Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)
Framkommit var och vilka är "man"? "Experterna" är väldigt oense. De som varit med och sett magar med styngflugelarver struntar inte i att avmaska...
Jag har inga referenser till några vetenskapliga undersökningar, men jag litar på min veterinär som är en erkänt duktig hästveterinär som håller sig väl uppdaterad med de senaste rönen. Om jag söker information själv så finner jag bland annat en skrift från jordbruksverket som säger att "Styngflugelarver är för det mesta ofarliga" och "Även om det ibland finns många larver i magsäcken är det sällsynt att hästen påverkas av dem":
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/JO07_18.pdf
Måste bara säga att jag blev besviken av att få ett så snäsigt svar. Tycker du brukar skriva bra inlägg annars, men nu känner jag mig lite idiotförklarad av en av "experterna".
Jag struntar inte heller i att avmaska, jag tar ett aktivt och utbildat beslut att avmaska eller inte. För att kunna göra det så ställer jag en ärligt menad fråga. Vart går gränsen?
Du rekommenderar tidigare i tråden att man ska vara noga med att skrapa bort äggen, så behöver man inte avmaska mot styngflugan. Jag undrar då om man kan vara säker på att få bort alla ägg innan de kläcks och hästen slickar i sig larven. Enstaka ägg kan vara svåra att se, speciellt på ljusa hästar, och sen sitter de fast ganska hårt. Några larver måste man väl räkna med slinker ner i magen ändå, så vart går gränsen?
Jag har sett bilder på styngflugans larver i magen och håller med om att det inte är någon vacker syn. Frågan är dock om hästen lider eller tar skada av dem. Jag tänker inte avmaska bara för att det ser illa ut i magen, utan jag behöver starkare argument än så innan jag använder ett medel som vi riskerar att göra parasiterna resistenta mot.
Jag vill inte provocera eller försöka bevisa något. Jag tycker bara jag får motsägelsefulla besked från olika håll och vill bilda mig en egen uppfattning.
Finns det någon studie som visar på dokumenterade skador/besvär orsakade av styngflugans larver? I så fall är jag väldigt intresserad.