Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och jag har INTE litat på nätetuppgifter, utan gått direkt till parasitologer
Madick skrev:Hej du!
Träckprov skickar man till SVA eller Vidilab. Det är lite olika kostnad och väldigt olika service. Jag föredrar Vidilab. Du hittar info på kostnader och hur man gör här: Vidilab och här SVA.
Ivomec tar blodmasken som är den viktigaste parasiten att bekämpa. Det tar dock inte bandmask, och vissa stammar av spolmask rår den inte heller helt på.
Madick skrev:Så länge det bara är lilla blodmasken så går det bra med Axilur. Ta i rejält med doseringen gärna OBS! Att jag då räknar med att du tänker ta prov igen sen i vår.
Mynta2 skrev:Lilla blodmasken är resistent mot Axilur, så där gör den ingen verkan. Däremot är Axilur bra om man ska ta spolmasken på unghästar, då riskerar man inte väcka upp ev vilande maskar..
Mer än 70% av besättningarna bensimidazolresistenta, är även pyrantelresistenta.
Pyrantelpreparatens resistensläge är så att i USA är det så gott som 100%igt, så även i norge & danmark. Samma siffra torde gälla i sverige.
Madick - Byte av preparat mellan varje avmaskning innebär att man skapar man resistens hos maskarna. Det är en generell rekomendation att ha en långsam rotation mellan preparaten för att undvika resistensökning som jag tror att de allra flesta veterinärer gör - såväl i sverige som i övriga världen.
Man kan nog inte säga att pyrantelpreparaten är 100% igt verkningslösa i hela usa - men när det gäller blodmasken finns oacceptabelt höga siffror när det gäller resistens, och man rekomenderar att gå vidare i preparatstyrka och där göra det med tanke på att _inte_ skapa ytterligare resistens - dvs att använda långsam rotation.
Madick skrev:Pyrantel används flitigt i USA.