Avlivning på klinik

OutOfService

Trådstartare
Finns det någon här som avlivat sin häst på strömsholm? Eller på någon annan klinik?
Vet inte ens om dom gör det och tar hand om kroppen efteråt. Men jag tänkte att om dom gör det så kanske det finns någon som har erfarenhet från det? Vad finns det för alternativ efteråt?

Har aldrig avlivat på klinik och skulle gärna vilja höra lite erfarenheter om någon orkar berätta.

Tant avlivades på klink i torsdags. Dock inte en av de Strömsholm utan en lokal. Det var första gången jag avlivat vetrinärt.

Avlivningen gick trevligt till (även om det aldrig är kul att åka hem med tom grimma). Vetrinär och djursjukvådare var med, och Tant fick en FULL HINK MED MAT att äta, från det att vi gick in på vetrinärstationen. Där satte de kanyl, gav lungande och kollade ID/pass. Vet berättade också vad som skulle hända.

Sen gick vi till en inhängnad, en lugn och avskiljd plats (Tant fortfarande med huvudet i hinken). Djursjukvådare tog över grimskaftet, avlivningsvätska gavs, Tant föll ihop (fortfarande med huvudet i hinken). Hon föll bra, och det syntes att hon var borta när hon slog i marken. Vet kollade livstecken (ögonreflex, lyssna på hjärta), sen fick vi komma fram och säga hejdå.

Kliniken fixar själva 'standard' bortforsling efteråt. (dvs, man får ingen aska eller nåt efteråt)

Avlivar man hemma (oavsett om man väljer trotjänaravlivning [bult+avblodning] eller vetrinärt [avlivningsvätska]) får man kontakta lantbrukstjänst som hämtar kroppen efteråt, och där kan man bla välja separat transport och bränning och då kan man få en urna med aska efteråt. Tror man kan få lov att begrava 'hemma' men man behöver tillstånd från ... länsstyrelsen? Det var dock inte aktuellt för mig, jag har en fläta från svansen, betyder mer för mig.

Det går ju även att avliva på slakteri, men vad som händer med kroppen då, vet jag inte.

Det man får tänka på är att en avlivning av häst ser mer dramatisk ut än en avlivning av hund eller katt. Hästen faller, och det är många kilo som slår i marken, men de är döda när de gör det. Och roligt är det inte, men det kan vara... bra... ändå.

Tant avlivades på klink i torsdags. Dock inte en av de Strömsholm utan en lokal. Det var första gången jag avlivat vetrinärt.

Avlivningen gick trevligt till (även om det aldrig är kul att åka hem med tom grimma). Vetrinär och djursjukvådare var med, och Tant fick en FULL HINK MED MAT att äta, från det att vi gick in på vetrinärstationen. Där satte de kanyl, gav lungande och kollade ID/pass. Vet berättade också vad som skulle hända.

Sen gick vi till en inhängnad, en lugn och avskiljd plats (Tant fortfarande med huvudet i hinken). Djursjukvådare tog över grimskaftet, avlivningsvätska gavs, Tant föll ihop (fortfarande med huvudet i hinken). Hon föll bra, och det syntes att hon var borta när hon slog i marken. Vet kollade livstecken (ögonreflex, lyssna på hjärta), sen fick vi komma fram och säga hejdå.

Kliniken fixar själva 'standard' bortforsling efteråt. (dvs, man får ingen aska eller nåt efteråt)

Avlivar man hemma (oavsett om man väljer trotjänaravlivning [bult+avblodning] eller vetrinärt [avlivningsvätska]) får man kontakta lantbrukstjänst som hämtar kroppen efteråt, och där kan man bla välja separat transport och bränning och då kan man få en urna med aska efteråt. Tror man kan få lov att begrava 'hemma' men man behöver tillstånd från ... länsstyrelsen? Det var dock inte aktuellt för mig, jag har en fläta från svansen, betyder mer för mig.

Det går ju även att avliva på slakteri, men vad som händer med kroppen då, vet jag inte.

Det man får tänka på är att en avlivning av häst ser mer dramatisk ut än en avlivning av hund eller katt. Hästen faller, och det är många kilo som slår i marken, men de är döda när de gör det. Och roligt är det inte, men det kan vara... bra... ändå.

Beklagar din tant <3

Ja avlivning har jag vart med på flera ggr tyvärr både med spruta och bult så att det ser hemskt ut vet jag..

Men det låter ju på din beskrivning som att det går till på i stort sett samma sätt om det görs hemma som på klinik.

Valde du att djurskötaren skulle hålla hästen eller fick inte du hålla?

Valde du den bortforslingen eller fanns inte alternativet kremera?

Beklagar din tant <3

Ja avlivning har jag vart med på flera ggr tyvärr både med spruta och bult så att det ser hemskt ut vet jag..

Men det låter ju på din beskrivning som att det går till på i stort sett samma sätt om det görs hemma som på klinik.

Valde du att djurskötaren skulle hålla hästen eller fick inte du hålla?

Valde du den bortforslingen eller fanns inte alternativet kremera?

Djurskötaren höll, för de faller så fort, och de vill inte riskera att man blir skadad. Så det är en säkerhetsåtgärd.

Bortforsling med kremering (destruktion) är standard, men även separat kremering (+ aska i retur) gick att ordna (mot kostnad, naturligtvis), men var inte intressant för mig.

Djurskötaren höll, för de faller så fort, och de vill inte riskera att man blir skadad. Så det är en säkerhetsåtgärd.

Bortforsling med kremering (destruktion) är standard, men även separat kremering (+ aska i retur) gick att ordna (mot kostnad, naturligtvis), men var inte intressant för mig.

Okej då är det något man får prata om innan med dom då. För jag vill gärna hålla in i slutet. Men säkert olika på klinik och hemma kanske vad dom har för bestämmelser.

Ungefär vad kostade det? Antar att du inte vet vad separat kremering hade kostat?

Okej då är det något man får prata om innan med dom då. För jag vill gärna hålla in i slutet. Men säkert olika på klinik och hemma kanske vad dom har för bestämmelser.

Ungefär vad kostade det? Antar att du inte vet vad separat kremering hade kostat?

Med tanke på hur bestämda de var tror jag det kan vara svårt att få hålla. Med får man vara, men inte hålla. Men det kanske är olika vid olika kliniker.

Tror det kostade runt 7000, frågade inte så noga (hade liksom annat att tänka på), men hade också avlivningsdel i försäkringen, så på det sättet "brydde" jag mig inte heller. Och nej, frågade aldrig vad separat kremering kostar. (vet att om man tar det via lantbrukstjänst beror det på var man bor, hur långt de måste transportera kroppen, och det kanske gäller även för klink?) Det enda man kan göra är att faktiskt ringa och fråga.

Jag vet att på vissa kliniker får ägaren inte vara med ens, så det kan vara bra att fråga innan.

Vad jag har förstått så är det inte jättedyrt att få kremeringen separat, det är typ dyrare för mindre djur (en häst kanske tar upp en hel ugn?)
1600kr är en siffra jag har hört från en kompis men jag kan minnas fel. OBS det är ingen "urna" det är en flyttkartong om du tar hela hästen...

beklagar :(

Med tanke på hur bestämda de var tror jag det kan vara svårt att få hålla. Med får man vara, men inte hålla. Men det kanske är olika vid olika kliniker.

Tror det kostade runt 7000, frågade inte så noga (hade liksom annat att tänka på), men hade också avlivningsdel i försäkringen, så på det sättet "brydde" jag mig inte heller. Och nej, frågade aldrig vad separat kremering kostar. (vet att om man tar det via lantbrukstjänst beror det på var man bor, hur långt de måste transportera kroppen, och det kanske gäller även för klink?) Det enda man kan göra är att faktiskt ringa och fråga.

Jo men det var det jag menade att det säkert är olika bestämmelser. För när jag vart med på hemmaplan så har det inte vart några konstigheter eftersom då kommer det en ensam veterinär.

Okej, nej det förstår jag att man inte tänker på och det spelar egentligen ingen roll mer än för att förbereda så att man har pengar.

Och jag ska naturligtvis prata med kliniken, men det gör jag inte nu under helgen och det finns så mycket erfarenheter här och jag vill gärna ha personliga erfarenheter också. Då detta kommer bli utan "min" veterinär som jag känner och är trygg med.

Jag vet att på vissa kliniker får ägaren inte vara med ens, så det kan vara bra att fråga innan.

Vad jag har förstått så är det inte jättedyrt att få kremeringen separat, det är typ dyrare för mindre djur (en häst kanske tar upp en hel ugn?)
1600kr är en siffra jag har hört från en kompis men jag kan minnas fel. OBS det är ingen "urna" det är en flyttkartong om du tar hela hästen...

beklagar :(

Jaså? Ja nä då måste jag verkligen välja klinik med omsorg.. för inte vara med klarar jag inte. :(

Aha ja det låter ju logiskt. Tycker mycket är dyrare eller lika dyrt på häst som hund tex, märkligt nog.

Tack <3 beslutet är inte helt taget än.. men nästan. (Min tråd här på hästvård om häst som föll på frambenen) 7 år.. borde haft hela livet framför sig

Min första häst avlivades på en ATG-klinik för fem år sedan. Standard var då att man lämnade hästen i en Box där på morgonen och så tog dom bort den under dagen. Jag ville dock vara med in i slutet så de lät oss komma in tidigt på morgonen, innan ordninarie öppningstid. De satte kanyl, jag fick ställa henne i en Box och säga hejdå. Sedan fick jag sitta i väntrummet när hon fick sprutan, och slutligen se henne efteråt. Vi hade varit på den kliniken varannan-var fjärde vecka i över ett halvår så hästen var trygg där och med personalen. Det kostade ca 10 000 kr, ingen separat kremering eller liknande.

Jag antar Mälardalen eftersom hon frågar om Strömsholm.

Jag har bara goda erfarenheter av Sthlms nödslakt. Jag hade fått vara med på Ultuna när mitt sto fick avlivas akut i kolit men valde att avstå, det var tillräckligt hemskt att se hennes sönderslagna kropp när jag hämtade fölet efteråt. Stor eloge till Ultuna dock som lät hennes kallnade kropp ligga kvar i boxen medan vi hämtade transporten för att köra iväg med lille fölis, 10 dagar ung. :cry: Hua. :cry::cry::cry:

Jag avlivade min på husaby hästklinik. Jag var där på ett återbesök pålagringar bakknäna, igångsättning efter kortisonsprutor kändes inte bra och jag var inställd på att det skulle kunna bli avlivning. Jag grundade mycket på om jag skulle vara med eller inte, men fick aldrig frågan och frågade inte heller så jag sa hejdå och de tog henne och ledde henne därifrån och jag gick åt andra hållet, vände mig om och såg henne försvinna. Så mer vet jag ju inte än att de sprutade henne och tog hand om bortförslingen. Jag ångrar lite i efterhand att jag inte var med henne till slutet, men det kanske var det bästa att slippa se henne falla ihop.

Många kliniker avlivar inte om det inte är akut. Så kolla upp ordentligt innan hur det är på kliniker runt om. Det är ju jobbigt ändå att ta beslutet om avlivning utan att sedan få problem med var och hur det ska ske.

Just med bult och spruta har jag vart med på båda.. bult första gången för några veckor sedan med kompisens häst, tycker att just när dom faller inte är så farligt och jag tycker dom faller precis lika snabbt på bult och spruta. Det äckliga med bult är avblodningen tycker jag :( men det behöver man ju inte kolla på

I det området rekommenderar jag Stockholms nödslaktservice till alla som frågar. De kör hela mälardalen och lite till. De ordnar allt och man kan välja separatkremering om man vill.

Antar att det är bult som gäller när dom kommer ut och att dom inte kan ge något lugnande?

Vad menar dom med det här? Måste det gå genom veterinär och tar dom inte med hästen efter? Min hjärna får inte ihop texten :banghead::confused:

"Vi lyssnar vi på era önskemål och anpassar oss. Djurägare vid förfrågan av transportör ring din egen veterinärer och fråga så att ni får en seriös tjänst. De flesta av våra uppdrag kommer från veterinärer."

Senast ändrad:
Om hästen får gå till normalslakt så rekommenderar jag Bäsinge Slakteri utanför Krylbo, de skjuter dem med gevär i en liten hagbox utomhus! De står på en förhöjning utanför staketet och kan skjuta på några dm avstånd! Knappt 1,5 timmes resa från Strömsholm!
Vet inte om de kan ta emot hästar som inte får bli mat!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
422
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 337
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama