avmaskning blodmasken

Sv: avmaskning blodmasken

Hon har inte fått föl förut.
Om jag avmaskar fölet e det bra med Ivomec? E fölet känsligare mot lite för mkt medel? Jag brukar "avrunda uppåt" när jag beräknar vikten inför avmaskning.
Bara så jag fattat rätt, jag behöver alltså inte göra någonting förrän nytt träckprov nästa vår. Inte fölet heller?
 
Sv: avmaskning blodmasken

Jag skulle inte avmaska i alla fall, fölmasken blir mer och mer sällsynt. OM den får diarree så funkar ett ivermectinmedel bra. Ett tips är att spruta ut det du inte ska använda först, så du inte riskerar att ge hela sprutan av misstag.

Träckprov på fölet runt årsskiftet för att kolla spolmask (eller tidigare om du tycker den verkar ha symptom på mycket mask). Fölet avmaskas mot spolmask vid 8 och 16 veckors ålder. Ungefär 6 månader efter första spolmasksmittan har hästen eget skydd mot just spolmasken, därför träckprov innan man avmaskar mitt i vintern.

Men om mina hästar nu hade 0 på träckprovet vad betyder då det egentligen. Som jag uppfattade det menade ju hon som skrivit denna artikel att alla hästar sprider smitta.
Om dina hästar har 0 på träckprovet betyder det just att det är NOLL ägg som hästen släpper ut. Artikeln utgår från hästar som ligger på 200-500 EPG, vilket säkert är en vanlig siffra, men inte någon absolut sanning.
 
Sv: avmaskning blodmasken

Madick skrev:
Träckprov på fölet runt årsskiftet för att kolla spolmask (eller tidigare om du tycker den verkar ha symptom på mycket mask). Fölet avmaskas mot spolmask vid 8 och 16 veckors ålder. Ungefär 6 månader efter första spolmasksmittan har hästen eget skydd mot just spolmasken, därför träckprov innan man avmaskar mitt i vintern.


.

Nu kommer jag att hinna släppa på bete innan min föling är 8 veckor, och jag blev osäker på hur jag ska göra? Det är ett nytt bete, och jag vet inte hur mycket mask det kan tänkas finnas där. (Har gått hästar tidigare, men också växelbetats med kor.) Om jag skickar träckprov på stoet + häst nr 2 innan betesläpp, och det visar på avmaskning innan betessläpp på nån av dem, vad gör jag då? Avmaskar dem/den och kollar fölis vid 8 veckor? Eller menar du att man rutinmässigt ska avmaska mot spolmasken vid 8 och 16 veckor?

Ett alternativ kan ju vara att släppa på bete utan träckprov eller avmaskning, för att göra det på allihop när fölis är 8 veckor (i början på juli, förhoppningsvis) istället. Om jag då behöver avmaska kan jag plocka tillbaks dem i vinterhagen några dagar så länge. Det kanske är bättre?
 
Sv: avmaskning blodmasken

Jag skulle göra träckprov nu innan du släpper, och är det så att de behöver avmaskas skulle jag låta fölet vänta tills det är 8+ veckor och avmaska ihop med de andra.
 

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: Habina
·
Hästvård Nu innan hästarna ska till sommar hagarna tas träckprov. Vi fick tillbaka våra idag, ena har 250 blodmask och den andra 450 blodmask...
2
Svar
21
· Visningar
1 903
Senast: Dopy
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 201
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp