Avlivning i hagen?!

Sv: Avlivning i hagen?!

Det är ju naturligt att en häst dör så jag tror inte att det är ngt man behöver oroa sig över. Har sett en häst som fick vansinnesutbrott och dog pladask i hagen en gång. Hans hagkompis tog inte några skador trots att han blivit jagad av sin vän som sen bara dog som om han blivit skjuten. Så det tror jag väl eg inte spelar ngn roll faktiskt.

Däremot skulle jag undvika att ha andra hästar inpå, dvs att dom nyfiket står och hänger med den hästen som ska avlivas. Det skulle jag tycka kändes lite obehagligt. Men om de betar en bit bort så hade jag sagt ok.

Hästen som avlivas kommer att få lugnande och bli lite groggy innan. Sen syr veterinären fast kanylen. När hästen sen avlivas går det snabbt och man får hålla sig undan. Så frågan är om vet går med på att det är hästar nära inpå.

Hur planerar de att flytta hästen sen? Ska den ligga kvar, hur länge? Hur flyttar de på kroppen sen? Om inte annat kan de ju ta bort hästen utanför grinden precis. Då är ju hästarna där men inte precis inpå.

När min häst togs bort i hagen hade han alla sina kompisar runt sig tills han fick lugnande, då släpptes de i en annan hage. Han var trygg och lugn och det gick jättebra.

Jag har avlivat två av mina hästar hemma och det har vi gjort i en hage bredvid de andra hästarna. Det verkar för mig osannolikt att veterinären skulle vilja avliva i samma hage som andra hästar går, av rena säkerhetsskäl, både för honom/ henne och det jobb denne ska utföra.
Här tycker jag vi ska lämna vår egen rädsla för döden utanför, för djuren är det en mycket mer naturlig del av livet. Mina andra hästar har alltid fått gå fram efteråt med mig och "ta farväl" i mina ögon, i deras tror jag mer att de konstaterar fakta och vet var vännen tog vägen. Det har alltid gått lugnt och städat till och ingen av mina hästar har någonsin visat rädsla för att bli avlivade när jag kommer för detta! Tvärtom blir det ju onaturligt när vi bara åker iväg med en häst som de aldrig ser igen!
Jag har tydligt sett hur mina hundar tagit farväl av sina resp kompanjoner när dessa avlivats och det har känts viktigt att de får göra det. Självklart sörjer djur också men att börja tänka att de mår så dåligt så att de inte kan få se en död vän är att underskatta deras förmåga att hantera livet! Det är våra egna rädslor som gör att vi tänker så!
Se det som att de andra hästarna är med och gör de sista minuterna trygga för sin vän! För visst vill vi väl att de ska ha det som de är vana och trygga in i det sista om vi har den möjligheten!? Däremot tycker jag det är direkt olämpligt vara i samma hage som andra hästar, situationen kan bli uppstressad med främmande människor i hagen och kanske spring på hästarna och då blir det inte bra för någon! Hoppas ni kan hitta en lösning som blir bra för alla!

Du applicerar dina egna känslor på hästar utan att ta någon hänsyn till den som ska avlivas. Om det för ägarens och hästens skull är bättre att den dör på en plats där den känner sig trygg så spelar det ingen roll att du tycker en död häst är makabert! Hästarna bryr sig inte att kompisen dör i deras närhet, att du inte klarar av det betyder inte att hästarna inte gör det.

*knapplån*

Jag hade inte velat det. Dels för att vad jag har hört så är det inte alltid 100% när man sprutar. Hade inte velat riskera att stressa dom andra hästarna om något går fel.

Jag hade nog helst velat att dom tog bort hästen en bit från hagen, kanske på en annan gräsplätt någonstans. Annars tror jag inte att om allting går rätt till så bryr sig hästarna nog inte så mkt om det. Dom kan nog vara lite misstänksamma mot veterinären nästa gång han kommer men mer än så tror jag inte att det är någon fara. Fast å andra sidan har jag aldrig varit med om den situationen så jag vet inte..

*knapplån*

Jag hade inte velat det. Dels för att vad jag har hört så är det inte alltid 100% när man sprutar. Hade inte velat riskera att stressa dom andra hästarna om något går fel.

Jag hade nog helst velat att dom tog bort hästen en bit från hagen, kanske på en annan gräsplätt någonstans. Annars tror jag inte att om allting går rätt till så bryr sig hästarna nog inte så mkt om det. Dom kan nog vara lite misstänksamma mot veterinären nästa gång han kommer men mer än så tror jag inte att det är någon fara. Fast å andra sidan har jag aldrig varit med om den situationen så jag vet inte..

Ja, så kan man ju tänka. Och det måste man ju repektera.

För egen del tänker jag tänker mer på på hästen som ska avlivas och den stackars ägaren som ska ta farväl av sin älskade häst och vill göra det så bra som möjligt för den de sista minuterna i livet.
Och nästa gång kanske det är jag behöver hjälp och då hoppas jag ju inte att andra vägrar med motiveríngen "nej- det känns inte riktigt bra och mina hästar kanske skulle bli lite oroliga"

Jag fick avliva min häst i hagen, det var dock ofrivilligt och väldigt chockartat. (Antagligen blivit sparkad illa så benet gick av, hann inte åka och röntga.) Han kunde inte stå på benet överhuvudtaget och vi försökte men han orkade inte. Så det var den enda utvägen att avliva på plats, mitt på sommarbetet. Alla hästar var kvar i hagen, jag tror till och med dom fattade vinken när min häst låg där och inte orkade gå upp.

De gnäggade till varandra sedan gick dom iväg. Jag ville egentligen inte använda spruta men just då var det enda alternativet och allt gick så bra till! Kanske för att han redan låg ner. Men jag ser absolut inget dåligt i att avliva i hagen efter att jag fick denna erfarenhet. En av hästarna kom och luktade efter, hon blev lite upprörd men brydde sig inte mer. När kroppen skulle bort flyttades hästarna till andra hagen, annars är det en ganska stor smitningsrisk.

Så gör det om det känns bäst. Lycka till!

Död eller såld? Inte går väl hästarna och tänker att en häst har blivit såld? OK du menar säkert inte så- men det lät lite kul ;)

Nej det är ju just det jag menar. Hur "förklarar" man för flocken om en häst blir såld?

Det gör man inte. Så varför ska man förklara att en häst dör?

Behöver den ligga bland de andra? Om man ser på hur hästar gör naturligt, dvs söker sig undan från flocken.

Du applicerar dina egna känslor på hästar utan att ta någon hänsyn till den som ska avlivas. Om det för ägarens och hästens skull är bättre att den dör på en plats där den känner sig trygg så spelar det ingen roll att du tycker en död häst är makabert! Hästarna bryr sig inte att kompisen dör i deras närhet, att du inte klarar av det betyder inte att hästarna inte gör det.

:bow::bow: Mycket bra skrivet!

Hästarna blir faktiskt inte upprörda över att kompisarna dör, de står gärna och tittar och när hästen är död går de sin väg. Det är vi människor som blir upprörda, inte hästarna..

Men Är det bättre för hästen att avlivas i en flock? Vad säger det?

Varför är det inte bättre för den att få vara ensam?

man vill helt enkelt göra avlivningen så skonsam som möjligt för djuret.

Vissa hästar gnäggar och blir oroliga när de tas från sin flock. Det handlar alltså i grund och botten om att man vill göra det bästa möjliga för djuret som ska avlivas.

Jag ser inget problem med detta alls, personligen tycker jag att det är ett bra sätt både för hästens som ska avlivas och de andra hästarna.

Hästar är inte människor!! och de har därmed inte samma känslor som oss, de kommer bara konstatera att kompisen är död och sen tillslut gå därifrån.

Jag har avlivat hästar på detta sätt i sin flock, dock med bultpistol och således även blod. Ingen negativ reaktion alls från de övriga hästarna.
Hästarna har gått fram till den döda hästan nosat eventuellt krafsat och bitit lite men sen bara lugn gått därifrån och tillbaka till maten.

*delvis kl*

Måste hästarna förstå att kompisen är borta för all framtid? Har de ett behov av att se sin vän död?

Vad baseras dessa tankar/tro på? Hästar är hästar och visst, de kanske saknar en vän som inte är i hagen något mer (beroende på hur flocken är sammansvettsad)... Men! har de ett behov av att förstå (?) att denna häst är död? Varför skulle de ha det?

Och är det just mot hästarna (om de förstår att hästen är död) att visa att den dör?
Det är vanligt att hästar drar sig undan när de dör, ta tex islandshästen som "försvann" nyligen och hittades död, den hade gått undan och dött. Det säger åtminstone till mig att, åtminstone de hästarna, vill vara ifred och dö.

En häst vet inte skillnad om kompisen är död, eller såld och därför borta!
Så varför visa en makaber syn för dom?

Hästarna har inget behov av att förstå, däremot att veta att vännen är död, varför låta dem undra och leta efter sin vän, för det gör de, det vet nog alla hästägare. Och att tala om makaber syn för häst det måste vara att lägga mänskliga värderingar på det hela. Jag kan inte tänka mig att en häst (eller annat djur)har den föreställningen överhuvudtaget. Andra hästar dör som sagt och de kan gå undan, ja, men efter att ha studerat ett antal hästar och hundar som tagit del av sin vänners död så är jag övertygade om att de vet eller tar reda på vad som hände om de kan. Det är när de inte kan, de ibland springer och letar och gnäggar-inte speciellt konstigt det heller, men knappast roligare, då har de ju förhoppningar kvar som aldrig kommer att infrias. Döden är en del av livet-det kan vi aldrig komma ifrån! Vi har svårt att acceptera döden, men inte våra barn, eller våra djur....tänkvärt eller hur!?

knapp

Min ena häst gick bort tidigare i sommar, vi hittade henne död i hagen (naturlig död), min andra häst hade inte lämnet hennes sida. Vi delade av sommarhagen så att han gick i övre delen (hon dog längst ner i hagen) medans grannen fick komma med traktor och 'dra upp henne' till gårdsplanen. Han var väldigt orolig när han plötsligt var ensam, så jag vet inte riktigt om han förstod att vår älskling var borta... :cry:

Likadant när jag red hem honom till stallet i veckan, när han fick se hagen där han och Nickolina stått hela vintern tsm, han blev så uppspelt/orolig igen och letade efter henne. När jag släppt honom i hagen letade han i varje liten vrå efter henne, så även om hon dog en naturlig död, med honom, så verkar han inte riktigt ha förstått att hon inte finns längre. :cry: Eller så var deras band mellan varandra så otroligt stark, vad vet jag om orsaken till att han blev sådan igen.

Vet inte riktigt vad jag ville ha ut av det här, men kanske att en del kanske inte fattar även om de får se sin kompis, naturligt eller inte, dö.

man vill helt enkelt göra avlivningen så skonsam som möjligt för djuret.

Vissa hästar gnäggar och blir oroliga när de tas från sin flock. Det handlar alltså i grund och botten om att man vill göra det bästa möjliga för djuret som ska avlivas.

Nu kanske det är för att jag har väluppfotrade och trygga hästar som jag inte tänker i de banorna. Men är det många hästar som blir orolig av att lämna hagen? Även om de bara ska in till stallet tex?
Dvs, är det mer standard än undantag?

Om hästen blir orolig av att bli själv så kan jag gå med på att det finns en anledning.

Men att hästar har ett generellt behov av att ha "vänner" bland sig när de dör?
Som sagt, de flesta drar sig undan. Varför gör det de?

Om det bara går 2 hästar i hagen kommer den andra hästen troligast att följa efter, men det har inte med att göra att den har ett behov av att se sin vän dö, utan för att den inte vill vara själv. (vilket inget flockdjur vill).

Men ok, om nu hästar har ett behov av att dö bland vänner, varför söker de sig undan?
Det har jag inte fått något svar på av er som förespråkar att avliva i flock...

Och är det Någon som varit med om att en häst har dött naturligt inne i en större flock (dvs mer än 2 individer)?
Mitt ibland de andra hästarna?

Men ok, om nu hästar har ett behov av att dö bland vänner, varför söker de sig undan?
Det har jag inte fått något svar på av er som förespråkar att avliva i flock...
Hästen ska troligen inte avlivas för att den är döende, utan på grund av skada eller annan orsak. Jag tror inte att hästen i dagsläget känner behov av att dö överhuvudtaget.

Men eftersom ägaren uttryckt en önskan om att kunna låta hästen stanna hos sina hästvänner i en jobbig sutuation, är det troligt att just denna häst har behov av att stanna i flocken. Och ägearen har behov av att veta att h*n gjort allt för att underlätta för sin häst.

Hästen vet förhoppningsvis inte att han ska dö. Och har därför inget behov av att gå bort och gömma sig. Han vill givetvis leva - och han vill leva i den flock där han är trygg.

Eller så kan det vara så att ägaren själv tror att det är viktigt att hsätar dör bland vänner, bara för att vi människor vill göra det?

Det skrev aldrig TS, ifall hästen blir orolig om den måste gå bort från stallet/hagen/vänner.

Vad jag kan förstå är om häste blir orolig och avlivningsvätskan inte tar som den ska. Det är en oönskad effekt.

Men jag ifrågaätter fortfarande. Vem är det som vill att hästen ska dö i flocken?

Påverkar det hästen själv? Huruvida den dör bland sina kompisar eller inte? (under förutsättning att den inte blir stressad när den är själv)

Är det hagkompisarna som behöver det? Och varför skulle de behöva det? Vänner lämnar stallet av andra anledningar för att inte komma tillbaka, så varför skulle det vara annorlunda?
De kanske letar ett tag men betyder det att de mår bättre av att se att hästen är död? Uppenbarligen inte om man ser på ett av svaren här.

Eller är det människorna som tror att deras hästar har det behovet.
Bara för att det går bra behöver det inte betyda att hästarna har det behovet av att se sin vän död? Eller ens bryr sig.

Så ja, jag sträcker mig till att om hästen är stressad så ha en annan häst i närheten för att lugna den, coh om det inte räcker så gör vad som krävs för att hästen ska vara lugn.

Men jag köper inte argumentet att hästar behöver se sin vän död.
Oavsett hur mycket mer de förstår än vi tror...

Så ja, jag sträcker mig till att om hästen är stressad så ha en annan häst i närheten för att lugna den, coh om det inte räcker så gör vad som krävs för att hästen ska vara lugn.
QUOTE]

Bra - det räcker för mig :)

har kanske skrivits. men jag tycker att du ska gå med på det. det e inte många som tänkre på det men djur kan oxå sörja. det e lika viktigt för dom som för oss. att se att kompisen e död gör att deras sorg blir lättare och dom andra kan sen snabbare gå vidara. som e annan skrev står dom annars och undrar vara kompisen tog vägen och när den kommer tillbaka. det e förs efter dom kommer underful med att den inte kommer tillbaka som dom kan sörja och gå vidare.

sen tycker jag oxå att man ska göra allt för att den sista stunden hästen har kvar ska vara den bästa! ovasett om det e ute i hagen, med nosen i en havrespan eller redo för en ridtur/tävling! bara den e lycklig har jag inget emot vart eller hur (smärtfritt).

att skicka den på slakt tycker jag däremot inte om då det e en ny skrämande miljö för dem och dom vet inte vad som hämder eller vad dom ska göra!

Hej alla aktiva debattörer.

Jag skapade tråden, eftersom frågan kom till oss övriga i stallet igår.
Först blev jag oerhört tveksam eftersom jag själv aldrig behövt ta ett beslut om avlivning som inte skulle ha skett på klinik. (hade en häst 2003 som ev skulle avlivas efter operation) men allt gick bra och han överlevde.

Eftersom hästen i fråga INTE är sjuk eller ska avlivas pga ålder utan av SKADA,känner jag att själva hanteringen av avlivning i hagen TILLSAMMANS med 3 andra hästar känns lite olustig.

En annan frågeställning är vill verkligen en veterinär knalla in i en hage med 4 hästar i med ett dödligt vapen i handen.??

Hästen i fråga är en vallack som inte är orolig vare sig han lämnar stall, är inne själv eller på ngt annat sätt är ensam. Därför antar jag att det är ägaren själv som mest vill att han ska få somna in tillsammans med gänget i hagen.

Hästen själv tror jag inte tänker nämnvärt(ingenting) på detta, eller om han skulle avlivas i stallet eller på andra sidan stallet.

Min häst vet jag reagerar oerhört starkt när hon känner att en annan individ är sjuk, varnade oss när hennes dåvarande ponnykompis började få kolik, genom att vägra gå ifrån stallet och vilja gå till hennes box, för att sedan balla ur totalt och nästan klättra över boxen när vi tog ut ponnyn för behandling. En annan gång blev hon tokig när boxkompisen fick kolik som senare utvecklade sig till tarmvred och buköppning. När den hästen (tack o lov) kom tillbaka till stallet efter behandling stod hon som slickad vid gallret mot henne hela tiden.

Därför vet jag att iallafall min häst känner när ngn är sjuk, kanske en avlivning i hagen av en sjuk häst hade varit ett normalt skede för henne, men när denna vallack inte "utstrålar"sjukdom, är jag kritisk til hanteringen.

Hur som helst har vi övriga i stallet gått med på att låta våra hästar gå ute i hagen och vallacken kan avlivas på en gräsplätt brevid, så får våra göra vad de känner.

Vad svaret blev från ägaren vet jag inte ännu...

Fortsätt gärna skriva på tråden, verkar ju vara ett ämne som berör många.
men jag själv är nöjd med de synpunkter jag fått...:bow:

Hur som helst har vi övriga i stallet gått med på att låta våra hästar gå ute i hagen och vallacken kan avlivas på en gräsplätt brevid, så får våra göra vad de känner.

:

Låter som en bra "gyllene medelväg" Att hantera hästen I hagen hade nog blivit lite bökigt. Nu känner hästen trygghet av de andra i alla fall.

Berätta gärna hur det går. Tänker på er. Det är aldrig roligt när en häst ska avlivas, varken sin egen eller andras.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka