Avskyr linfröolja...

S

Skuggabaldur

Har börjat ge min häst linfröolja och hon gillar det inte. Första gången man ger det med nåt nytt (t ex första gången hon fick det tillsammans med knäckebröd) så äter hon, men sen när hon fått det med knäckebröd ett tag så tycker hon att det är jätteäckligt.
Nu får hon 0,5 dl linfröolja tillsammans med 20 ml b-vit, två småskopor (ca 0,7 dl kanske) torr örtblandning plus 2-3 knäckebröd. Jag väntar på att få hem kraftfoder (pelletsform) därav knäckebröden.

Nån som har nåt knep för att få i henne det? Som det är nu äter hon upp allt det som är torrt och lämnar det som är olja på.
I värsta fall kan jag ju ge det som medicin dvs spruta i munnen, men det är ju inte så skoj.

Blir tokig på henne...

Sv: Avskyr linfröolja...

Har börjat ge min häst linfröolja och hon gillar det inte. Första gången man ger det med nåt nytt (t ex första gången hon fick det tillsammans med knäckebröd) så äter hon, men sen när hon fått det med knäckebröd ett tag så tycker hon att det är jätteäckligt.
Nu får hon 0,5 dl linfröolja tillsammans med 20 ml b-vit, två småskopor (ca 0,7 dl kanske) torr örtblandning plus 2-3 knäckebröd. Jag väntar på att få hem kraftfoder (pelletsform) därav knäckebröden.

Nån som har nåt knep för att få i henne det? Som det är nu äter hon upp allt det som är torrt och lämnar det som är olja på.
I värsta fall kan jag ju ge det som medicin dvs spruta i munnen, men det är ju inte så skoj.

Blir tokig på henne...

Jag ger det tillsammans med betfor och lusern. Jag häller det bara ovanpå. Nu ger jag ett par msk dvs ungefär hälften av vad du ger. Har du provat att ge lite mindre i ngt annat så att hästen vänjer sig vid smaken?

Jag får försöka göra det. Kanske vande in henne för fort.

Du skriver inte varför du ger linfröolja, du kanske kan ge linfröpellets istället? Det finns ju olja kvar i dem, och för pälsen verkar det nästan vara bättre med pellets än olja, och din häst kanske gillar det bättre? Annars skulle jag nog prövat att hälla oljan på betfor som du redan gått tips på. Man kan hälla oljan på höet också, men lite svinn blir det, och linfröoljan är ju ganska dyr. Att blanda med grovrivna morötter borde också funka som ett alternativ till att blanda i betfor.

Förstår henne. Det är faktiskt inte särskilt gott!

Hon får det för pälsen och som förebyggande mot exem/kliande. Nu har jag köpt en stor dunk så jag har ingen större lust att låta allt det gå till spillo tyvärr...
Ska prova med rivna morötter, det kan funka. Ska också börja om med invänjningen igen väääldigt långsamt och se om det blir bättre.

Hon går ute dygnet runt så att hälla på hö funkar tyvärr inte, men tack för tipset ändå. Har provat att lägga lite på hösilage och gett henne i handen, men då vill hon inte röra det:crazy:.

Tror inte hon ksulle gilla pellets heller - mineralpelletsen som jag försökte med tidigare avskydde hon...

Förstår henne. Det är faktiskt inte särskilt gott!

Jo, det har du säkert rätt i, men det funkar inte om hon ska ogilla allt nyttigt... Mineralpelletsen som hon skulle ha tidigare vägrade hon också att äta. Nu har jag sån tur så det kraftfodret hon ska få innehåller tillräckligt med mineraler, så det behövs inte extra.

Häll i krubban, och sen maten över. Brukar funka på de mest kräsna hästar, viktigt är att INTE hälla oljan över maten utan tvärtom maten över oljan.

Tror jag har gjort det nån gång, men ska defenitivt prova igen idag - hoppas du har rätt och att det funkar!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 414
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 497
F
Foder & Strö Hej! Min halvblodshäst fick något som konstaterades som "början till" gruskolik för snart två veckor sedan. Veterinär rekomenderade...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
26 644
Senast: Dubonnet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka