Avregistrera travhäst från STC?

Riley

Trådstartare
Med anledningen av ett sidospår som dök upp i en tråd på hästmänniska-forumet: Inte kan det väl vara möjligt att en häst som en gång registrerats hos STC bara kan strykas sådär utan vidare?
Jag kan ju ha fel, men jag har i alla fall aldrig hört talas om det.

(Bra att jag påpekade i rubriken att det var en TRAVhäst det gällde när det ändå handlade om STC... suck.)

Sv: Avregistrera travhäst från STC?

Det ska inte gå att helt ta bort en häst i registret. Den kan väl avföras som död, exporterad eller tillfälligt i annat land o s v. Men inte att den helt och hållet plockas bort ur registret och inte längre finns med där. Den är t ex registrerad i databasen både på sina föräldrar, tränare, kusk och löpresultat detta är ju bl a för att man ska kunna följa upp hästar och stammar i basen.

Men hur blir det då numera när alla hästar har pass osv?
Om man anmäler dem som döda/expoterade osv?

Vet att det finns dem som sätter/satte startförbud på sina hästar när de sålts, går det fortfarande att göra så?

När en häst dör så ska ju passet skickas in till den registerande föreningen och "dödas" så att det inte går att använda till någon annan häst. Det gör ju i då i samband med att man anmäler att hästen är död. En exporterad häst anmäler man på samma sätt men passet följer ju med hästen.

Detta påverkar ju inte möjligheten att spärra en häst från att start i löp.

När en häst dör så ska ju passet skickas in till den registerande föreningen och "dödas" så att det inte går att använda till någon annan häst. Det gör ju i då i samband med att man anmäler att hästen är död. En exporterad häst anmäler man på samma sätt men passet följer ju med hästen.

Detta påverkar ju inte möjligheten att spärra en häst från att start i löp.

Jo, det var just det jag tänkte på, att man förut kunde anmäla dem som döda när de såldes som ridhästar och på så sätt "avregga" dem.. Det funkar ju inte nu när de har pass.

Nej det är slut med det för hästen är ju inte död utan lever om än som ridhäst. Jag vet också dom som förr lät bli att göra ägarbyte för kunna hindra hästen från att starta igen.

Kräver STC passen då?
Har en hel hög hemma som minne.

Ringt upp och sagt att hästen är borta. Inget mer.

AM

Kräver STC passen då?

AM

Vi har heller aldrig skickat upp nåt pass till STC när någon pålle fått vandra vidare. Bara mailat eller ringt och sagt att hästen inte finns i livet längre.....och dom har då skrivit in det direkt.

Men hur blir det då numera när alla hästar har pass osv?
Om man anmäler dem som döda/expoterade osv?

Vet att det finns dem som sätter/satte startförbud på sina hästar när de sålts, går det fortfarande att göra så?

Man kan sätta permanent startförbud på sin travare, men det går aldrig att återkalla. Så kommer hästen på att den faktiskt skulle vilja springa som travare igen är det kört.

Kräver STC passen då?

AM

Hos STC räcker det med att det "dödas" i databasen, men t ex Svensk Galopp ska ha in det Som det står i passset "Hästpasset skall utan anmodan sändas till Svensk Galopp".

Passen är så dyra nuförtiden så jag har gärna kvar dom som minne, istället för att skicka in dom.

Har "träningsboken" kvar från mitt förra fullblod, även ett pass från asvh.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 178
Senast: athena
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 962
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård