Avlivning på katt

P

Piavik

Jag tror personligen att katt är ett av de djuren som det tillämpas en mängd olika metoder på för att avliva...
varför tror ni det är så?
Har du själv använt dej av annat än veterinär?
Varför isåfall?
vad för metoder har ni hört om?

Jag själv fick be min bror ta bort en katt för många år sedan. Hon ramlade ner från balkongen o bröt sej (bodde i lägenhet) o då vi inte hade någon jourveterinär i den staden utan hade en bilresa på en timma så fick alltså min bror ta bort henne.. Han är jägare.:(
Därefter har jag alltid avlivat hos veterinär.

Sv: Avlivning på katt

Det finns bara två metoder som är lagliga (gäller inte nyfödda): hos vet eller med kulvapen på nära håll. Det är också de två metoder jag kan tänka mig, beroende på tillfälle och katt. Mina egna kommer tas bort hos vet, som de känner och är trygga hos. Hade det varit skyggisar eller stallkatter som aldrig åkt bil hade jag besparat dem den resan. Är det en missbildad spädis anser jag att det är humanast att slå ihjäl den direkt (om man vet vad man gör) istället för att den ska behöva lida ytterligare tid.

Orsaken till att folk använder alla möjliga mer eller mindre grymma metoder tror jag är att katten ses som ett skadedjur som man kan göra sig av med mer eller mindre hur man vill. Ungefär som råttor... Jag vet mer än en person som inte skäms för att slå ihjäl dem med en skyffel tex.

Har en släkting med "vildkattsproblem" (grannen matar katterna men vägrar släppa in dem eller ta ansvar för dem). De fångar katterna i bur och sedan får kommunjägaren skjuta dem.

ja o det är ju fruktansvärt:(
Men visst finns det väl en lag där man måste använda ett tillåtet sättvid avlivning av katt:confused:

Tyvärr känner även jag till personer som rent av stoltserar med sina tillvägagångssätt när de dödar katter. Dränka verkar vara vanligast :(

Jag har inte behövt avliva någon katt än, dock hundar och hund har jag aldrig avlivat hos veterinär. De har fått somna in i skogen tillsammans med sin jaktkamrat. De har fått ett skott i huvudet helt enkelt. Det låter grymt men jag är övertygad om att det var det bästa för dessa hundar.

Katterna skulle jag ta till veterinären såvida de inte behöver avlivas omedelbart, då får mamma eller hennes sambo avliva (de är jägare båda två).

Dessa två metoder är enligt mig de enda acceptabla sätten att avliva på och det är även de enda lagliga sätten att avliva vuxna katter och hundar på.

Jag har hört talats om folk som försökt bryta nacken på en vuxen katt, dränka den, köra över med skoter... alla har slutat rent katastrofalt (vad annars?). Det är helt vansinniga metoder som orsakar enormt lidande. Tyvärr är det väl precis som du säger, katten försöker folk avliva på alla möjliga sätt. En veterinär är de inte värd i mångas ögon.

Min gamla pojkvän berättade om en han kände som aldrig gjort en fluga förnär. Men när han fick kattungar la han dom i en påse och drämde upprepade gånger på en sten. :cry:
Sen har jag hört om någon som la kattungar i en låda och körde över med traktor.
Och en annan slog ihjäl sina med en spade..! :mad:

Att slå ihjäl små kattungar med en spade, baksidan av en yxa eller liknande tycker jag dock är acceptabelt. Kattungen dör omedelbart och är det nödfall (dvs. om en kattunge är allvarligt missbildad eller skadad) kan det vara den bästa lösningen.

Jag tror lagen säger att fram till de öppnar ögonen får man avliva de hemma på humant sätt???
Dränkning är förbjuden. Vad jag vet??

Lite kort ur lagen:

Avlivningsmetoder
Grundläggande krav på en avlivningsmetod är att djuren omedelbart försätts i ett tillstånd av medvetslöshet som varar tills döden inträder. Avlivning av sällskapsdjur skall ske på ett sätt som följer djurskyddslagens krav att djuret ej utsätts för lidande. Det finns dock endast föreskrifter om hur avlivningen skall utföras för vissa djurslag.

Avlivning av sällskapsdjuren hund och katt regleras i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om avlivning av hundar, katter och vissa pälsdjur (DFS 2004:7, L 24). Hundar över åtta dagars ålder får endast avlivas genom överdos av narkosmedel under veterinärs överinseende skjutning med ett vapen på sätt som framgår av föreskrifterna. Hundvalpar under åtta dagars ålder får även avlivas med ett slag mot huvudet på sätt som framgår av föreskrifterna.

Denna 8-dagarsregel gäller även för kattungar. Tyvärr är det nog inte särskilt många som har läst vad som gäller. Många väljer nog avlivningsmetoder som är snällare mot avlivaren är mot den som blir avlivad.

Usch, jag blir så arg och upprörd när jag läser om hur vissa kan med att avliva katter, fast det borde inte kallas avlivning i dessa fall, snarare grov misshandel som leder till slakt. :cry:
Jag förstår inte hur vissa människor kan med sig att göra så?

Jag har inte behövt avliva någon katt än, dock hundar och hund har jag aldrig avlivat hos veterinär. De har fått somna in i skogen tillsammans med sin jaktkamrat. De har fått ett skott i huvudet helt enkelt. Det låter grymt men jag är övertygad om att det var det bästa för dessa hundar.

Katterna skulle jag ta till veterinären såvida de inte behöver avlivas omedelbart, då får mamma eller hennes sambo avliva (de är jägare båda två).

Dessa två metoder är enligt mig de enda acceptabla sätten att avliva på och det är även de enda lagliga sätten att avliva vuxna katter och hundar på.

Jag har hört talats om folk som försökt bryta nacken på en vuxen katt, dränka den, köra över med skoter... alla har slutat rent katastrofalt (vad annars?). Det är helt vansinniga metoder som orsakar enormt lidande. Tyvärr är det väl precis som du säger, katten försöker folk avliva på alla möjliga sätt. En veterinär är de inte värd i mångas ögon.

Varför kommer du att åka till veterinär med dina katter vid avlivning,men du väljer att skjuta dina hundar i skogen..??

Varför kommer du att åka till veterinär med dina katter vid avlivning,men du väljer att skjuta dina hundar i skogen..??

Har man jakthundar är ju skogen deras himmelrike, och hela situationen är bara positivt laddad för dem. Ett besök hos vet däremot, det är ofta lite obehagligt. Innekatter är betydligt räddare ute än hos vet, och det är mycket svårare att få en katt vara still så att man kan skjuta den säkert.

Av den enkla anledningen att hundarna jag hafr varit jakt- eller draghundar. Skogen har varit deras "hem". Veterinären har de förknippat med obehag men skogen har varit något positivt för dem och jag kan inte tänka mig ett bättre ställe för dem att dö i än just i skogen.

Mina innekatter har inget förhållande till skogen på det sättet. Om det går kommer jag försöka få hem veterinären till mig så att katterna får dö hemma.

Har varit med om en bekant som var tvungen att ta bort en kattunge med detsamma efter födseln. Den föddes av någon anledning utan analöppning, och med ena benet vridet 180 grader. Den levde i ca 2 minuter. Slag mot huvudet, baksidan av en yxa. Gick väldigt fort. Jämför med att det skulle ta minst 45 minuter att köra in till djursjukhuset och avliva, dessutom mitt i natten, så kanske ännu längre tid..

Orsaken till att folk använder alla möjliga mer eller mindre grymma metoder tror jag är att katten ses som ett skadedjur som man kan göra sig av med mer eller mindre hur man vill. Ungefär som råttor... Jag vet mer än en person som inte skäms för att slå ihjäl dem med en skyffel tex.

Jag skulle vilja säga att jag inte skulle skämmas för att slå ihjäl de människorna med en skyffel men då är jag ju inte bättre själv :crazy:

Usch, det gör mig illamående, men jag håller med om det du skriver, att katten inte anses vara värd bättre. Men att inte bekväma sig med att få dig någon vän eller bekant som kan skjuta den utan välja att plåga ihjäl den på allsköns grymma sätt?

Vi har tyvärr tvingats ta bort flera katter som kommit hem till oss och sökt skydd. (Övergivna eller förrymda, vem vet?) De har varit så sjuka att det inte gått att rädda dem och de har fått en spruta hos veterinären, såsom en av "våra" ("självinskaffade") katter tyvärr också fick sluta. En av våra små vildisar kom in för att få mat alldeles sönderslagen en dag, gissningsvis efter slagsmål med annan katt, och honom kom vår bekant och skyddsjägare (så heter det väl inte? Jag kommer inte på rätt namn just nu) och hjälpte att få sluta sina dagar på en äng hemma. Han var skygg och rädd av sig, och hade nog inte farit väl av att transporteras till veterinären för en spruta. Vid slutet var han för dålig för att orka röra sig, så det var ingen risk för vådaskott eller dyligt, annars tycker jag att det är för riskfyllt att avliva en katt på det sättet. Men hellre det än något av de vedervärdiga sätt som har presenterats här i tråden!

De katter vi avlivat har vi skjutit med hagelbössa, pga akut sjukdom/skada.
Det hade medfört mer lidande med transport till veterinären.

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
23
· Visningar
1 237
Senast: ufot
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 481
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5