Avmaskning alltid nödvändigt?

the_connemara

Trådstartare
Funderade lite med min lghkompis idag om hästar som lever som vildhästar. Tar man en häst som inte har mask (alltid avmaskad och bytt hagar enl konstens alla regler och uppvisat träckprov som styrker det) och sätter den på en ö som tidigare inte varit betad, kan den få mask? Om ön är så stor så att hästen lever o strövar lika fritt som en vildhäst, behöver den någon gång avmaskas då?

Sv: Avmaskning alltid nödvändigt?

Det beror på hur kraftigt parasittryck det var där hästen gick tidigare. Lilla blodmasken kan ligga flera år i ett "väntestadie", och därför kan hästen plötsligt "få" mask fast den varit ren i flera år.

Har man en vettig markplanering och bra rutiner är det ca 10% av hästarna som behöver avmaskas regelbundet! Detta utan parasitfria öar...

Maskarna kommer ju inte ur tomma intet. Om hästen växer upp isolerad på helt parasitfri mark kommer den ju inte få någon mask.

Sv: Avmaskning alltid nödvändigt?

Intressant svar! Det vi funderade var liknande det om att maskarna kan ligga o "vänta" som du beskrev.

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 805
Senast: L.N
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 411
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 355
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej. Har en 4-årig cool liten häst som drabbats hårt av mask sen liten. Hon äter forfarande alldeles för lite, och hade behövt äta massa...
Svar
9
· Visningar
1 036
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka