Okej, kanske inte överallt. Men jag läste det bl.a. på SLUs (?) hemsida, ang avmaskningsråden. Och har bestämt för mig att det även togs upp på Aftonbladets häst-sidor ang avmaskning. Och jag har även läst det på nåt annat ställe...minns bara inte var. Kan ha varit någon av hästmagasinen!
Tog faktiskt för givet (för ett par månader sen) att just DU hade läst på om det! Och antog (tydligen helt felaktigt) att du ändå rekommenderade avmaskning av nyfölat sto inom 24 h, *trots* att just fölmasken är nästintill utrotad. Tänkte i min oerfarna enfald att det förmodligen handlade om andra maskar med!
Hur det nu än står till med den här saken (fölmasken) så slapp jag någon större diarré hos mitt föl. Hon var yttepyttelite lös i magen en eller två dagar under högbrunsten, vid reningsbrunsten, och har inte varit annat än jättebra i magen (som vanligt) under 30dagarsbrunsten! Om det nu ändå har att göra med avmaskningen inom 24 h efter fölningen, eller nåt annat, kan jag ju inte uttala mig om. Min fölis hade kanske sluppit diarré i alla fall?
Men en sak reflekterade jag i alla fall över. Fölis föddes ju 5/4. Och hon började äta av sin mammas bajs redan efter en eller ett par dygn! Om jag inte avmaskat stoet vid fölningen så hade ju fölis fått i sig en hel del mask. Eller? Så om man vet med sig att stoet har mask kanske den däringa fölingsavmaskningen ändå gör nytta?
Samtidigt blir det ju ett lämpligt intervall, för sen ska ju fölet (och stoet) avmaskas när det är 8 v gammalt. Så nu har vi avmaskat båda med dubbel dos Pyrantel. Imorgon åker de iväg på härligt sommarbete!