Sv: avlopp för tvättmaskin
Roxer som kapar Stereos nick för den som undrar...
Det är redan noggrant specificerat vad du betalar för när inspektören debiterar för avloppsansökan.
1. Ansökan kommer in till kommunen där den diarieförs och stämplas med datum.
2. Inspektören tittar på anmälan och ber om eventuella kompletteringar samt bedömer vilken typ av avlopp som ska anläggas samt går igenom tidigare dokumentation om avlopp och brunnar på fastigheten (redan här är vi uppe i 3-4 timmar a 6-700 kr).
3. Kommunen får in eventuella kompletterande handlingar från fastighetsägaren och går igenom dessa samt fattar beslut om villkor för avloppet samt ger eventuellt tillstånd.
4. Besök görs före eller under anläggningen av avloppet, ex för inspektion av schaktbotten (här inkluderas även restider, dvs 2-3 timmar till minst, ofta en halvdag).
5. Inspektören skriver in tillståndet i fastighetsregistret och avslutar ärendet.
Resultat: ca 8-10 timmars effektiv arbetstid a 6-700 kr per timme (normaltaxa).
I miljöbalken står även att miljötillsynen ska vara självfinansierad - dvs det är den som söker tillstånd som SKA betala. Inte skattebetalarna, utan den som avser bedriva eventuellt miljöskadlig verksamhet.
Likaså så vet inte TS om hennes fastighet ligger i något extra skyddsvärt område, extra känsligt område eller liknande vilket gör att hen kan orsaka skador som hen sen kan bli ersättningsskyldig för, förutom då vitet om x antal kronor OCH kostnad för nytt avlopp.
Om alla fuskade lite mindre kanske vi skulle kunna dra ner lite på antalet kontroller...
Roxer som kapar Stereos nick för den som undrar...
Det är redan noggrant specificerat vad du betalar för när inspektören debiterar för avloppsansökan.
1. Ansökan kommer in till kommunen där den diarieförs och stämplas med datum.
2. Inspektören tittar på anmälan och ber om eventuella kompletteringar samt bedömer vilken typ av avlopp som ska anläggas samt går igenom tidigare dokumentation om avlopp och brunnar på fastigheten (redan här är vi uppe i 3-4 timmar a 6-700 kr).
3. Kommunen får in eventuella kompletterande handlingar från fastighetsägaren och går igenom dessa samt fattar beslut om villkor för avloppet samt ger eventuellt tillstånd.
4. Besök görs före eller under anläggningen av avloppet, ex för inspektion av schaktbotten (här inkluderas även restider, dvs 2-3 timmar till minst, ofta en halvdag).
5. Inspektören skriver in tillståndet i fastighetsregistret och avslutar ärendet.
Resultat: ca 8-10 timmars effektiv arbetstid a 6-700 kr per timme (normaltaxa).
I miljöbalken står även att miljötillsynen ska vara självfinansierad - dvs det är den som söker tillstånd som SKA betala. Inte skattebetalarna, utan den som avser bedriva eventuellt miljöskadlig verksamhet.
Likaså så vet inte TS om hennes fastighet ligger i något extra skyddsvärt område, extra känsligt område eller liknande vilket gör att hen kan orsaka skador som hen sen kan bli ersättningsskyldig för, förutom då vitet om x antal kronor OCH kostnad för nytt avlopp.
Om alla fuskade lite mindre kanske vi skulle kunna dra ner lite på antalet kontroller...