mäta ponnyn till c nu om hon visar sig kunna vara över 1,30 och om ni lyckas och hon sedan inte växer så kan ni mäta henne till b när hon är 8.

Avd B måste du rida en del i alla fall i år eftersom hon måste som ungponny kvala till avd A...

Freja_ skrev:
Jag e 16 och har en B-Ponny som jag skulle vilja tävla i hoppning, går det? Vet att det är en åldersgräns på 13 år men går det "klassa upp" henne och tävla som C-Ponny?
Hur blir det i så fall, måste hon registreras som C-Ponny och aldrig mer få tävla som B? Eller kan nån förklara för mig hur det skulle gå till...

Hon är 6 år, måste hon tävla i unghästklasser då? Har för mig att man får tävla Clear Round i unghästklasser om man e över 13... Aja. hjälp, någon? :angel: :p

/M

hej! jag är i precis samma sits som du. jag är 13, o har en b-ponny. han är född -00, så ja kan tävla unghästklasser detta år. det är som "varnliga" klasser bara det att man tävlar mot andra unghästar. dock utan omhoppning. så det är sista året för dej om hon är född -00. du får tävla dressyr på henne det här året oxå.
men om hon har kommit felfritt på två unghästklasser (lokalt) får du tävla henne som en "gammal" häst, om du är fyller 13 iår.

vet hur det känns...:cry:

Att rida ungponnyavdelning (bed A) eller avdelning B som det även kallas är inte riktigt samma sak som clear round. Vad det är som skiljer har jag glömt.

Sen vill jag bara säja att det är jätteroligt att tävla ungponny. Det är enklare att komma till prisutdelning ;) Vissa klubbar tar inte ut ungponnierna till ceremonin men i Skåne har jag bara varit med om det en gång. Det är vanligt vid tävlingar med stora startfält. Då delas rosetten ut i sekretariatet eller nått för att spara tid. De med minst antal fel i avd B blir likaplacerade, dvs om du får t ex 4 fel och alla andra får fler blir du "ungponnyplacerad". om du nu lyckas med att bli "ungponnyplacerad" och kommer in till prisutdelning brukar ungponnierna få minst lika mycket uppmärksamhet som de som får vita rosetter (de som placerat sig sämre är femma) om inte mer. En gång när jag var ända placerade ungponnyekipage och det var två placerade i avd A så fick jag lika mycket uppmärksamhet som vinnaren. Speakern tom berömde oss och sa nåt i stil med att sånna här fina ungponnier är det ont om så jag hoppas att ni såg när den hoppade. Men så hade den lilla mörka ponnyn en väldig förmåga att dra blickarna till sig (varesig hon uppförde sig eller inte) och förföra allt från åskådare till domare :devil: Vild och vacker :love:

Senast ändrad av en moderator:

det är roligt att rida ungponny :)

men här tkr jag inte de uppmärksammas lika mkt som avd A-ponnysarna, och det är synd för jag tkr man borde få lika mkt om inte mer uppmärksamhet för det jobb man gör :p
och tack till de få ( mkt få ) klubbar som är generösa och ger oss plackett oxå! :)

PAY AND RIDE

för mig är det mer en bana på kanske 8 hinder som man själv väljer höjd på och så får man ha sin tränare/medhjälpare inne på banan och man får hoppa tills man kommer igenombanan, altås om man får 3 stopp på första hindret, och kanske 2 på andra hindret så får man fortsätta tävla. Mina kompis stannade på första hindret 1 gång och efteråt frågade dem om hon ville hoppa om hela banan på den tävlingen kunde man köpa rosett för en tjugolapp eller ngt sådant.
Altså skillnaden mellan vanlig tävling och pay and ride är att du själv väljer höjden, får ha tränare/medhjälpare på banan sam att du får hoppa tills du kommer igenombanan och har dem mycket tid kan du även få chansen att hoppa banan en gång till.

jagvillvaraifred skrev:
PAY AND RIDE

för mig är det mer en bana på kanske 8 hinder som man själv väljer höjd på och så får man ha sin tränare/medhjälpare inne på banan och man får hoppa tills man kommer igenombanan, altås om man får 3 stopp på första hindret, och kanske 2 på andra hindret så får man fortsätta tävla. Mina kompis stannade på första hindret 1 gång och efteråt frågade dem om hon ville hoppa om hela banan på den tävlingen kunde man köpa rosett för en tjugolapp eller ngt sådant.
Altså skillnaden mellan vanlig tävling och pay and ride är att du själv väljer höjden, får ha tränare/medhjälpare på banan sam att du får hoppa tills du kommer igenombanan och har dem mycket tid kan du även få chansen att hoppa banan en gång till.

Lät ju lagom kul...:crazy:

Förresten så ska jag inte mäta upp henne. Hon e 1.28 max, idag när jag mätte. Fast nu e hon otränad. Men jag tycker det e orättvist mot henne... Jag ska väll starta Avd.B iår så hon får visa upp sig lite och under tiden försöka (med stort F) hitta nån liten tuff som klarar av henne. Visst finns det många små tuffingar men min lilla e ju lite knepig... Vad gäller ridningen.

Å andra sidan så är oftast dom riktigt, riktigt bra hästarna dom som e så tjuriga å dumma att det inte går å hantera dem :p Sån e inte hon men... men men.

Tack för alla svar! /M

Det var en tjej i Gästrikland som red i kat C med sin B-ponny för nåt år sen, både hoppning och dressyr, eftersom ryttaren var för gammal. Enligt dem gick ponnyn att tävla som B-ponny igen efter försäljning (stod det iaf i annonsen), men jag vet inte hur det gick till. Om jag bara kom ihåg vad ponnyn hette så kunde jag forska lite mer i det...

Det jag skrev ovan var nog inte så intressant, för jag sökte lite och såg att ponnyn som jag skrev om fortfarande tävlas som C-ponny med nya ägaren...

Men vet du om den hade kunnat tävla som B-Ponny då? Den nya ryttaren kanske också e för gammal...:D

Intressant diskussion, det där med ned-och uppmätning tycker jag däremot verkar vara synnerligen suspekt. Är tävling verkligen så viktigt att man bestämt måste påverka hästen för att få den högre/lägre?

i övrigt stavas det PROPORTIONELLT

Nej jag har ingen aning, eftersom ponnyn är såld till Umeå (tävlar där i krokarna iaf)

Vadå hur menar du?

Nej jag tycker bara att det skulle va kul ifall jag kunde få komma ut och tävla me min ponny som jag har ridit in å allt, dessutom så e hon väldigt, VÄLDIGT het på hinder och mellan hindrena också. Hon tycker att det e så jädrans kul me hoppning :D Hon e hoppad sen i sommras och har redan hoppat en terrängbana på 90 cm och enkelhinder på 110 och löshoppat 120. Samtidigt så e hon väldigt känslig och tar man för hårt i munnen så drar hon bara. Så det lär bli svårt å hitta en tuff liten ryttare som samtidigt e känslig och kan fortsätta utbilda henne och som bor här i närheten...

Däremot så finns det ju folk som svälter, verkar osv, sina hästar bara för att mäta ner dem. DET tycker inte jag att tävling e värt...

Om det var så du menade?
/M

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 688
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 133
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 089
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben