Avmagrad häst, prognos?

Sv: Avmagrad häst, prognos?

klart det är vits att lägga några hundralappar på att analysera sitt foder. Att man även tar träckprov ser jag som en självklarhet. Det är som sagt inte tal om att man ska välja antingen eller . man gör både och.

Håller med dig. Tror de flesta pålästa hästägare idag analyserar sitt foder, gör träckprov och avmaskar enligt behov.

(det är inte så svårt att förstå vad du menar, alltså precis som du skriver :grin:)

Det finns regler om att man inte får avmaska/skriva ut recept på avmaskningsmedel, om man inte har ett träckprov som visar mask

Träckprovet är ETT sätt för veterinären att veta om den ska skriva ut avmaskningsmedel. Om hästen visar tecken på parasiter som inte syns på träckprov (bandmask syns inte alltid, styngflugan syns aldrig för äggen sitter utanpå hästen, springmasken lägger ägg utanför hästens anus och syns ytterst sällan på träckprov) så är det helt ok för veterinären att skriva ut avmaskningsmedel.

Så kontakta du en veterinär som kan ge dig bra parsitråd, det låter inte riktigt som att du har en sådan det på det du beskrivit nyss.

Jag undra Madick om det inte handla om ung oerfaren häst folk som vetrenären är tvyksom att skriva utt maskmedal till när dom har inte sett hästen själv och trackprov är ett sätt att resonera om behandling eller ej, en resonering som kan slå fel om inte genom tänkt!

Jag undra Madick om det inte handla om ung oerfaren häst folk som vetrenären är tvyksom att skriva utt maskmedal till när dom har inte sett hästen själv och trackprov är ett sätt att resonera om behandling eller ej, en resonering som kan slå fel om inte genom tänkt!

Så kan det nog vara, att veterinären behöver något att gå på för att kunna skriva ut medel utan att se hästen.

Träckprov visar inte mycket just nu då många maskar är i dvala.
Rådfråga med en vet. ändå om att avmaska för spol/bandmask samt ge hästen fri tillgång på hö och ta reda på vad han får i sig. :)

Träckprov visar inte mycket just nu då många maskar är i dvala.
Rådfråga med en vet. ändå om att avmaska för spol/bandmask samt ge hästen fri tillgång på hö och ta reda på vad han får i sig. :)

Många maskar är inte i dvala, det är bara några arter av lilla blodmasken.

Spolmask ska inte den vuxna hästen ha, däremot bandmask.

Många maskar är inte i dvala, det är bara några arter av lilla blodmasken.

Spolmask ska inte den vuxna hästen ha, däremot bandmask.

Kan jag fråga en sak? Läste på någon "masksida" att det rekommenderades en grundanalys på unghästarna i januari/februari?
Är det något att tänka på?

Kan jag fråga en sak? Läste på någon "masksida" att det rekommenderades en grundanalys på unghästarna i januari/februari?
Är det något att tänka på?

Med unghästar menas i första hand nyblivna åringar, det är för att se att de blivit av med alla spolmask.

Ah!

Tackar! Det är inte alltid lätt att göra rätt, men det låter helt logiskt.... Tack!

får jag bara fråga en sak om bandmask, så slipper jag starta en ny tråd:)
Avmaskade min shettisdam mot bandmask den 5 december med euqimax,(avmaskades pg.a symptom med kraftig avmagring) hon har nu gått upp i vikt och ser fin ut, men ska jag avmaska henne en gång till? eller räcker den avmaskningen? om jag förståt rätt ska den avmaskninsmedelet ta all stadier av bandmasken, eller? har du något förslag?

får jag bara fråga en sak om bandmask, så slipper jag starta en ny tråd:)
Avmaskade min shettisdam mot bandmask den 5 december med euqimax,(avmaskades pg.a symptom med kraftig avmagring) hon har nu gått upp i vikt och ser fin ut, men ska jag avmaska henne en gång till? eller räcker den avmaskningen? om jag förståt rätt ska den avmaskninsmedelet ta all stadier av bandmasken, eller? har du något förslag?

Du behöver inte upprepa nu, möjligtvis kan det vara läge i höst igen då det ofta finns kvar ett tag på markerna.

Liknande trådar

Övr. Barn Min son, 10 år, har tappat ganska mycket i vikt, han har tappat 5 kg på några månader (sen i somras), varav 1½ kg bara senaste tre...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat