avmaskning blodmasken

C

carran

Förra året körde jag individuella träckprover på hästarna och då hade de båda mycket lite (enligt Vidilabs definitioner, 0-100) av jag tror det var blodmasken men är inte säker på att jag minns rätt. Avmaskade då med Cydectin och nöjde mig med detta.

I år tog jag ett samligsprov eftersom de båda alltid går tillsammans och inte delar varken stall eller hagar med några andra hästar. Fick svaret i dag 450 EPG av stora och/eller lilla blodmasken, odling är satt och svar kommer vecka 19. De har alltså mer i år än förra året, visste i och för sig att det kunde bli så eftersom jag valde att bara avmaska en gång pga det låga värdet.

Men hur gör jag nu? Vilket preparat är bäst? Är det Cydectin som gäller i år igen och hur många gånger ska jag avmaska dem i år, har för mig att det är 12 veckors intervall på Cydectin. Måste jag vänta på odligen innnan jag avmaskar och byter hage? Vill egentligen byta hage nu i veckan......

Någon avmaskningskunnig här?
 
Sv: avmaskning blodmasken

Samma hästar som förra året? Samma hagar? Samlingsprov skulle jag inte ta förrän efter ett par-tre år med jämna låga värden och samma hästar utan nytillkomna i hagarna eller byte av hagar...

Jag skulle välja Cydectin i år också, och följa intervallen. Dvs. nu, slutet av juli och slutet av oktober.

Det du ser på proverna nu är vad de tuggade i sig i somras.

Samma avmaskning om odlingen visar på stora blodmasken.
 
Sv: avmaskning blodmasken

Tack för ditt svar! Ja det är samma hästar och hagar, ingen skillnad. Då behöver jag inte vänta på odlingen utan kan avmaska med Cydectin på en gång. En par frågor till bara, hur länge ska jag egentligen vänta efter avmaskninn innan jag byter hage ( de har två sommarhagar och två höst/vinterhagar) en del säger tre dagar och andra en vecka.......Kan man förresten spara avmaskningsmedel i en öppnad tub om man förvarar den i kylskåp och gör ren den efter anvädandet? Jag har nämligen en shettis som ju kan få ut tre doser ur en spruta. Någon som vet?
 
Sv: avmaskning blodmasken

3 dar är lagom, då hinner maskarna dö och komma ur hästen.

Jag sparar en öppnad spruta till nästa avmaskning. Med C blir det ju 12v till nästa gång, så tre omgångar skulle jag inte ta den till.

Väger shettisen verkligen bara 200 kg? Avmaskar man med för lite medel så dör inte alla maskar. Bättre att överdosera. Dock bör man vara försiktig med just Cydectin och ta max för 100 kg extra om man är osäker på hästens vikt.
 
Sv: avmaskning blodmasken

Ok, då väntar jag tre dagar. Jag har ett viktmåttband så jag ska kolla vikten ordentligt innan jag avmaskar. Tack för tipset om max 100kg extra. Då sparar jag bara sprutan en omgång.
 
Sv: avmaskning blodmasken

*lånar tråd*

Madick, vill du hjälpa mig också?
Jag fick provsvar idag på träckprovet, 1100 EPG blodmask. Odling är satt, svar om två veckor. Ska jag avmaska direkt eller vänta tills svaret på odlingen kommer? Hästen kommer tyvärr behöva gå kvar i samma hage några veckor till. Har för övrigt Ivomec hemma, visst är det det som tar blodmask? Vilka intervall ska jag avmaska med? Fyrantel har jag också, det funkar inte väl? Det köpte jag för övrigt för att oro tydligen finns för bandmask (unghäst som blivit dålig), kan jag avmaska med Fyrantel också, dubbel dos. Ska det gå tid mellan de olika maskningarna eller det spelar ingen roll?

Tacksam för hjälp! :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: avmaskning blodmasken

Ivomec går bra att använda. Kör nu och var 8e vecka. Kolla av med övriga så ni får så samstämmiga avmaskningar som möjligt.

Om en häst misstänks ha bandmask skulle jag utan tveka ta blodprov. OM det är bandmask som är orsaken ska alla i stallet avmaskas, och då med ett prazikvantel-medel. Fyrantel tar bara vuxna bandmaskar.
 
Sv: avmaskning blodmasken

Jag åkte till stallet och sa till stallägaren att jag skulle avmaska, så nu har min häst och hagkompisen stall-arrest i två dygn.. Jag förstår inte vitsen med att avmaska och ställa in hästen, för att sen släppa ut den i samma nedskitna hage igen?! Känns med logiskt om de skulle byta hage, men inte ens då. Känns inte som god hästhållning. Tyvärr är det bara att lyda.. Då får väl jag och pållen ut och gå flera gånger om dagen istället, men då skiter han ju och sprider mask i skogen istället..
 
Sv: avmaskning blodmasken

Hur många avmaskningar ska man räkna med att det behövs på ett ungefär förresten?
 
Sv: avmaskning blodmasken

Har ni ingen mindre hage som är lätt att mocka? Hagen är ju redan nersmittad, så det är fånigt av stallägaren att inte låta er ha hästarna ute.

Det som kan hända är att döda maskar fortfarande har ägg i sig i stor mängd som kommer ut efter avmaskning.
 
Sv: avmaskning blodmasken

Nej, tyvärr.

Jag förstår det inte heller, jag tycker också att hagen redan är smittad men det påstår hon att det inte är.. Hon tror tydligen inte att det finns nån mask på betet fast att hästarna är fulla av det.. Förstår inte logiken men "så hade hon gjort i 25 år".. Som om det blir mindre mask i hagen för det.. Suck. Känns dumt att först ha hästarna inne och sen släppa ut i samma skitiga hagar. Jag rastar min häst på ridbanan stup i kvarten i alla fall, och ikväll ska han åka därifrån för att vi ska tävla i morgon, så det blir bara ett dygn drygt han är inne, men det är fullt tillräckligt..
 
Sv: avmaskning blodmasken

Upplys om att för 25 år sen funkade Axilur och Rintal på blodmasken. Pga att man avmaskade oplanerat och okunnigt är lilla blodmasken resistent mot dessa medel idag. '

Att man gjort något länge betyder inte att det är rätt, dessutom när man inte kan MOTIVERA varför man gör på ett visst sätt.

Ta fram så mycket fakta du kan och hänvisa till. Och hon kan inte säga emot fakta: om du har ett träckprov som visar på 1000 EPG så har hästen släppt ut 8.000.000 ägg (8 miljoner) på en dag om den skiter 8 högar ute som väger 1 kg styck. Tror hon verkligen att det inte är nån smitta i hagen innan du avmaskade då...
 
Sv: avmaskning blodmasken

Skönt att höra att det inte är jag som är helt fel ute.. Jag blev väldigt förvånad när hon sa att jag fick låta hästen bli inne, eller ta den därifrån. Jag vet nämligen att man hörde för flera år sedan att folk hade hästarna inne efter avmaskning, men trodde att de släktet var utdött för länge sedan, ganska mycket information och fakta har ju framkommit sen dess.
I hagen har det gått 8 hästar hela vintern, även om de bara är två nu, och hagen är mer än lovligt nedskitad.. Det är iofs bara jag som gjort träckprov och känner till min häst exakta maskstatus, men ingen kan inbilla mig att de andra hästarna var rena.. Jag bara längtar tills min häst kommer därifrån, men det känns ju löjligt att de hästarna box-arrest för att sen åka ut igen. Jag hoppas dock att jag kan byta hage efter en veckas frånvaro från det stallet pga tävling.

Gällande avmaskningen.. Om jag avmaskar var 8:e vecka, hur länge ska jag göra det ungefär, tre gånger? Ska jag ta träckprov igen i höst eller det räcker med till nästa vår vid den här tiden?
 
Sv: avmaskning blodmasken

Ang 3 dagar på stall som en del kör med kan jag ge ett svar på. Jag sparar nämligen artiklar o dyl som handlar om avmaskning i datorn. Och nu minns jag inte vart jag hittade detta, men det var en frågespalt där någon frågade om man måste hålla hästarna inne i stallet efter avmaskning. Nu sparade jag inte frågan, så den kan jag inte ordagrant skriva ut...men jag vet att det var om 3 dagar på stall efter en maskning och varför.


SVARET:
De parasiter som är känsliga för avmaskningsmedlet i fråga dör kort efter att du givit maskmedlet. Eftersom de äggproducerande maskarna dör försvinner också källan till äggutskiljningen. De facto kan en del av de ägg som finns i träcken vid behandlingstillfället kontaminera betet och ge upphov till en viss betessmitta. Denna möjlighet utgör dock inget avgörande "hot" för att betet skall bli höggradigt smittat. Precis som du säger är den äggutskiljning som redan skett betydligt viktigare i detta avseende. Parasitägg som väl hamnat på betet "försvinner" definitivt inte på 3 dagar. Vi vet t.ex. att blodmaskarna förmår övervintra på betet i Sverige och är fullt kapabla att infektera hästar som släpps på ett sådant bete påföljande vår.

Möjligen härrör "3 dagar på stall"–rådet från en situation då hästen går från vinterstall till bete där de extra dagarna på stall innebär att hästen hinner rena tarmen från döda maskar och eventuella parasitägg. Detta resonemang stöds av undersökningar utförda på Avdelningen för parasitologi, SVA/SLU, som visar att avmaskade hästar utskiljer fullt viabla ägg med träcken (dvs. ägg som kan bli infektiösa larver på betet) i upp till 4 dagar efter avmaskning.

Sammanfattningsvis tycker jag att "3 dagar på stall"–rådet kan döpas om till "4 dagar på stall" och bör praktiseras om hästen avmaskas på stall för att sedan släppas ut på bete. Om hästen avmaskas då den redan går på bete och skall gå kvar i samma hage, tycker jag att det är av mindre vikt att hålla hästen inne i 4 dagar. Om man däremot planerar att byta till ett nytt bete bör hästen hållas kvar på det gamla betet i 4 dagar innan man släpper den på det nya betet enligt resonemanget tidigare.
 
Sv: avmaskning blodmasken

Jag kastar mig in här o hoppas du (avmaskningsexperten:bow: :bow: ) vill hjälpa mig. Har gjort individuella träckprov hos vidilab efter att ha blivit så nyfiken efter alla trådar där det diskuteras avmaskning.
Resultatet blev 0 på alla fyra hästarna.
De har sina egna bestämda hagar o har gått där sedan förra våren/sommaren. Kommer att gå kvar i samma hagar. Jag mockar där hästarna har sina "toaletter" men hagarna e stora så jag kan inte leta rätt på alla högar. Hur ofta bör man mocka hagen för att det ska ge effekt?
Ett sto är dräktigt, ska jag avmaska henne efter fölningen. Hur gör jag med henne resten av sommaren? De andra tre behöver jag avmaska dem i år över huvud taget? Är det lagom att göra ett nytt prov nästa vår?
 
Sv: avmaskning blodmasken

Inte avmaska alls. Inte ens stoet, om du inte vet att hon fått föl förrutom som fått fölmask. Om fölet får diarrée vid 9 dygn så kan det vara läge att avmaska mot fölmasken (fölet då).
 
Sv: avmaskning blodmasken

Om jag avmaskar var 8:e vecka, hur länge ska jag göra det ungefär, tre gånger? Ska jag ta träckprov igen i höst eller det räcker med till nästa vår vid den här tiden?
Du avmaskar så du får sista avmaskningen i sept-okt nångång. Träckprov nästa vår för att se hur mycket du fick bort, och hur mycket de fick i sig på betet.
 
Sv: avmaskning blodmasken

Tackar! Intressant läsning. Men om mina hästar nu hade 0 på träckprovet vad betyder då det egentligen. Som jag uppfattade det menade ju hon som skrivit denna artikel att alla hästar sprider smitta.
 

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: Habina
·
Hästvård Nu innan hästarna ska till sommar hagarna tas träckprov. Vi fick tillbaka våra idag, ena har 250 blodmask och den andra 450 blodmask...
2
Svar
21
· Visningar
1 903
Senast: Dopy
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 201
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp