Avmaskning på recept?

kicki71

Trådstartare
Hörde av en bekant idag, att allt avmaskningsmedel ska bli recept belagt från och med 1 oktober i år. Själv har jag då inte hört nått och jag tycker inte att det låter som en vettig ide´?
Är det någon annan som har hört detta eller är det bara ett knasigt rykte som går runt.

Senast ändrad:
Sv: Avmaskning på recept?

Va?
Det har inte jag heller hört!
Hoppas bara det är ett knasigt rykte!

Nej, det är inget knasigt rykte :)

http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____6449.aspx

Själv kan jag nog tycka att det är ganska bra. Jag har beställt en "kolla masken-låda" från apoteket och ska skicka träckprov.

Egentligen skulle det varit ett krav på träckprov också för ingen veterinär kan gissa hur mycket mask en häst har.

Tycker nog det är både bra och dåligt!
Jag har köpt upp mig för nästa år i alla fall!

Fast visst är det bara att återgå till hur det var förut? Har bestämt för mig att vi fick ringa vet om avmaskningsmedel till våra hästar för ca 20 år sedan.

Jag har också för mig det att det inte bara var att traska in på ett apotek och köpa olika maskmedel hur som helst. Jag tror folk hissar upp sig i förtid. Ta tex det dära med när dom skulle lägga ned Djurskyddsmyndigheten. Många gapa å skrek om att VEM ska nu ta hand om alla misskötta djur, vem ska nu kolla osv osv. För inte hade väl Statens Jordbruksverk nån erfarenhet samt kunskap om detta ;)...Fast det var ju dom som från början hade hand om hela biten. Folk måste nog lugna ned sig och börja tänka efter tror jag. Att börja hamstra tyder på STOR okunskap anser jag. Det är väl inget krigsår det handlar om där man hamstrar kaffe för det ska ta slut.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 916
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 965
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 714
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 314
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈