B-Ponny som C-Ponny

Freja_

Trådstartare
Jag e 16 och har en B-Ponny som jag skulle vilja tävla i hoppning, går det? Vet att det är en åldersgräns på 13 år men går det "klassa upp" henne och tävla som C-Ponny?
Hur blir det i så fall, måste hon registreras som C-Ponny och aldrig mer få tävla som B? Eller kan nån förklara för mig hur det skulle gå till...

Hon är 6 år, måste hon tävla i unghästklasser då? Har för mig att man får tävla Clear Round i unghästklasser om man e över 13... Aja. hjälp, någon? :angel: :p

/M

Sv: B-Ponny som C-Ponny

Om jag inte minns fel så får ryttare son egentligen är "för gamla" för att få tävla ponny tävla i ungponny klass tills ponnyn fyller 6 år?? Men jag tror även att ekipaget ska se propotinerligt(tror inte att jag stavade rätt men jag tror att du fattar ändå?!) ut?!

Du får inte tävla henne som B-ponny och du kan inte "klassa upp" henne till C-ponny isåfall får du mäta upp henne till C-ponny, vilket kan vara lite svårt. Annars kan du ju registrera henne som häst och tävla mot hästar :angel:

Om hon fyller 7 i år räknas hon som 7 från och med nyår och då kan du inte tävla henne. Blir hon 6 däremot kan du ju rida henne detta året i avd. b om ekipaget är propetionerligt.

Annars finns det ju klubbtävlingar där de kanske är lite snällare med reglerna och låter dig rida ändå. Och Pay & Ride har inga åldersgränser, även där gäller ju såklart att det ska se propetionerligt ut. Men det antar jag att det gör om du funderar på att tävla.

Men hade jag varit du hade jag skaffat en stor häst. :smirk:

Jag har en stor häst :D Ett halvblodssto på 168 cm efter Beach Boy :d

Grejen e att jag skulle ha henne som ponnytravare först, men nu ska jag sadla om till hoppning och vill inte sälja hästarna. Har ridit sen jag var 7 men aldrig tävlat...
Shettisen e me föl och B-Ponnyn då, är en jättetallang inom hoppningen och tycker att det är kul, så jag började skola om henne till hopphäst.

Hon är 128-129, så det e nog inte omöjligt att mäta upp henne men går det mäta ner sen igen då? För hon e ju inte över gränsen egentligen...

Hon e född 00. Fyller altså 6 iår. Men vad är Pay & Ride? Har aldrig hört talas om :confused: ...
Men om jag ska va med i Avd B med henne, så är det väll bara Clear Round?

Vad gäller det Propetionerliga (stavning?) utséendet så hade jag aldrig kommit på tanken att ens rida henne om jag hade varit förstor..:D Ingen av mina tränare tycker att jag e det heller. Så den biten e nog ingen fara.

MetallPrinsessan skrev:
Annars kan du ju registrera henne som häst och tävla mot hästar :angel:
Nej det kan man inte alls vad det gäller B-ponny.

Eftersom ponny bara är 6år så får du tävla hon som ungponny året ut i avd:B (om hon är f-00, vill säga) därefter får du inte tävla henne längre från lokal och uppåt, på många klubbtävlingar brukar det dock gå bra!

Eftersom ponnyn bara är 6år och inte slutmätt så kan det vara så att det går att mäta henne till c-ponny om hon ligger på gränsen. Men då måste ponnyn vid mätningen vara högre än 130,0cm...

tyvärr kan du nog inte mäta upp henne heller om du inte får tag i en mätman som är villig att fuska. Skiljer det mindre än 2 cm från gräns till annan kategori så krävs dessutom 2 mätmän. Och skulle du lyckas få henne uppmätt så kan du inte mäta ner henne sedan.

Jag skrev fel, menade såklart inte registrera utan ta hästlicens.

men det kanske inte går för B-ponny.

Va, det finns väll många som trycker ner sina förvuxna ponnyer? Vet en som e 14 iår (f.92) som dom skulle försöka trycka ner nu till våren:confused: .. Jag tycker iof att det är j*kligt fel och orättvist men det var vad dom skulle göra.

Självklart kommer jag inte tävla henne bland stora hästar. det om något hade ju inte varit rättvist mot henne! Men men. Jag får väll hoppa avd.B nu det här året då och hålla mig till klubbtävlingar me henne sen... Och satsa på min stora häst istället...

Men jag undrar fortfarande vad Pay & Ride är, nån som vet som kan förklara? :crazy:

MetallPrinsessan skrev:
men det kanske inte går för B-ponny.

Nej du kan inte skaffa hästlicens och tävla en B-ponny bland stora hästar.

Freja_ skrev:
Men jag undrar fortfarande vad Pay & Ride är, nån som vet som kan förklara? :crazy:

Pay & Ride är ungeför som en ClearRoud, du väljer höjd, sen är det väl olika om de delas ut rosetter vid flerfritt eller inte.

Gå in och titta vad olika klubbar i din närhet har för tävlingar, många brukar ha Pay & Ride såhär i början på säsongen så man kan komma ut och tävlingsträna lite innan det blir allvar :)
Tänk på att du måste ha grönt kort och så om du ska rida lokalt, det behövs inte på P&R och ofta inte på klubbtävlingar.

Lyckas du få henne till 1.30 när du slutmäter kommer hon alltid vara det, det går inte att ändra.

Grönt kort har jag redan. Okej, ska checka det! tack för hjälpen ;)

(Även om sanningen gjorde mig besviken...:cry: )

ang. mätningen så om du lyckas mäta den som C-ponny nu går det sedan att mäta ner den till B sedan när den slutmäts. det finns många som gått i en annan kategori och sen ändrat när dom blivit slutmätta.

svea08_ skrev:
ang. mätningen så om du lyckas mäta den som C-ponny nu går det sedan att mäta ner den till B sedan när den slutmäts. det finns många som gått i en annan kategori och sen ändrat när dom blivit slutmätta.

Jaså det gör det?! Det var ju nån som sa att om man en gång har mätt den till C, så kommer den alltid att förbli C. Måste ta och kolla upp det där. Men jag vet också att nån jag känner har gjort så. Så det e ju ifall det e någon ändring nu. Aja.. Får väll ringa upp till det där folket..

ja om du slutmäter som C får du inte ändra.
men om du mäter som C som ungponny kan du ändra.
Men slutmätning går det inte att ändra på

tillägg: Ponnyer måste slutmätas de år de fyller 8år. Innan dess så mäter man de med ett sk. årsintyg. årsintygen gäller i ett eller två år tror jag, beroende på hur gammal hästen är när man mäter...

Hon e ju 6 år iår(2006), så hon ska mätas nu snart´, en bit in på januari. Vid 7 års ålder så mäts dom ju inte, så då kan hon va C-Ponny tills hon är 8 (år 2008) när hon slutmäts då. Nån som har nått hum om ifall den regeln skulle ändras nu under dom kommande 2 åren?

Och e det nån som har nått bra tips på hur man sträcker upp en ponny då? :angel: För nu e hon nästan exakt 1.29. Men det räcker väll med att hon e 1.30 + en millimeter?
/M

Tja, du får väl jaga upp henne så hon är riktigt spänd. Kanske skrämma henne lite med ett kvastskaft så hon är rädd för mätstickan. Tvärt emot vad folk brukar göra när de mäter sina ponnyer...

Liknande trådar

Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 688
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 133
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 089
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben