Avmaskning av Lojsta-föl

Sv: Avmaskning av Lojsta-föl

De här fölen har nyss träffats, är uppfödda på helt olika delar av landet, så de delar INTE samma parasiter än. Dessutom ÄR de föl, och hon HAR gjort träckprov som visar att båda har spolmask.

Ivomec skulle jag inte välja, det finns stammar av spolmask som är resistenta mot ivermectiner (bl.a Nafayette och Martha här på forumet har råkat ut för detta). I så fall ett pyrantelpreparat.

Vid långsam rotation (byte av preparat varje eller vartannat år) minskar man parasitens möjlighet att utveckla immunitet/resistens mot preparaten. Parasiterna lever och utvecklas i artmässigt bundna cykler, och en långsam rotation av preparat ger parasiterna minskad chans att utveckla resistens/immunitet.

Detta ska jag använda, tack!

JAG vet hur man betesplanerar osv, det är bara svårt att få amerikanarna att fatta. De är ju överösta av reklam (med avmaskning varje månad, varje vecka och varje dag!! Helt sjukt) och får råd av sina veterinärer att rotera medel VARJE AVMASKNING. De är heller inte av den åsikt jag är, att blodmasken är den viktigaste att bekämpa, utan andra maskar är sååå mycket farligare (men jag får aldrig svar på varför).

Madick skrev:
De här fölen har nyss träffats, är uppfödda på helt olika delar av landet, så de delar INTE samma parasiter än. Dessutom ÄR de föl, och hon HAR gjort träckprov som visar att båda har spolmask.

Det räcker med en timme i samma box. Parasiter är smarta djur och lever och fortlever pga smarta överföringsstrategier. Varje hona av spolmask producerar 100 000 ägg per DAG. Och äggen överlever i flera år. Evis skriver själv:

evis skrev:
(de går inte i samma hagar, dock ligger hagarna bredvid varandra och de står i samma box om nätterna om nu det spelar någon roll).

Spolmasken överförs från en generation föl till nästa års generation föl. Det är därför det är så viktigt att avmaska just unghästar, samt att hålla betesplanering/beteshygien. Avlägsnande av träck från hagen två ggr per vecka under en sommarsäsong är mer effektivt än avmaskning under samma tid.

Madick skrev:
Ivomec skulle jag inte välja, det finns stammar av spolmask som är resistenta mot ivermectiner (bl.a Nafayette och Martha här på forumet har råkat ut för detta). I så fall ett pyrantelpreparat.

evis valde mellan axilur och ivomec - och där gör jag valet ivomec.

Jo, men eftersom de nyss flyttat ihop så påverkas inte den mask de nu smittas av, av det som hon avmaskar med (vilken konstig mening det blev).

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Habina
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: Summerwind
·
Hästvård Hej! Jag skickade in ett träckprov tidigt i måndags morse. Det var alltså nattens träck. Tyvärr kom det inte fram till labbet förrän på...
Svar
5
· Visningar
1 295
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama