Sv: Avmasknings FAQ (LÄS HÄR FÖRST)
Hej Madick....
Är detta nya "avmaskningstråden" man får skriva i?
jag gör ett försök...
jag har tidigare fått råd av dig...
har hela sommaren avmaskat intervall 12 v med cydectin till ena hästen, den andre hästen behövdes ej(träckprov på båda).
du sa sen att jag skulle avmaska mot stygnflugan OM det behövdes, vilket nu behövs...men jag avmaskade i förrgår sista cydectinet för nu ska jag vänta 12v innan jag avmaskar mot stygnflugan eller?
för man skall väl vänta tills det blir frost innan?
vilket medel tycker du ja skall använda mot stygnflugan?
sen min unghäst som inte heller har behövt avmaskas under sommaren är ivägskickat nu tillsammans med andra hingstar vilket medel skall jag använda på honom mot stygnflugan?(som han med hade ägg från).
det är kanske samma?
när skall jag träck kolla dessa igen?
målet är helt rena beten så jag försöker mocka dem ofta...har flyttat till nytt ställe igen men som troligtvis är ganska rent har inte varit hästar här på minst 1år iallafall. tror det är 2 år sedan.
har alltså 2 vuxna hästar hemma och 1 ivägskickad(2åring).
den ena av de vuxna, en mini shettis hade 1200 epg vid första träckprovet när jag köpte honom, efter en avmaskning (förra året tror jag de var) så visade han sedan på våren endast 150 epg. han har jag alltså ej avmaskat i sommar.
min andra vuxna en islandshäst visade först 500 epg sedan i våras hade han ökat till 850 epg om jag inte minns helt fel. hur kunde det komma sig?
då rekomenderade du mig att använda cydectin på honom hela sommaren med 12 v intervall iallafall och det är det jag gjort fram tills i förrgår...då gav jag vad jag tror ska vara sista dosen va?
tror jag totalt gett han 3 gånger sedan i våras då.
jag behöver inte göra något speciellt just för att vi flyttat till nytt ställe?
måste fråga en annan sak, varför får inte markerna betas för hårt? menar du för många hästar på för liten yta eller just att hästarna äter för mkt på en viss gräsplätt så att säga???
hur stora skall markerna vara om man tänker i hektar per häst då?
tack på förhand.