Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)
Det är ju jättebra. Då undviker man onödigt väntande.
Japp, med ivermektin-preparat.
Det är ju jättebra. Då undviker man onödigt väntande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Japp, med ivermektin-preparat.
Hitta ingenstans där det stå att medlet påverka äggen in i munhålen.
lite handvisning please.
Hitta det.
Hur länge verka det oral?
Förstår inte frågan.
Hur länge verka medlet i munnen mot ägget? Är det verksom ena in till Oct. när man kan vara trygg att styngflug tide är slut?
Och sen är det den individual avmasknings systom, det är inte alla som vill kladda ner hästens mun och sig själv med medlet och riskera att hästen bara få i sig hälften, men vill spruta medlet bak in i hälsen.
Jag tror jag förstår frågan- som om NU hästarna slickar i sig innan man hinner ta bort dem. Hur länge tar det innan de kläcks i munnen om man nu vill avmaska runt froststart?
Så fort larven är i munnen dör de av avmaskningsmedel. Smitta som kommer efter avmaskning påverkas inte. Alla har inte sena styngflugor utan det räcker med avmaskningen nu efter betet. Om det kommer nya ägg snrapar ma bort dem varje dag så är det lugnt.
Att vänta till december är meningslöst vad gäller hästens välmående eftersom ev skada i mun och magsäck då redan är gjord.
Medlet missar inte utan då har man inte plockat bort äggen som har dykt upp efter avmaskningen. Att man väntar till efter frosten är för att man är antingen lat och inte orkar ta bort ägg eller för att man inte förstår att värsta skadan som uppstår är när larverna vandrar genom munnen och mjukdelar. Att vänta till december är från tiden innan ivermektin, alltså mer än 30 år gammalt råd.
Styngflugeäggen kläcks på kroppen, inte i munnen. Skrapa varje dag så är risken ganska liten för larver i munnen.
Jag har en brun som tycks få alla ägg på sig, trots det fanns inga tecken på skador i munnen när vi var hos tandis igår. Hon har haft ägg från bringa till bakre virvlar trots skrapning dagligen. De andra kanske ett par på kotorna.
Jag har en teori om att de går på mörka hästar mer än ljusa.
Min mörka fux blir mer ansatt av alla sorters insekter än min ljust musblacka.
Sant eller ej vet jag inte, två hästar är knappast tillräckligt stort urval
2006 och 2012.