Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)
Delvis KL
Min lille ponny som i vintras (februari) konstaterades ha Springmask tillsammans med en annan häst i hagen (av 6st) avmaskades med Noromectin.
Nu har träckprov gjorts på hästarna i hagen och min ponny hade 150 epg av blodmask, odling är gjord och jag inväntar svar på vilken sort.
Förekomst av stora blodmasken har hittats på en häst men den går inte i vår hage/flock.
En annan häst i vår hage hade 450 epg och får nog svar på odling nästa vecka.
Alla andra hästar är hittills nollade på träck- och tejpprov.
Våra hästar går i 'vinterhage' och vi har inte möjlighet att byta hage på dom, vinterhagen är stor och dom klarar sig på det som växer upp där. Detta blir ju dock lite svårare att hålla parasitfritt misstänker jag. Mocka mocka hage som gäller eller?
Det var inte stora blodmasken, varken på min lilla eller den med 450epg. Nästa vecka kommer sista odlingssvaret på en häst som hade 600epg av blodmask....
Detta betyder, i hagen:
Häst 1, 15 år, "alltid varit nollad"
Häst 2, 4 år, 150epg lilten blodmask
Häst3, 15 år, 450epg liten blodmask
Häst4, 12 år, 600epg....
Häst5, 28 år, ägaren har bestämt att avmaska utan att ta träckprov
I helgen kommer två nya hästar som är kollade/avmaskade...
Hästarna går i samma hage året om. Såddes om för 2 år sedan men det har vart ruljangs på hästar sedan dess...
Bör jag avmaska min lillhäst som har 150epg av lilla blodmasken? Jag tänker med tanke på att han avmaskades i februari för springmask med noromectin... Jag har inte pratat med vidilabs veterinär än, väntar tills sista odlingssvaret kommer på sista hästen....