Awa, 10, blev biten av ponny – på vandringsled: ”Det sa bara smack”

Status
Stängd för vidare inlägg.
Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis.
Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny.
– Det sa bara smack i kinden, säger hennes mamma Josefine Almér.
Oj det var inte ett trevligt sår
Måste varit ett rejält bett
Om en vandringsled går genom hagen önskar man förstås att djuren inte är aggressiva på det sättet
Helt ärligt tror jag ingen häst i vårt stall skulle göra ngt liknande om ett barn kom in i hagen,
Ingen av hundarna där heller. Det är inte fel på mamman eller pappan eller hästägaren
Men en lärdom för framtiden
Denna häst borde inte gå i en hage med allmän passage och borde hädanefter inte hanteras av barn.
 
Oj det var inte ett trevligt sår
Måste varit ett rejält bett
Om en vandringsled går genom hagen önskar man förstås att djuren inte är aggressiva på det sättet
Helt ärligt tror jag ingen häst i vårt stall skulle göra ngt liknande om ett barn kom in i hagen,
Ingen av hundarna där heller. Det är inte fel på mamman eller pappan eller hästägaren
Men en lärdom för framtiden
Denna häst borde inte gå i en hage med allmän passage och borde hädanefter inte hanteras av barn.
Jag vill hävda att bara ett "nyp" från en häst eller motsvarande "nafs/varning" från en hund till exempel lätt kan resultera i liknande sår om det träffar fel kroppsdel. Det finns ingenting som säger att hästen var aggressiv - att den kom rusande, motade, sparkade eller förföljde flickorna.
Jag skulle se det som en provokation från barnen eller vanor som bildats när andra passerande matat eller provocerat hästarna.
 
Jag vill hävda att bara ett "nyp" från en häst eller motsvarande "nafs/varning" från en hund till exempel lätt kan resultera i liknande sår om det träffar fel kroppsdel. Det finns ingenting som säger att hästen var aggressiv - att den kom rusande, motade, sparkade eller förföljde flickorna.
Jag skulle se det som en provokation från barnen eller vanor som bildats när andra passerande matat eller provocerat hästarna.
Då definierar vi helt klart nafsande olika.

Däremot håller jag med om att såret inte på något sätt tyder på att hästen varit aggressiv eller attackerat.
 
Då definierar vi helt klart nafsande olika.

Däremot håller jag med om att såret inte på något sätt tyder på att hästen varit aggressiv eller attackerat.
Det kan hända. Jag har fått rejäla "nyp" från en häst i till exempel överarmen som jag absolut definierar som just ett "nyp", alltså en tillsägelse eller varning, som resulterat i rejäla blåmärken men som om de träffat mig i någon mjukdel i ansiktet hade kunnat bli en sårskada. Jag tror alltså inte att skadan som skedde nödvändigtvis reflekterar allvaret i bettet.
 
Det kan hända. Jag har fått rejäla "nyp" från en häst i till exempel överarmen som jag absolut definierar som just ett "nyp", alltså en tillsägelse eller varning, som resulterat i rejäla blåmärken men som om de träffat mig i någon mjukdel i ansiktet hade kunnat bli en sårskada. Jag tror alltså inte att skadan som skedde nödvändigtvis reflekterar allvaret i bettet.
Vi är nog bar oeniga om vad det ska kallas. Jag gissar att det mest råkade bli så. Hade hästen velat skada hade det det varit betydligt värre
 
Vi är nog bar oeniga om vad det ska kallas. Jag gissar att det mest råkade bli så. Hade hästen velat skada hade det det varit betydligt värre
Det verkar så, för jag håller med dig om den sista meningen. :) Det var ungefär det jag ville säga.
 
Varför ska en vandringsled gå igenom en hästhage / varför använder man mark som har en vandringsled som hage? Nu vet jag såklart inte hur det ser ut men jag skulle själv aldrig sätta mina hästar i en hage där människor kommer passera till och från, både för hästarnas och människornas bästa. Jag visste inte ens att det fanns men det kanske inte är så vanlig där jag bor så vad vet jag🤷‍♀️
 
Varför ska en vandringsled gå igenom en hästhage / varför använder man mark som har en vandringsled som hage? Nu vet jag såklart inte hur det ser ut men jag skulle själv aldrig sätta mina hästar i en hage där människor kommer passera till och från, både för hästarnas och människornas bästa. Jag visste inte ens att det fanns men det kanske inte är så vanlig där jag bor så vad vet jag🤷‍♀️
Vandringsleder sträcker sig ofta flera mil och ibland genom betesmark, det är alltså ingen som ser en vandringsled och hägnar in den. Det öppna, trevliga landskap vi gärna vandrar genom hålls dessutom öppet just genom bete.
Frågan diskuteras närmare i den här tråden: https://www.bukefalos.se/threads/flicka-svart-biten-i-ansiktet-av-haest.1528266/
 
Vandringsleder sträcker sig ofta flera mil och ibland genom betesmark, det är alltså ingen som ser en vandringsled och hägnar in den. Det öppna, trevliga landskap vi gärna vandrar genom hålls dessutom öppet just genom bete.
Frågan diskuteras närmare i den här tråden: https://www.bukefalos.se/threads/flicka-svart-biten-i-ansiktet-av-haest.1528266/
Fast på många ställen där jag har råkat bli tvungen att gå genom en beteshage har det ju visst varit vandringsleder som har synts? Eller missförstår jag vad du menar? Det är vandringar som finns utstakade på karta och utmärkta med markeringar. Det som däremot har saknats i många fall är en varning innan vi har åkt iväg att del av vandringen kommer att gå genom beteshagar. I sådana fall hade vi inte åkt dit med hunden. Jag är väldigt för att markerna hålls öppna av betande djur, men jag vill helst undvika dem på mina vandringar med hund!
 
Fast på många ställen där jag har råkat bli tvungen att gå genom en beteshage har det ju visst varit vandringsleder som har synts? Eller missförstår jag vad du menar? Det är vandringar som finns utstakade på karta och utmärkta med markeringar. Det som däremot har saknats i många fall är en varning innan vi har åkt iväg att del av vandringen kommer att gå genom beteshagar. I sådana fall hade vi inte åkt dit med hunden. Jag är väldigt för att markerna hålls öppna av betande djur, men jag vill helst undvika dem på mina vandringar med hund!

Jag har argumenterat precis som du i den andra tråden men de flesta verkar tycka att det är helt orimligt att kommunen/djurägaren ska informera om det finns djur där.
 
Jag har argumenterat precis som du i den andra tråden men de flesta verkar tycka att det är helt orimligt att kommunen/djurägaren ska informera om det finns djur där.
Jag tänker att djurägaren borde värna såpass om sina djur att dom skriver en skylt med hur alla på ett säkert sätt kan ta sig igenom hagen, om inte även skyltar med att vara noga med att stänga grindar osv så inget djur riskerar att smita osv.

Alla leder jag har gått på så har det varit skyltar att det finns djur i hagen så det är inte särskilt ovanligt.

Sen är ju dom flesta vandringsleder hyfsat populära och det finns många ställen att kolla upp vad leden innehåller om man vill vara säker innan man ger sig iväg.
 
Jag tänker att djurägaren borde värna såpass om sina djur att dom skriver en skylt med hur alla på ett säkert sätt kan ta sig igenom hagen, om inte även skyltar med att vara noga med att stänga grindar osv så inget djur riskerar att smita osv.

Alla leder jag har gått på så har det varit skyltar att det finns djur i hagen så det är inte särskilt ovanligt.

Här är det tyvärr det. Enda sättet att veta om det är djur där är att just den djurägaren ofta lämnar den stora grinden öppen när det inte är några djur där. Men det finns två ingångar (eller en ingång och en utgång beroende på hur man ser på det) och vid den andra finns inget som kan ge en ledtråd om det finns djur i hagen eller inte. När man gått igenom den första hagen så kommer man till en andra hage där det ibland (men inte ens varje sommar) går hästar. Jag har sett hästbajs men aldrig nån häst. Ingen skylt där leden går in eller ut tyvärr. Leden är en officiell led med info om ledens längd och var man kan parkera osv finns bl.a. på kommunens hemsida.
 
Fast på många ställen där jag har råkat bli tvungen att gå genom en beteshage har det ju visst varit vandringsleder som har synts? Eller missförstår jag vad du menar? Det är vandringar som finns utstakade på karta och utmärkta med markeringar. Det som däremot har saknats i många fall är en varning innan vi har åkt iväg att del av vandringen kommer att gå genom beteshagar. I sådana fall hade vi inte åkt dit med hunden. Jag är väldigt för att markerna hålls öppna av betande djur, men jag vill helst undvika dem på mina vandringar med hund!
Jag menar att det förmodligen var betesmark innan det blev en vandringsled. det är alltså inte frågan om att människor ser en vandringsled och väljer att hägna in den. Sedan, visst kan en tycka att det vore allmännyttigt att sätta upp skyltar eller information men samtidigt tycker jag att det ligger på oss hundägare att anpassa oss. Är man inte bekväm med sin hund i hägnet kan man tyvärr få vända om, men det kan hända att jag är lite färgad av min vistelse här i Skottland där så gott som all mark som inte är en gård eller djup skog, är någon typ av bete. :)
 
Senast ändrad:
Jag menar att det förmodligen var betesmark innan det blev en vandringsled. det är alltså inte frågan om att människor ser en vandringsled och väljer att hägna in den. :) Sedan, visst kan en tycka att det vore allmännyttigt att sätta upp skyltar eller information men samtidigt tycker jag att det ligger på oss hundägare att anpassa oss. Är man inte bekväm med sin hund i hägnet kan man tyvärr få vända om, men det kan hända att jag är lite färgad av min vistelse här i Skottland där så gott som all mark som inte är en gård eller djup skog, är någon typ av bete. :)

Absolut får man anpassa sig. Men för att anpassa sig måste man ha information om vad som finns längst leden. Det kan ju finnas annat utöver djur som gör att man väljer bort en led. Längd, svårighetsgrad, terrängtyp etc.
 
Absolut får man anpassa sig. Men för att anpassa sig måste man ha information om vad som finns längst leden. Det kan ju finnas annat utöver djur som gör att man väljer bort en led. Längd, svårighetsgrad, terrängtyp etc.
Jo, men ibland finns inte allt nedskrivet och då kan man få vända om. Visst är det betydligt smidigare med information men ansvaret är fortfarande mitt att ta reda på saker och ting. Är jag osäker eller har särskilda behov måste jag kanske kolla i förväg. Generellt är det väl vettigt att ta för givet att det finns djur på marken om en måste passera en grind.
 
När jag planerade en outing med vår shibagrupp skulle vi gå genom ett fårhägn som används sporadiskt, då åkte jag dit dagen innan för att kolla om det fanns djur där eller inte.
 
Jag har argumenterat precis som du i den andra tråden men de flesta verkar tycka att det är helt orimligt att kommunen/djurägaren ska informera om det finns djur där.

Ingen har väl tyckt att det är orimligt? Däremot att det inte är något som måste göras men det är bra.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jo, men ibland finns inte allt nedskrivet och då kan man få vända om. Visst är det betydligt smidigare med information men ansvaret är fortfarande mitt att ta reda på saker och ting. Är jag osäker eller har särskilda behov måste jag kanske kolla i förväg. Generellt är det väl vettigt att ta för givet att det finns djur på marken om en måste passera en grind.

Nä, varför skulle det vara vettigt? Tror du att lantbrukaren tar ner grinden eller alltid låter bli att stänga den på höst, vinter och vår när djuren inte går på bete?

Jag har försökt leta info om en led jag går ibland. Letat på kommunens hemsida där det står om leden men där står inget som anger vilket djurslag som går där på bete på somrarna. Trots att jag under många års tid aldrig sett annat än köttkor med kalvar (förmodligen även tjur) i den hagen. Inte ett ord om det på hemsidan där det informeras om var leden finns, hur lång den är etc. Det står att leden "går förbi sjön och betesmarker". Inte igenom betesmarker och inte ett ord om vilket djurslag som finns där. Med den beskrivningen skulle den lika gärna kunna gå längst med en betesmark när verkligheten är att några kilometer av leden går inne i hagen och man är rätt långt från någonstans man snabbt kan ta sig ut om djur närmar sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Josefine Almérs dotter gick längs en vandringsled utanför Kalmar blev hon svårt biten i ansiktet av en häst. Nu vill hon se...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
21 919
Senast: Badger
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 730
Senast: lilstar
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 539
Senast: hollypolly
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 714
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp