Avloppslukt?

Sv: Avloppslukt?

Det luktar avlopp till och från här, lite smutsigt akvarium typ. Det gjorde det när jag flyttade in för lite mer än en vecka sen men eftersom lägenheten stått tom några månader så var det inget jag reagerade på.
Tips?

Mitt tips är att hälla lite vatten direkt ner i vattenlåset. Det brukar jag göra när det här händer mig, och det gör det ibland om lägenheten stått tom och oanvänd ett tag.
Du kan behöva upprepa det några gånger.

Jag vet inte varför det blir så, men häller man ner lite vatten så försvinner det i alla fall :laugh:

Mitt tips är att hälla lite vatten direkt ner i vattenlåset. Det brukar jag göra när det här händer mig, och det gör det ibland om lägenheten stått tom och oanvänd ett tag.
Du kan behöva upprepa det några gånger.

Jag vet inte varför det blir så, men häller man ner lite vatten så försvinner det i alla fall :laugh:

Fast nu har jag bott här i 3 veckor och den vanliga avloppslukten från tom lägenhet har försvunnit, men det luktar fortfarande för illa.

Jag har sett många olika typer av golvbrunnar och det ser verkligen ut som att själva vattenlåset fattas på bilden du tagit. Har du lyft ur det? Annars förstår jag inte riktigt hur den där konstruktionen får vattnet att stanna? Och om själva vattenlåset fattas är det ju inte så konstigt om det luktar... Men det är å andra sidan lätt avhjälpt :D

det ser faktiskt ut som att själva vattenlåset fattas helt och hållet..

ritade upp en liten bild, det som är uppritat till vänster på bilden verkar vara såsom det ser ut i ditt avlopp, dvs själva låset fattas och det ska se ut som en stor tratt med tätring upptill (ritad röd på högra skissen).. om den är monterad i koppen så kan avloppsluften inte komma ut i ditt badrum..

haha, japp. det blir ju så invecklat när man ska förklara något sånt där i text :p lika bra att rita lite :D

Jag har sett många olika typer av golvbrunnar och det ser verkligen ut som att själva vattenlåset fattas på bilden du tagit. Har du lyft ur det? Annars förstår jag inte riktigt hur den där konstruktionen får vattnet att stanna? Och om själva vattenlåset fattas är det ju inte så konstigt om det luktar... Men det är å andra sidan lätt avhjälpt :D

Vattenlåset var mycket riktigt urlyft och låg i klorinbad vid fototillfället. Det luktar fortfarande alger ur avloppet när vattenlåset är borta.

Bild med vattenlåset i
27695125.jpg

Senast ändrad:

Hej, har liknande problem, vi flyttade in i vår nyköpta lägenhet i söndags och välkomnades av värsta äckellukten :( Jag var så smart :confused: att jag slängde det som jag tror ni kallar för vattenlås. När jag öppnade silen till golvbrunn, tog jag ut en plastbit som var täckt av svartgröna beläggningar och luktade hemskt. Jag slängde den i panik och rengjorde resten. Det har blivit lite bättre men det luktar fortfarande hemskt för att det ska kännas skönt i lägenheten :( Jag använde en flaskborste och fick in den så lång det gick, använde bakteriedödande medel plus propplösare. Men nu luktar det igen och bara ibland, ibland kan det gå flera timmar utan att det luktar, sedan kommer det igen. Kan man köpa bara vattenlås som jag slängt och var? Hur vet jag om det passar min modell av golvbrunn (den är i plast). Vem kan man ringa om man vill att någon ska byta golvbrunn helt och kolla lite djupare.
Tacksam för all hjälp, fan va detta kan förstöra mysfaktor för en :)

Hej, har liknande problem, vi flyttade in i vår nyköpta lägenhet i söndags och välkomnades av värsta äckellukten :( Jag var så smart :confused: att jag slängde det som jag tror ni kallar för vattenlås. När jag öppnade silen till golvbrunn, tog jag ut en plastbit som var täckt av svartgröna beläggningar och luktade hemskt. Jag slängde den i panik och rengjorde resten. Det har blivit lite bättre men det luktar fortfarande hemskt för att det ska kännas skönt i lägenheten :( Jag använde en flaskborste och fick in den så lång det gick, använde bakteriedödande medel plus propplösare. Men nu luktar det igen och bara ibland, ibland kan det gå flera timmar utan att det luktar, sedan kommer det igen. Kan man köpa bara vattenlås som jag slängt och var? Hur vet jag om det passar min modell av golvbrunn (den är i plast). Vem kan man ringa om man vill att någon ska byta golvbrunn helt och kolla lite djupare.
Tacksam för all hjälp, fan va detta kan förstöra mysfaktor för en :)

Borde gå att köpa lösa vattenlås tycker jag? Kolla med firmorna som säljer bygg/avloppsgrejer. Såsom K-Rauta, Bauhaus osv eller nån lokal affär.

Mina problem har ordnat sig i alla fall, tack vare en mycket hjälpsam kille på HSB Stockholm :bow:

Hur i skruttans gjorde du för att få bukt med lukten???

Dränkte in gummiringen runt vattenlåset med diskmedel och tryckte det på plats en gång till. Tydligen kan dom torka till och behöver få lite tvål, diskmedel och liknande för att mjukas upp igen.

Du, vi hade fastighetsskötaren förbi igår och han visste inte hur man får loss gummiringen (det är PURUS automatisk ring). Var trycker man, kan du förklara pleaseeee :) Tog du ut hela plastgolvbrunnen också eller var det bara ringen du rensade? Så tacksam för svar!

Du, vi hade fastighetsskötaren förbi igår och han visste inte hur man får loss gummiringen (det är PURUS automatisk ring). Var trycker man, kan du förklara pleaseeee :) Tog du ut hela plastgolvbrunnen också eller var det bara ringen du rensade? Så tacksam för svar!

Jag behövde aldrig ta loss gummiringen, så jag vet inte. Och jag rensade ingen ring heller, bara vattenlåset som man ser på andra bilden. Ringen jag pratade om var i gummi och sitter runt vattenlåset för att sluta tätt mot den vita "hinken" man ser på första bilden.

Aha ok, inte alltså den blåa ringen som sitter runt själva brunnen, utan någon ring som sitter runt vattenlåset? Hm, jag har inget vattenlås, ska försöka köpa det idag, det kanske hjälper lite när man har den i.

Ja, vattenlåsets hela funktion är ju att hindra avloppslukten från att komma in i lägenheten, så det kommer nog göra susen. Den blå ringen du pratar om tror jag är fastgjuten i golvet, om det är en plastring alltså. I så fall lär du inte få loss den ;)

Vi köpte vattenlåsinsatsen igår, tryckte ner den i brunnen - och det har slutat lukta!! Vågar inte tro det än helt innan det har gått några dagar, it's too good to be true! :rofl:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
806
Senast: Albatross
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka