Avmaskningshjälp (Sammanslagen trådar ang avmaskning etc)

PrittePuff

Trådstartare
avmaskning och snabbt svar!

Om jag avmaskar idag, ska jag byta hage idag eller imorn eller om tre dar?
Har en ren hage att släppa dom i och vill int "smutsa" ner den... :p

Sv: avmaskning och snabbt svar!

För att vara helt säker skulle jag satsa på tre dagar!

Sv: avmaskning och snabbt svar!

Man bör vänta i tre dagar och helst ska hästen gå ute och inte stå inne i en box.

Sv: Avmaskning

Är det många som inte avmaskar utan skickar in träck prov ist? Vilket är bäst?

Träckprov först och avmaska sedan om det behövs.
Fördelen med träckprov är att du inte avmaskar i onödan eller mot "fel" maskar.

Jag har gjort träckprov en gång på våra hästar och det visade sig att det maskmedlet jag tänkt använda inte tar den mask hästarna har (dom är resistenta).

Hade inte jag tagit träckprov hade avmaskningen jag hade tänkt göra varit helt verkningslös.

jag tyckera absolut att man ska ta träckprov innan man avmaskar nu så att man kan lägga upp en bra "plan" för avmaskningen resten av året.

Vi tar träckprov på våren, och mockar hagen under hela året. Hittills har vi haft 0 EPG och således ingen anledning att avmaska.

Hade provsvaret visat annat, hade vi använt en substans som varit verksam mot de maskar vi behöver bekämpa.

Vi skickar in träckprover på våren (ska snart göra årets) och avmaskar därefter.

Har gjort så de senaste åren, och har bara behövt ta styngflugan på hösten.
Förra året, när min 2-åring flyttade in med alla sina maskar, blev det dock avmaskning för henne och hennes hagkompis.:D

Vi gör träckprov. Det finns ju även mask som inte de vanliga avmaskningsmedlen biter på. Har man tex blodmask så rek ett annat preparat än vad som finns i handeln, detta är då receptbelagt. Så det är en god idée att göra träckprov även om det kostar lite extra.

Vi gör träckprov. Det finns ju även mask som inte de vanliga avmaskningsmedlen biter på. Har man tex blodmask så rek ett annat preparat än vad som finns i handeln, detta är då receptbelagt. Så det är en god idée att göra träckprov även om det kostar lite extra.

Blodmasken är hästens vanligaste parasit och den tar man enkelt med de receptfria medlen vi har idag... Dock är lilla blodmasken den som snabbast utvecklar resistens.

Det allra viktigaste skälet för att göra träckprov tycker jag är att man verkligen bara då avmaskar när det behövs och med det preparat som behövs, det minskar användningen av avmaskningsmedel och lugnar då ner resistensutvecklingen. Många avmaskar helt i onödan, de flesta vuxna hästar har starkt eget försvar, och många har bättre hagar än de tror.

Är det inte Cydectin som även tar blodmaskarna? eller är jag ute o cyklar nu.. det är iallfall inte receptbelagt.

Är det inte Cydectin som även tar blodmaskarna? eller är jag ute o cyklar nu.. det är iallfall inte receptbelagt.

Både pyrantel (Banminth, Fyrantel), ivermectin (Ivomec, Eraquell, Bimectin och Noromectin) och moxidectin (Cydectin) tar blodmask. Det är hästens vanligaste parasit.

hrm, det är inte vad jag fått höra på en kurs jag gick ang detta.. eller om det var inkapslade? äh, shit the same;) haha

hrm, det är inte vad jag fått höra på en kurs jag gick ang detta.. eller om det var inkapslade? äh, shit the same;) haha

Nä, det är inte shit the same...

Inkapslade larver kommer man åt till 25% med Cydectin. Inget man behöver bekymra sig över om man har koll på parasitläget i övrigt. Och just det att det kommer åt de inkapslade ökar resistensrisken. Man tar inte alla, men alla "känner av" medlet. För varje gång en parasit överlever en avmaskning så ökar motståndskraften mot det medlet.

Fick provsvaren på träckproven nu och såhär såg det ut

EPG (ägg per gram träck) från:
Strongylus/Cyathostominae
(stora och/eller lilla blodmasken)

Adlis: 0
Tom: 650
Trolle: 0

0 i övriga maskar.

Antagligen åker Adils ut på foder kommande månad eller nästa och Tom kanske flyttar med eller annars åker han på bete till betessäsongen. Trolle blir kvar där han står.

Hur skulle ni avmaska?

Senast ändrad:
Sv: Avmaskningshjälp

Bara Tom nu med t.ex. ivermectin-medel och sen var 8e vecka tills sept/okt. Inget på övriga.

Sv: Avmaskningshjälp

Avmaska Tom, mocka ut hagen ren även efter avmaskningen varje dag i några dagar, sen mocka som vanligt.
Men angående avmaskningsmedel och schema är jag inte så bra på men det vet jag här är duktiga folk som är.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 641
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 079
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 050
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 006
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka