Seabaz

Trådstartare
nu måste jag fråga, hur ofta "ska" man avmaska sin hund?
Jag har hört att valpar ska man vara noga med men sedan när de är lite äldre ska man bara göra det om man misstänker mask?
Stämmer detta?

Hästar avmaskar man ju minst 3 ggr/året men så går dom och äter från marken också.

Men min hund springer omkring i skogen och tuggar på lite ditt och datt han med.

Han avmaskades som valp ett par ? gånger innan jag fick honom då han var ca 12 veckor gammal.
Men sedan dess har han inte avmaskats ordentligt för första kuren blev han så sjuk så på veterinärs råd fick vi avbryta kuren. Och sedan några veckor senare provade jag ett annat medel och det blev han också tagen av och kräktes så jag vet inte om allt hann verka?

Sedan dess har jag inte provat igen och visserligen inte misstänkt mask heller men han är ganska tunn men det kan bero på att han är nakenhund och inte äter sååå mycket men gör av med mycket när vi är ute och det är kallt (för att hålla värmen tex) + att han springer massor i skogen!

Så vad säger ni?
Han ska till veterinären om tre veckor, kan ju höra då också vad dom säger...

Sv: avmaska

Avmaskar bara vid misstanke om mask, dels för att slippa stoppa i hunden medicin i onödan och dels för att inte bidra till resistens hos parasiter. Senast min blev avmaskad var då hon var valp, men jag har gjort träckprov och hon behöver inte avmaskas.

Om han aldrig är ordentligt avmaskad så skulle jag göra träckprov. Jag skulle inte utsätta honom för avmaskning bara för att prova när han blev så pass dålig sist.

Jag försöker att avmaska 1 gång per år eftersom att min hund äter bajs och jag vet med all säkerhet att hennes mamma lämnar spolmask.

En uppfödare jag pratade med sa att man bör avmaska valpar var tionde dag från det att de varit utomhus för första gången. Jag vet ju inte hur bra det är, men det verkar som att fler uppfödare gör så.

Min förra hund avmaskades två gånger per år, för det var vad veterinären sa att man borde göra. Men läser man lite så hittar man ju andra idéer, jag tycker att det är svårt att veta exakt vad som är RÄTT?!

Rätt är väl att ta ett träckprov så ofta man vill :)

Tikar som är födda av tikar med spolmask brukar man avmaska som en tok det första halvåret eller något sådant för då kan det finnas chansen att man avmaskar bort det. Sant eller inte vet jag inte. Men jag vägrade att göra det på min tik. Jag avmaskade henne så som hon skulle avmaskas "normalt".

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: The Beast
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 639
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar