Avvänjning(ni som tränar era ston)

fettso

Trådstartare
Ja nu är bebis nästan 5 månader gammal och jag funderar över avvänjningen.

Den 28/11 åker hans mamma iväg till en tränare, där hon ska stå minst en månad.
Då är bebis 5 månader+3 veckor.
Jag vill ju inte att hon får mjölkstockning hos dom:crazy:

Dom är vana att vara ifrån varandra upp till 3 timmar, för jag tränar stoet så det är ett måste.
Sedan så äter dom i skilda boxar, han äter också lusern+linfrö,vit,mineraler för att vänja sig, tidigare åt han ur mammas spann.
Dom fri tillgång på grovfoder.

Jag har tänkt skilja dom åt halva dygnet nu framöver, ska jag då ta bort hennes mat så hon bara går på grovfoder en tid?
Hon tränas ganska hårt så hon behöver den extra energin+proteinet osv.
Hur gör ni andra som avvänjer och samtidigt tränar era ston?

Bör jag avvänja helt en vecka eller så innan hon åker?
För att minska risken för mjölkstockning?
Bild på stoet från förra veckan...
24309117.jpg

Sv: Avvänjning(ni som tränar era ston)

Vi har gjort så att fölungen stått i egen box nattetid ca 2 månader innan vi även vande av dagtid. Första veckan han var helt avvand så tog vi ner kraftfodret lite grann på stoet, men hon hade faktiskt ganska litet juver redan innan så vi var aldrig oroliga. Hon behöver dock mycket foder för att hålla sitt hull så vi ökade rätt snart igen. Vår fölunge var nästan 7 mån när vi vande av helt.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hejsan, Jag har en undran ang vävning. I mars -18 köpte jag min fina valack, andra dagen så märkte jag att han vävde. Fd ägaren hade...
Svar
10
· Visningar
2 028
Senast: tara
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 861
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 300
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka