Avtal om inackordering

honung

Trådstartare
Jag har ett par hästar inackorderade, och vi har tidigare kört med "lösa boliner" där vi muntligt har kommit överens om kostnader för inackorderingen. Jag har varit snäll och bara tagit betalt för faktiska kostnader, och det har också fungerat bra. Jag har kanske känt att jag har varit alldeles för snäll ekonomiskt då det faktiskt är en hel del arbete och tid som jag lägger ner på inackorderingarna, som jag idag inte har ett öre för. Dock har det på sista tiden ifrågasatts lite hit och dit, och det har funnits diskussioner om vad som är betalat eller inte, så nu har jag sagt att jag vill att vi skriver avtal på det hela. Det är alltså inte så att jag och inackorderingen är osams på något sätt, men nu känns det som att det vore tryggast för oss båda att ha det hela på pränt. Finns det någon typ av färdiga kontrakt ute i handeln eller på nätet - eller har någon några bra råd och tips om vad som skall finnas med i denna typ av kontrakt? Inackorderingen gäller lösdrift av islandshästar, varav en skall så småningom till våren betäckas och gå kvar här.

Sv: Avtal om inackordering

Det finns att beställa färdiga kontrakt, finns säkert på nätet oxå.Kommer inte ihåg var bara...

Viktigt att ha med är ju vad som ingår, hur mkt, hyra, vem som ska sköta vad, vem som är ansvarig för vad tex.

Sv: Avtal om inackordering

Har för mig att du kan beställa färdiga avtal genom tidningen Ridsport.

Viktigt är förstås att priset och vad som ingår i priset står i kontraktet - glöm inte avmaskning och verkningarna som förmodligen inte infaller varje månad. Och dina respektive hästägarens skyldigheter gentemot varandra, samt när betalningen skall erläggas.
Uppsägningstid från respektive håll?

Och vad händer om de inte betalar, eller "glömmer" att de har hästen hos dig? Och när hästen blir skadad, kan du tillkalla vet på deras bekostnad trots att de inte är vidtalade (om du inte kan/ hinner få tag i dem)? Försäkringar?

Ok, har nu utmålat nästan ett skräckscenario - men det du förbereder dig för brukar inte inträffa ... (peppar, peppar).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
Hästvård Jag flyttade för ca 3 veckor sedan till nytt stall. Dagen efter inflytt möter jag stallägaren i sadelkammaren och hon börja prata om att...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 510
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar