Avmaska - vilket preparat?

Mjuff

Trådstartare
Svar på träckanalys: stora och/eller lilla blodmasken 250 EPG (ägg per gram träck). Odling är satt för att kolla stora blodmasken, väntar svar v 16.
Dock vill jag helst avmaska direkt, och inte invänta det sista provsvaret. Min häst har blivit tunn väldigt plötsligt, trots fri tillgång på hösilage. Med stundande 3-årstest i krokarna så väntar jag inte gärna 2 veckor till, utan vill maska nu.

Vilket medel ska jag köpa? Det finns väl preparat som tar både stora och lilla blodmasken?
Har de senaste två åren avmaskat med Noromectin. Utom ett tillfälle i början på 2007 då vi använde Cydectin.

Så snälla ni som är bra på detta, ge mig råd fort!

Sv: Avmaska - vilket preparat?

Har hästen tunnat ur trots så liten mängd mask skulle jag använda ett medel som också tar bandmask, t.ex. dubbel dos Banminth/Fyrantel eller Equimax.

Haj Madick! Jag är snabb och hakar på:

Jag har just fått provsvaren. Stona har bara nollor i protokollet med valacken har 30 EPG stora/lilla blodmasken. Ingen odling satt.
Senaste avmaskningen var i slutet av november, Noromectin (styngflugelarver), annars ingen avmaskning under 2007 eftersom träckproven visade 0.
Valacken är rund och glad, pigg och ser blank och fräsch ut.

Kan jag få ett gott råd om hur jag ska göra?

Immer

30 EPG betyder att de sett ETT litet ensamt ägg förirra sig ut i det fria... Inget som ens går att odla på och inget att avmaska för heller.

Simma lugnt i år och nytt prov nästa år!

Eftersom avmaskningsmedlena är receptbelagda nu, så förmodar jag att du ändå måste prata med en vet för att få recept? Isåfall kan du ju samtidigt diskutera vilket preparat som är bäst.

Hej!

Jag fick nästan samma provsvar på mitt träckprov och satte även en odling. Jag ringde en veterinär någon dag efter att resultatet hade kommit och hon sa att det inte var någon idé att avmaska nu och att det bara var onödigt. Hon sa att det var bättre att ta ett träckprov på alla hästarna innan sommarbetet och därefter avmaska de som behövs.

Ska jag lita på henne eller behöver han avmaskas i alla fall?

Mvh Nike

Fast vintrn är ju inte som den varit. Förr om tiden var vintern KALL, nu är det mer vår hela vintern vilket betyder att maskar som skulle gått i dvala är aktiva. Frågade du veterinären vad hon menade exakt ? Alltså..varför var det onödigt och varför ingen mening ? Sen måste man ju ha i åtanke att: man maskar inte för hästarnas skull, utan för att reducera smittan i markerna..dvs smittan sprids på bete vanligtvis. Hästar har ju alltid mask, det kan man inte komma i från. Du kan aldrig få en häst helt ren från parasiter. Men man kan reducera spridningen och hålla den tillbaka på en godtaglig nivå.

Ja, jag vet att vintern har varit otroligt mild och det tror jag att veterinären också vet.
Hon sa att det var onödigt för att man ändå knappast kommer åt maskarna nu och det är bättre att avmaska innan sommarbetet och då ta ett träckprov på alla hästarna i stallet.
Jo, men precis. Jag förstår vad du menar. Jag säger bara vad min veterinär sa och undrar ifall jag ska lita på vad en fullt utbildad veterinär sa eller om jag ska avmaska ändå? :confused:

(Jag är ingen superstjärna på det här med avmaskning)

Ja, jag vet att vintern har varit otroligt mild och det tror jag att veterinären också vet.
Hon sa att det var onödigt för att man ändå knappast kommer åt maskarna nu och det är bättre att avmaska innan sommarbetet och då ta ett träckprov på alla hästarna i stallet.
Jo, men precis. Jag förstår vad du menar. Jag säger bara vad min veterinär sa och undrar ifall jag ska lita på vad en fullt utbildad veterinär sa eller om jag ska avmaska ändå? :confused:

(Jag är ingen superstjärna på det här med avmaskning)

Fullt utbildad veterinär? Menar du att du tror att alla veterinärer är experter på allting?

Varför skulle man inte komma åt maskarna nu? Om din häst dessutom har positivt på träckprov har du ju svart på vitt att din häst har maskar som är aktiva och därmed nås med avmaskningsmedel.

Just efter den här icke-vintern kommer nog många fler behöva avmaska än tidigare.

MEN - du skrev att du hade lika svar, menar du 250 EPG? Det är inte så farligt mycket, jag skulle mycket väl kunna avvakta om det är betessläpp om någon månad.

Nej, det har du förstås rätt i. Jag menade bara att det var en veterinär som bör kunna det här och att det inte var någon ifrån stallet jag frågat eller så.

Jag har ingen aning om varför man inte skulle komma åt maskarna nu. Jag säger inte vad jag säger, jag talar bara om vad veterinären som jag ringde sa till mig.

Min häst hade 300 EPG det är nästan lika och det är "lite" om man läser kolla-masken-formuläret som man får med.

Men jag ska avvakta till betesläppet eller bör jag avmaska i alla fall? Du verkar mycket kunnig inom det här med avmaskning! :)

Madick skrev detta

Om din häst dessutom har positivt på träckprov har du ju svart på vitt att din häst har maskar som är aktiva och därmed nås med avmaskningsmedel.

Hur tolkar man det ;)

Maskmedel verkar när masken har en ämnesomsättning igång. Om det finns vakna maskar som lägger ägg (positivt träckprov) har de igång sin ämnesomsättning och dödas därför av medlet.

Nej, det har du förstås rätt i. Jag menade bara att det var en veterinär som bör kunna det här och att det inte var någon ifrån stallet jag frågat eller så.

Jag har ingen aning om varför man inte skulle komma åt maskarna nu. Jag säger inte vad jag säger, jag talar bara om vad veterinären som jag ringde sa till mig.

Min häst hade 300 EPG det är nästan lika och det är "lite" om man läser kolla-masken-formuläret som man får med.

Men jag ska avvakta till betesläppet eller bör jag avmaska i alla fall? Du verkar mycket kunnig inom det här med avmaskning! :)

Det är det läskiga med auktoritetspersoner, man litar på vad de säger och ifrågasätter inte. Bli en sån där jobbig hästägare som vill veta VARFÖR ;) Det är ju ingen värdefull kunskap om man inte kan förklara varför saker är på ett visst sätt.

300 EPG skulle jag avmaska nu. Det betyder 300 ägg per gram träck. En bajshög väger för enkelhetens skull 1 kg = 300 000 ägg per bajshög. 5 bajshögar per dag ut i hagen ger 1,5 miljoner nya ägg ut i hagen från din häst varje dag.

Haha jo, det har du förstås rätt i. :D

Men jag tänkte nu, ifall jag nu skall avmaska honom:
- Vad bör jag avmaska med isånna fall?
- Hur ska vi göra med de resten av hästarna i stallet? Ska de också avmaskas? Eller bör vi bara ta träckprov på dem?
- Bör vi mocka ur alla hagarna mycket noga?

Du är underbar som hjälper till med detta! :bow:

Börja med att se till att alla träckprovas. Vänta med avmaskningen tills ni fått allas provsvar.

Jo, men det vet jag. Jag svarade ju bara på en fråga som du redan gett svar på. Vilken den som skrev frågan missat.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 605
Senast: Boj
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: Madick
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 226
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?