Avmaskning dräktigt sto

zamboca

Trådstartare
Hur/när avmaskar Ni Era dräktiga ston? Något speciellt avmaskningsmedel man skall använda eller inte använda?

När avmaskar Ni sedan Era föl? Avmaskningsmedel?

Någon som vet hur länge maskar överlever i en hage? Intressant att veta när man växlar hagar.

Tacksam för tips, tankar och förslag!
:confused:

Ivomec vid fölning (inom 24 timmar) till stoet. Sen både sto och föl med Ivomec var 8e vecka hela betessäsongen. Fölet avmaskas sen i jan/feb mot spolmask vid behov, jag skickar in träckprov för att kolla om behov finns. Är fölet fött tidigt kan det redan ha byggt upp försvar mot spolmasken då och det är onödigt att avmaska.

Maskäggen överlever rätt länge, för att det ska räknas som rent ska hagen vila en hel säsong, alltså vila helt vinter-sommar-vinter, eller sommar-vinter-sommar.

Avmaskar också inom 24 timmar efter fölning. Även att vissa påstår att man inte bör göra det. Men jag kommer inte ihåg varför.

Har läst att man idag vill att fölet själv ska bygga upp ett försvår mot parasiter därav bör man inte avmaska förrän efter ett par månader. MEN jag är själv osäker på vad jag ska göra när mitt eget föl kommer. Vore synd om fölet blev drabbat av parasitangrepp...
Kanske är ide att rådfråga med någon veterinär som är "up to date".

Mitt föl ska födas i början av Mars, då är det ju inte direkt betessäsong. Bör jag göra en Ivomec avmaskning efter fölets födelse ändå?

Jag ger stoet Ivomec inom ett dygn efter fölningen (oavsett månad) för att minimera földiarré vid fölbrunsten (6-10 dygn e. fölning).
Diarré är väldigt jobbigt för fölet med vätskeförlust och kliande, geggig rumpa & svans där pälsen till slut fräts bort och huden blir sårig om det vill sig riktigt illa :smirk:

Ivomecavmaskningen direkt efter fölning är för att fölet ska slippa jobbig diarree pga fölmasken som den får genom stoets mjölk. Du kan skippa den, men då vara beredd på att behöva avmaska FÖLET när den är ca 9 dar istället.

Om man avmaskar stoet med Ivomec inom ett dygn efter fölning.
När ska man då avmaska fölet? Är det vid 8 veckors ålder?

När vi skulle få vårt fjolårsföl ringde jag ner till hästkliniken i Helsingborg angående avmaskning och han rekommenderade att inte avmaska stoet inom 24 timmar p.gr av risk för kolik.På senare år börjar man tydligen ifragåsätta allt för ivrig avmaskning,om man inte har så stort betestryck.Dessutom rubbar man fölets egna immunförsvar..

Tack alla som svarat! Intressant att höra. Verkar som det är rätt stor förvirring just nu när det gäller avmaskning. Inte konstigt att man får höra olika åsikter överallt.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 311
Senast: Masse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka