Avmaskning av Lojsta-föl

Sv: Avmaskning av Lojsta-föl

Om jag ber om källa så vill jag inte ha en hänvisning till "det är bara att googla". Jag har ytterst begränsad tid vid datorn och hinner tyvärr inte leta själv.

Jo, den rutan var ikryssad men ingen odling var satt vad jag förstår av pappret :confused:

Jo, jag har läst på Vidilabs hemsida.

Men enklare fråga då - KAN jag avmaska även den lille fjompen med Axilur?
Och om jag ska ta i med mängden - hur mycket då?
En vild gissning är att han väger 150-200 kg nu.

Eller bör jag ta något annat medel?

Jo förässten, kan ge dig en källa. Efter att ha rotat igenom mina papper hittade jag ett gammalt faktablad från SVA från 1998 där följande står: I dag finns det bara två substanser - Pyrantel och Ivermectin som har god effekt mot hästens små blodmaskar. Det har tidigare funnit fler preparat, men genom allför flitig användning har vissa maskar blivit resistenta mot dessa preparat.

Nu får jag lov att revidera mig på två punkter.

Det ÄR lilla blodmasken som är uppvisar resistens mot Axilur och Rintal, stora är inte påverkad. Dock är ju inte ALLA stammar resistenta, så Evis kan gott använda Axilur på båda sina.

Blodprovet man tar för bandmaskdiagnostik visar positivt bara hästen haft en bandmaskinfektion någongång. Den visar alltså inte annorlunda om hästen för tillfället är infekterad eller inte. Totalt värdelöst prov alltså.

Och jag har INTE litat på nätetuppgifter, utan gått direkt till parasitologer.

Hej ursäkta om jag Kommer med en konstig fråga här..

Men var skickar man in träck prov till o hur mycket kostar det??:confused:

Jag maskade av mitt schettis föl o min stora med Ivormc eller vad det heter.. o det ska väl ta allt?:crazy:

tack för mig...

Hej du!

Träckprov skickar man till SVA eller Vidilab. Det är lite olika kostnad och väldigt olika service. Jag föredrar Vidilab. Du hittar info på kostnader och hur man gör här: Vidilab och här SVA.

Ivomec tar blodmasken som är den viktigaste parasiten att bekämpa. Det tar dock inte bandmask, och vissa stammar av spolmask rår den inte heller helt på.

Och jag har INTE litat på nätetuppgifter, utan gått direkt till parasitologer

Öhh, har jag påstått det då ?

Jag själv har också frågat parasitologer. Faktabladet fick jag förövrigt brevledes från SVA för jag ringde och frågade efter material. Jag vet att alla stammar inte är resistenta, det finns drygt 40 arter av lilla blodmasken, hälften finns i Sverige och ca 6 stammar är resistenta mot Axilur. Den stora är som sagt inte det. Hon får väl använda vad hon vill, hon bestämmer ju, men finns det resistens så finns det ju...

Vet du Mynta, ibland blir jag så trött på din attityd. Tagga ner rejält och sluta ta åt dig av allting.

Jag förtydligade bara exakt det jag skrev, det var ingen anklagelse åt något håll.

Dina råd tas inte emot när de serveras så beskt och besserwisseraktigt, vilket är synd då du kan mycket.

Attityd har jag inte, jag svarar enbart på frågor. Förklara gärna vad du menar istället för att vräka ur dig något konstigt man inte ens fattar vad du menar. Tagga ned gör jag inte eftersom jag inte ens tagit åt mig...och tagit åt mig av vadå ? Svarat på inlägg ? Hur folk uppfattar inlägg är upp till var och en, en del uppfattar kanske som du andra inte..men för den skull är jag knappast en översittare. du själv kanske ska granska dina inlägg lite också i såfall...

Åh gud va fin lilla russet va !! Har alltid velat ha en från lojsta... vad kostar dom ungefär att köpa däifrån?? runt 10,000 eller runt 20,000 eller mer ??
Är de helt ohanterade då eller ??
Har du fler bilder på fölet och hans kompis??
ha det ! :banana:

Madick skrev:
Hej du!

Träckprov skickar man till SVA eller Vidilab. Det är lite olika kostnad och väldigt olika service. Jag föredrar Vidilab. Du hittar info på kostnader och hur man gör här: Vidilab och här SVA.

Ivomec tar blodmasken som är den viktigaste parasiten att bekämpa. Det tar dock inte bandmask, och vissa stammar av spolmask rår den inte heller helt på.

Tack så jätte mycke!!:banana: :bump: :bow:

Madick skrev:
Så länge det bara är lilla blodmasken så går det bra med Axilur. Ta i rejält med doseringen gärna :D OBS! Att jag då räknar med att du tänker ta prov igen sen i vår.

Mynta2 skrev:
Lilla blodmasken är resistent mot Axilur, så där gör den ingen verkan. Däremot är Axilur bra om man ska ta spolmasken på unghästar, då riskerar man inte väcka upp ev vilande maskar..

Jag tror ni båda har fått detta med blodmasken lite om bakfoten.

Små blodmaskar - Cyathostaminer - 100% av svenska hästar har dessa små parasiter i kroppen. Det finns 41 olika arter beskrivna hos häst.

Stora blodmasken - Strongylus vulgaris - 15% av svenska hästar infekterade. Anses vara den mest skadliga parasiten. Har lång livcykel. larverna tränger in i tarmväggen och vidare ut i små blodkärl. Vandrar längs kärlen till främre krösroten. Efter några månader vandrar larverna tillbaka samma väg till tarmen och det är vandringen som ger upphov till kärlskador. Den stora riskgruppen här är yngre hästar.

När det gäller resistens....
Bensimidazoler - resistens finns överallt där de används. Här ingår axilur. Detta preparat var det första som kom frm stort på 70talet - och är idag ett av de minst verkningsbara avmaskningsmedlen för häst. Mer än 70% av besättningarna bensimidazolresistenta, är även pyrantelresistenta.
Pyrantelpreparatens resistensläge är så att i USA är det så gott som 100%igt, så även i norge & danmark. Samma siffra torde gälla i sverige.
Ivermektin, moxidektin...där är det bara en tidsfråga innan resistensprocenten är ohanterlig.

Jag skulle mao INTE förlita mig på att avmaska en häst med axilur.
När det gäller blodmasken ska man vara medveten om att 100% av våra hästar har små blodmaskar, och att vuxna hästar har immunitet mot infektioner av stora blodmaskar.
Rekomendationen för att hejda och förhindra spridning och utveckling av resistens är:
Minimera användningen av maskmedel (gör träckprov istället!)
Långsam växling mellan pyrantel och ivermektin(moxidektin; årsbasis eller vartannatårsbasis.
Korrekt dosering - framförallt ej underdosering.
Avmaskning av nya individer med ivermektin/moxidektin (så länge resistens ej är påvisad)
Regelbunden koll av resistenssituationen (träckprov!)

Min källa för uppgifter ovan är från föredrag av veterinär på SVA, avdelningen för parasitologi. Namn och kontaktinfo för verifiering av uppgifterna kan får genom pm.

Honung
- bra information men jag är ändå konfys. Kanske tur att jag inte maskade dem ikväll som tänkt.

Ena fölet - som är född hos mej, har alltså på träckprov visat 200 EPG av spolmask - 0 på "blodmask". Båda vuxna hästarna 0 på allt.
Andra fölet - som är uppväxt på ett område där det gått hästar i många år, har alltså på träckprov visat 300 EPG av spolmask och 350 EPG av "blodmask".

Nu när jag kikade efter så hade jag i stressen vid ivägskick av träckprov lyckats att inte kryssa i rutan för att de skulle ta odling ifall det var mer än 100 EPG av blodmasken - så jag vet alltså inte om det är stora blodmasken det gäller.

Blodprov är taget på den lille (den med blodmask) och enligt veterinären visade blodprovet att han är ganska angripen av mask - kan man dra någon slutsats av det? Tyvärr var dte inte jag som pratade med veterinären då, och jag vet inte om veterinären menade att det var stora blodmasken.

Fölet som är fött hos mej har avmaskats med Pyrantel-preparat i sommar, samma med båda de vuxna hästarna som går med dem nu.
Det andra fölet (det med blodmask) är inte avmaskad alls.

De ska strax släppas i en hage som är helt parasitfri och tanken är alltså att avmaska dem nu - och släppa ner dem dit efter 3-4 dagar, för att hagen ska få fortsätta vara parasitfri....

Hjälp?! :confused:
Axilur eller Ivomec/liknande?
Kanske tur att jag glömde trycka i dem nu ikväll, för isåfall skulle det blivit Axiluren.....

Mer än 70% av besättningarna bensimidazolresistenta, är även pyrantelresistenta.
Pyrantelpreparatens resistensläge är så att i USA är det så gott som 100%igt, så även i norge & danmark. Samma siffra torde gälla i sverige.

Hängde inte riktigt med här. Menar du att det är utbredd resistens mot pyrantelpreparat? Och att det är totalt verkningslöst i USA? Eller att det är ok att använda?

Kan du ge mig substansiella argument för långsam rotation (diskuterar en del med korkade amerikaner...).

Nej, axilur skulle jag inte använda.
Men avmaskningsdjungeln är tät och snårig och inte alltid lätt. Om jag vore dig skulle jag kontakta en parasitologiskt insatt veterinär för rådgivning. Generellt om de vanligaste märkena för häst är:

Tetrahydropyrimidiner såsom Banminth eller Fyrantel gör så att maskens näringsupptag förstörs så att de helt enkelt "svälter ihjäl". De tar död på de vuxna maskarna och skall ges 3 dagar före betesläpp (mitten på maj) och sedan var 4:e vecka. Föl skall avmaskas vid 8 och 16 veckors ålder samt i februari (för att bli av med spolmask).

Avermektiner såsom Ivomec, Bimectin, Eraquell och Noromectin gör så att maskarnas nervsystem förstörs och de tar flera åldrar av parasiten. De är ej effektiva mot bandmask men har en längre verkningstid mot de vanliga små blodmaskarna. Den skall ges tre dagar innan betessläpp (mitten av maj) och sedan var 8:e vecka under betesperioden. Föl skall avmaskas vid 8 och 16 veckors ålder samt i februari (för att bli av med spolmask).

Milbemyciner såsom Cydectin verkar under mycket lång tid för den stannar kvar längre inne i hästens kropp. Som andra starka preparat är detta ej lämpat på föl eller unghästar yngre än 4 månader. Till äldre hästar ges den 3 dagar före betesläpp och sedan var 12:e vecka under betesperioden.

Axilur har visat sig ha mycket liten effekt på den vanliga lilla blodmasken (kraftigt ökad resistens i Sverige) och därmed rekommenderar inte veterinärer att det används. Det fungerar dock fortfarande mot spolmask. Och har du gjort träckprov där det framgår att det bara är spolmask som är aktuellt - då kan kanske axilur rekomenderas. Men finns minsta lilla tveksamhet gällande blodmasken - och det i synnerhet när det gäller ett föl eller unghäst - så går axilur fetbort.

Madick - Byte av preparat mellan varje avmaskning innebär att man skapar man resistens hos maskarna. Det är en generell rekomendation att ha en långsam rotation mellan preparaten för att undvika resistensökning som jag tror att de allra flesta veterinärer gör - såväl i sverige som i övriga världen.

Man kan nog inte säga att pyrantelpreparaten är 100% igt verkningslösa i hela usa - men när det gäller blodmasken finns oacceptabelt höga siffror när det gäller resistens, och man rekomenderar att gå vidare i preparatstyrka och där göra det med tanke på att _inte_ skapa ytterligare resistens - dvs att använda långsam rotation.

Madick - Byte av preparat mellan varje avmaskning innebär att man skapar man resistens hos maskarna. Det är en generell rekomendation att ha en långsam rotation mellan preparaten för att undvika resistensökning som jag tror att de allra flesta veterinärer gör - såväl i sverige som i övriga världen.

Man kan nog inte säga att pyrantelpreparaten är 100% igt verkningslösa i hela usa - men när det gäller blodmasken finns oacceptabelt höga siffror när det gäller resistens, och man rekomenderar att gå vidare i preparatstyrka och där göra det med tanke på att _inte_ skapa ytterligare resistens - dvs att använda långsam rotation.

Att bara säga att långsam rotation minskar resistensen funkar inte, jag har sagt det tusentals gånger. Får tillbakaslängt att man roterar varje gång man avmaskar så inte maskarna ska bli resistenta. Ingen av sidorna har alltså någon substans i påståendena, det är det jag efterlyser. VAD är det som gör att snabb rotation påskyndar resistensutvecklingen?

Pyrantel används flitigt i USA.

Gah - men jag har ett föl utan blodmask, bara "lite" spolmask
Och ett föl med bådadera.
Ska jag ge båda Ivomec då?
Blir det hemskt dåligt ifall jag tar Axilur på den med "bara" spolmask och Ivomec till den andra? Är det bättre med Ivomec på båda isåfall? (de går inte i samma hagar, dock ligger hagarna bredvid varandra och de står i samma box om nätterna om nu det spelar någon roll)

Vilken djungel....

Man bör använda samma preparat generellt vid avmaskning av hästar i samma stall. Står de i samma box/hage delar de parasiter.
Avmaskning mot spolmask bör först ske efter konstaterad infektion - det är ovanligt med spolmask hos hästar < 4år. Eftersom det är fölisar du ska avmaska, så rekomenderar jag att du använder ett preparat som täcker såväl konstaterad blodmask som spolmask.
Ivomec mao.

Madick skrev:
Pyrantel används flitigt i USA.

Det är just den flitiga användningen av ett specifikt preparat som skapar resistensen.
Det finns belägg för att vi avmaskar fram resistens hos parasiter. Istället för att vanemässigt slänga i hästarna preparat, bör man avgöra behovet av preparat eller inte via träckprov. Det är många hästar bara här i sverige som kanske inte alls skulle behöva avmaskas alls, men vi gör det "för att vara på den säkra sidan" utan att egentligen ta reda på behovet. Det är då vi framkallar resistens.

Framförallt är det viktigt att hålla beteshygien och betesplanering i arbetet mot parasiter. Gör man det kan avmaskning var överflödigt.

Om man jämför skeendet vid utvecklandet av immunitet - så kan man översätta samma skeende vid resistens - det är samma sak. Parasiten blir immun mot det preparat den möter i hästen, och utvecklar överlevnadsmöjlighetr utefter förutsättningarna. Vid långsam rotation (byte av preparat varje eller vartannat år) minskar man parasitens möjlighet att utveckla immunitet/resistens mot preparaten. Parasiterna lever och utvecklas i artmässigt bundna cykler, och en långsam rotation av preparat ger parasiterna minskad chans att utveckla resistens/immunitet.
Att vara medveten om parasitens cykler - hur den utvecklas och var den befinner sig i olika stadier ger oss större möjligheter att minska dess utbredning. Betesplanering - beteshygien - träckprover och eventuellt avmaskning utefter detta.

Vet inte om jag kan förklara tydligare än så. Vänd dig till SVA om du vill ha ytterligare info - de är glada att ge svar på frågor.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Habina
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: Summerwind
·
Hästvård Hej! Jag skickade in ett träckprov tidigt i måndags morse. Det var alltså nattens träck. Tyvärr kom det inte fram till labbet förrän på...
Svar
5
· Visningar
1 295
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama