Avlivning i hagen?!

M

minnimus

Hej, behöver lite synpunkter och råd angående avlivning.

Jag har en häst i ett stall med sammanlagt 5 hästar. Den ena hästen skall inom kort avlivas, och idag kom frågan upp från ägaren om det var ok för oss andra att hästen injecerades i hagen tillsammans med våra. Allt för att han ska få somna in på ett lugnt och naturligt sätt.

Jag blev helt ställd inför frågan, och skulle vilja ha råd från er med erfarenhet från liknande händelser, kan man kompromissa på ngt sätt? kommer min häst må " dåligt" över detta? eller tar hästar detta på ett bra sätt?

Hästen i fråga är inte sjuk, utan ska avlivas på grund av skada. Kan det kännas onaturligt för de övriga hästarna att kompisen helt plötsligt avlider?

Tacksam för svar... Undrande...

Sv: Avlivning i hagen?!

Det hade jag inte gått med på. Hästar förstår mycket mer än man tror. Även om dom bara har en hjärna stor som en valnöt. Dom är flyktdjur och vi är rovdjur, klart att dom tycker att man skall akta sig för tvåbentingarna när man
kan bli avrättad annars. Du får säkert andra svar men jag hade aldrig gjort så.
Sedan så är det så att om hästen skall avlivas med en injektion så kommer veterinären att droga ner den så mycket som möjligt först, annars så riskerar
man att bli en vet fattigare (även människor dör av medlet). Då brukar hästen stå bunden i stallet, sedan så kan den inte gå längre än en liten bit. Den kommer inte att vara speciellt medveten om omvärlden enl min uppfattning, så det finns ingen anledning att utsätta dom andra hästarna för detta.

jag ser inga som helst problem med detta.
Problemet skulle väl isf vara själva bortforslandet av hästkroppen.

Jag måste säga att jag har haft samma känsla inför detta som du beskriver nu. Just själva hanteringen av droger, nålar, hästar runtomkring, risk för att de drar iväg i galopp, typ.. Det känns olustigt på ngt sätt

tack för ditt svar...:)

Som sagt jag är kluven, mina känslor ang detta spontant var bara NEJ tack... Min häst ska inte se detta, Bortforslingen skulle de nog fixa genom att efter hästen somnat in, leda in de andra och sedan köra in med kranbil och flak och hämta hästen. men ska de inte tömma på blod också? Vill man isåf ha en pöl me blod i hagen?

Hästar som avlivas med spruta avblodas inte, alltså ingen blodpöl i hagen.
För hästarnas del är det bättre att de ser att kompisen är död, precis som man låter ett dött föl vara kvar hos mamman ett tag för att hon ska förstå.
För hästen som ska avlivas kvittar det om den är i hagen eller någon annanstans bara den är trygg.

Kan man då kanske föreslå ägaren att de står utanför hagen och sköter om avlivningen? Så är de andra i hagen och har tid på sig efteråt att komma lite lagom nära kompisen sedan? Så slipper de ledas förbi och in i stallet. Utan kanske kan vara ute hela tiden, även under bortforslandet. Visste inte att de som avlivas med spruta inte avblodas, varför inte? jag tycker fortfarande att en häst som känner av att ngn är sjuk kan hantera döden bättre än om ngn de känner som frisk bara faller ihop, men så kanske inte är fallet..

Min häst har varnat oss 2 ggr när en ponny i stallet börjat få kolik, genom att vägra gå ifrån ponnyn, och tillslut bli helt galen och försökt klättra ut genom boxen när vi ledde ut ponnyn för behandling.

jag skulle nog inte vilja det.. kan inte riktigt ge någon bra anledning varför.. Men jag tror ändock att djuren känner på sig att det ska hända något. Märkte detta med min hund som vi tog bort för ett år sedan, han var inte sig själv dagen innan och dagen det skulle ske på..

När man kör bort häst till slakt, så har jag läst någonstans att hästen får stå över natten för att den ska vänja sig vid omgivningen och lukten. de märker att det är något som kommer hända.

som sagt jag skulle inte vilja det.

Vi avlivade en häst i hagen och det var ingenting som hetsade upp de andra hästarna. De stod och åt som vanligt.

Man behöver inte "tömma" en häst på blod som är avlivad med en injektion. När man bultar så måste man det p g a att hjärtat måste sluta slå innan hästen räknas som död och får fraktas bort. Med gift så upphör hjärtats aktivitet.

Senast ändrad:

Jag hade sagt ja, gissar att det kan vara bra att se att kompisen är död och inte bara borta. Tycker det känns naturligt på nått vis.

Hästar har en mer sund inställning till liv och död än vi människor, anser jag. De klarar sånt här bra och min erfarenhet är att det är t o m bättre för dem att de ser vad som händer kompisen - då längtar de inte sen.

Jag har haft två hästar som dött intill sina kamrater. Den ena dog i stallet under en "felbehandling" av veterinär. Det var dramatiskt med återupplivningsförsök mm.

Men ingen av de andra hästarna blev rädda eller har några men eller veterinärskräck efter händelsen. När vi gått "avsides" och avlivat en häst saknar de andra honom och letar, de spanar, gnäggar och nosar efter "den försvunne kompisen".

När de vet att han är död- så är det bara så. Thats life, och livet går vidare- inget mer med det.

Om hästen inte tål att vara själv och om de andra hästägarna kan tänka sig att låta sina hästar vara med, men du inte vill, kanske du kan undan din häst och låta de andra stanna kvar i hagen. Då slipper du vara orsaken till att den häst som snart ska dö behöver vara orolig de sista minuterna i sitt liv.

Inget onaturligt alls och inget som skrämmer de andra hästarna. De brukar inte reagera nämnvärt på varesig avlivningen eller ev tömning på blod.

Tack för era svar, som jag misstänkte var det stor variation på vad man tycker är lämpligt i en situation som denna.
Finns troligen ingen lösning som alla alltid kommer att vara bekväma med.

Vi kommer låta hästen som ska somna in befinna sig på andra sidan hagen, betandes på en äng, med de andra hästarna i närheten. just för att minimera riskerna för veterinär och andra inblandade personer.

Förhoppningsvis kommer han känna sig trygg och bekväm med sina sista minuter i livet, även om jag redan tror han känner på sig att ngn är i görningen.

Det är alltid lika tråkigt att behöva ta bort en vän, även om det inte är ens egen...

Min hästs hagkompis ska också tas bort om några dagar. Han kommer att avlivas precis utanför hagen så att han är i en relativt trygg miljö in i det sista. Men ändå så att min häst får en chans att förstå att kompisen är borta för alltid.

*delvis kl*

Måste hästarna förstå att kompisen är borta för all framtid? Har de ett behov av att se sin vän död?

Vad baseras dessa tankar/tro på? Hästar är hästar och visst, de kanske saknar en vän som inte är i hagen något mer (beroende på hur flocken är sammansvettsad)... Men! har de ett behov av att förstå (?) att denna häst är död? Varför skulle de ha det?

Och är det just mot hästarna (om de förstår att hästen är död) att visa att den dör?
Det är vanligt att hästar drar sig undan när de dör, ta tex islandshästen som "försvann" nyligen och hittades död, den hade gått undan och dött. Det säger åtminstone till mig att, åtminstone de hästarna, vill vara ifred och dö. Det förekommer säkert, men jag har inte hört om hästar som velat dö mitt ibland andra hästar i hagen. Alla de gånger jag hört om hästar som dött naturlig död utomhus (dvs inte i boxen), har de gått ifrån för att dö. Sökt skydd på ett undanskymt ställe.

En häst vet inte skillnad om kompisen är död, eller såld och därför borta!
Så varför visa en makaber syn för dom?

Ställ istället frågan för vems skull man vill detta? Hästens/hästarnas eller människan/människornas?

Det är VI som har behovet av att visa för de andra hästarna... och är det rättvist att vi sätter Våra känslor på hästarna?

Det är upp till oss människor om vi vill låta våra hästar se en annan död häst.

Men ha i åtanke att ja, hästar förstår mkt mer än vad vi tror, det betyder dock inte att de Vill se en häst dö/se en död häst.

När det kommer till blodbiten, vissa hästar reagerar mkt starkt på blodlukt. Min gamla vbl valack jag hade i yngre ålder hade alltid stora problem att gå förbi slakteriet, och frustade hej vilt när den fick syn på ett dött djur som hade blodet utanför kroppen.
Andra reagerar inte alls. Precis som vissa människor *räcker upp en hand* inte kan se blod.:crazy:

Jag tycker du (TS) ska gå på vad Du känner är ok.

Det finns heller ingen garati att ingen av hästarna kommer bli orolig/rädd.

Hästar reagerar på instinkter.
Vissa har lättare att ta till flykt och agerar mer flyktbenäget, andra inte och vissa har en högre toleransgräns, andra mindre.

Mina få erfarenheter är att hästar regarar ingenting på blod, inte mer än dom reagerar på utspilld mjölk. Har du en häst som har en hög toleransgräns och lång till flykt så är det prima bananas att vara bredvid en blodpöl.
För en del är det ju en JÄTTE grej att gå förbi en ny vattenpöl.

Jag har avlivat en häst i en flock på sammanlagt 3 hästar.
Själva avlivningen reagerade ingen på, inte heller på allt omkring, det som blev liv i luckan var utförandet, att en häst lämnade flocken.

Jag säger inte att hästar inte fattar att något naturligt händer i hagen, det kanske dom gör. Men dom har ingen fantasi och inte begrepp eller förmågan att sätta ihop och göra ens en liten analys.

Ang att rovdjur ta kål på ett flyktdjur...mmm så kan man se det.
Fast jag vill gärna se det som att jag i en fin flock deltar i något naturligt.
Det är ju inte så att dom ska jaga hästen, brotta ner den och döda den. Utan i harmoni stå - med hästens godkännanade (den är helt oki med att vara i grimma) lugnt och fint somna in.

Gör som ni känner men jag tror inte nödvändigtvis att det är en rätt igenom negativ upplevelse för hästen, snarare tänker jag på detta med nålar, gift osvh för hästen får ju inte ligga utan tillsyn, annars kan jag tycka det är helt oki att dom ligger en timma så att kamraterna kan gå fram och nosa och undersöka.

*delvis kl*

Måste
En häst vet inte skillnad om kompisen är död, eller såld och därför borta!
Så varför visa en makaber syn för dom?

Ställ istället frågan för vems skull man vill detta? Hästens/hästarnas eller människan/människornas?

Det är VI som har behovet av att visa för de andra hästarna... och är det rättvist att vi sätter Våra känslor på hästarna?

Det finns heller ingen garati att ingen av hästarna kommer bli orolig/rädd.

Död eller såld? Inte går väl hästarna och tänker att en häst har blivit såld? OK du menar säkert inte så- men det lät lite kul ;)

Jag tror inte att det är en makaber syn- utom för oss människor.

Ingen har väl behov av att visa det. Men hästarna har varit lugnare efteråt. Det är min erfarenhet. Särskilt flockledaren och bästisen har letat annars.

Själv går jag undan med den häst som ska avlivas (utom synhåll för de andra)- dvs om jag kan välja. De litar på mig och ingen har varit orolig hitintills. En promenad som vilken som helst. Helt odramatiskt - utom för mig. Men hade jag en häst som skulle må illa av att skiljas från flocken skulle jag låta den behålla den tryggheten in i slutet.

Att vi går avsides beror mest på att jag inte vill att de stora illaluktande "kadaverbilen" ska in i hagen, eller ens i närheten av hästarna. Den lukten och den hanteringen tror jag skulle skrämma hästarna. Bilen är heller aldrig i närheten av den häst som skall avlivas . Den körs fram efter bultningen.

Det finns inga garantier för någonting.

Jag lever i tron att hästar inte ser på döden på samma sätt som vi gör.Inga djur gör det tror jag. Vi människor förstorar upp döden och sörjer på ett helt annat sätt.För djur är döden naturligt,en lättnad.
Jag avlivade min häst akut i hagen med spruta.Sen låg han dessutom kvar i hagen två dygn innan han kunde begravas.(det var 7 minus ute)
De andra hästarna turades om att stå och passa honom.Dom var inte upprörda.Tvärtom tror jag att det är bra för dom att se att kamraten har vandrat vidare.En djurkommunikatör jag känner förklarar det som att hästarna blir uppspelta och firar döden..dom hyllar sin vän och önskar denne en god resa.För djur är döden naturlig,som den ska vara,som den är.Alla ska vi vandra vidare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka