Avmaska dräktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cillavan
  • Startdatum Startdatum
C

Cillavan

Jag vet att det funnits massor med trådar om detta, men hittar inte någon, tro det eller ej! När brukar ni avmaska? Endast direkt efter fölning eller före? De i min hage vill avmaska nu (ska ej byta till beteshage då det ej finns) men min märr har 5 veckor kvar till beräknad fölning. Hur ska jag göra? Avmaska nu och efter fölning? Vilket preparat?

Fick själv rådet att avmaska inom 24 timmar efter fölningen, med Ivomecpreparat. Sen avmaskar man fölet när det är 8 veckor. Antingen använder man Pyrantel och följer sen intervallet 4 v eller fortsätter med Ivomecprep och följer dess intervall på 8v.

Jag avmaskade inom 24 timmar med Ivomec och till helgen är fölis 8 v (redan!) och då ska vi avmaska både sto och föl med Pyrantel (är det i år). Sen bär det iväg på bete = sommarlov!

Har också hört att man ska avmaska precis efter fölning. Ska de andra hästarna gå kvar i samma hage som ditt sto efter fölning? Jag skulle nog följt med i deras avmaskning och dessutom avmaska direkt efter fölning... :confused: (Men jag har inte helt koll på det där :o)

Passar på att låna din tråd för en annan fråga:

Tog träckprov på min för några veckor sen och hon hade "0" på allt... Betyder "0" att det verkligen är 0 eller "så gott som 0" ?

innebär det att jag inte ska/bör/behöver avmaska vid fölning. (Även fölmask är ju kollad). Mamman och fölet kommer att första tiden få gå i en bit av kornas vinterhage = antagligen helt parasitfri.

Kan tillägga att vi förmodligen har även övriga hagar parasitfria då inga maskar förekommit på åtminstone 2 år...

Bör jag ta träckprov på fölet för att kolla eventuell mask eller ska jag avmaska det (längre fram) i alla fall? Har bara tre hästar på gården och ingen är avmaskad på 2 år och alla är "maskfria".

Blev lite svamligt, hoppas ni fattar vad jag menar :crazy:

0 är 0. Fölmasken ser man inte, det är ju fölet som får den och den ligger "lagrad" i mammans juver. Dock är fölmasken ganska sällsynt, så hoppa över den avmaskningen du.

Är det inte för mycket att avmaska nu och om fem veckor (eller när nu fölungen kommer)?
Hon måste ju gå själv med fölet i början, och antagligen har man hunnit ta hö då hon fölar så att hon kan gå ut i en stor egen hage. Om inte så vet jag inte riktigt var hon får gå, men inte med några andra i början. Spelar det någon roll vad jag avmaskar med nu? Hon fick Ivomec förra året, så då bör jag ju byta till annat preparat?

Du kan ta Ivomec ett år till. Men du behöver inte avmaska efter fölningen, fölmasken är sällsynt numera. Om fölet får diarrée däremot kan det vara läge att avmaska fölet.

Oj! Det här är ju tvärsemot vad du rekommenderade mig (och andra) för ca 2 månader sen!

Då hette det att man absolut skulle avmaska stoet inom 24 h efter fölningen för att undvika földiarré... ;)

Tack! Då hoppar jag avmaskningen vid fölningen då.
Men hur gör jag sen? Ska jag avmaska och/eller kolla med träckprov i höst? :confused:

Är du osäker finns det en broschyr på apoteket med de nya rönen om när,hur och om... vid avmaskning. ;)

Tänkte mest att det är ganska onödigt för de andra att avmaska om en inte blir avmaskad, då sprider hon ju bara masken vidare igen. Fast om de går i samma hage innan och efter avmaskningen spelar det kanske ingen större roll, då finns ju masken där iaf.

Gör du som Magdalena säger... hon har ju i alla fall koll, (vilket inte jag har :crazy:)

Om du hängt med i alla trådar jag skrivit om just fölning och avmaskning så hade du också sett att jag pratat med parasitologer om just detta och de säger att fölmasken är mkt ovanlig numer. Därav de ändrade råden.

Ok, tack! Ivomec nu alltså, och inget sedan. Men de ska väl båda maskas i betesgången (nu blir det ju sent för dem, men jag hoppas släppa ut dem någon gång i juli och åtminstone hela augusti)?

Nej, jag har inte "hängt med" i alla dina trådar. Jag lusläser inte dina inlägg. ;)

Och det med att fölmasken nästintill är utrotad är ju inte heller någon nyhet. Det kände jag till för två månader sen, ja redan längre tillbaka för den delen! Konstigt att inte du kände till det då? Det har ju stått "överallt" sen ett bra tag tillbaka. :D

Står överallt vardå? Jag har missat det (å andra sidan har jag inte haft så mycket tid att söka sån info). Tog bara reda på det just pga dessa diskussioner, jag lär mig mer om maskar för varje dag, särskillt tack vare alla frågor som dyker upp som jag måste kolla upp svaren på!

Okej, kanske inte överallt. Men jag läste det bl.a. på SLUs (?) hemsida, ang avmaskningsråden. Och har bestämt för mig att det även togs upp på Aftonbladets häst-sidor ang avmaskning. Och jag har även läst det på nåt annat ställe...minns bara inte var. Kan ha varit någon av hästmagasinen!

Tog faktiskt för givet (för ett par månader sen) att just DU hade läst på om det! Och antog (tydligen helt felaktigt) att du ändå rekommenderade avmaskning av nyfölat sto inom 24 h, *trots* att just fölmasken är nästintill utrotad. Tänkte i min oerfarna enfald att det förmodligen handlade om andra maskar med!

Hur det nu än står till med den här saken (fölmasken) så slapp jag någon större diarré hos mitt föl. Hon var yttepyttelite lös i magen en eller två dagar under högbrunsten, vid reningsbrunsten, och har inte varit annat än jättebra i magen (som vanligt) under 30dagarsbrunsten! Om det nu ändå har att göra med avmaskningen inom 24 h efter fölningen, eller nåt annat, kan jag ju inte uttala mig om. Min fölis hade kanske sluppit diarré i alla fall?

Men en sak reflekterade jag i alla fall över. Fölis föddes ju 5/4. Och hon började äta av sin mammas bajs redan efter en eller ett par dygn! Om jag inte avmaskat stoet vid fölningen så hade ju fölis fått i sig en hel del mask. Eller? Så om man vet med sig att stoet har mask kanske den däringa fölingsavmaskningen ändå gör nytta?

Samtidigt blir det ju ett lämpligt intervall, för sen ska ju fölet (och stoet) avmaskas när det är 8 v gammalt. Så nu har vi avmaskat båda med dubbel dos Pyrantel. Imorgon åker de iväg på härligt sommarbete!

Där har du ett ypperligt skäl till varför man ska IFRÅGASÄTTA :D Inte bara ta det nån som är trovärdig på orden (som veterinärer, eller som du gjorde nu - mig), utan kolla själv och gärna be om källor och "tidsbestämning" på kunskapen.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 169
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka