Avlivning i hagen?!

Sv: Avlivning i hagen?!

inne i stallet är det aldrig bra att avliva.
jättesvårt att få bort kroppen då.

bara en passus

Just i vårt stall skulle det vara enkelt, eftersom vi kan öppna båda gavlarna helt och köra in med vilka maskiner som helst.;)

inte alls dumt, men inte fungerande om hästen är i boxen. Elelr funkar gör det ju men förbaskat krångligt...

Nåja, omformulerar mig.

generellt är det bäst att avliva utomhus för att underlätta transport av kroppen.:idea:

Det är ju inte så att veterinären kan råka hugga nån annan med sprutan bara för att de vistas i hagen (jag tror att den är säkrad, det krävs en kanyl och vätskan sprutas i blodet om jag inte minns fel). Däremot får ju inte hästarna jaga runt och hetsa den som ska avlivas för då blir det ju svårt att sätta kanylen. Som sagt så förutsätter det ju att de andra hästarna håller sig lugna, vilket de ofta brukar göra i de flesta hagar enligt min erfarenhet. Däremot kan jag inte se varför det skulle vara värre för den hästen som ska avlivas, att ledas ut genom grinden först. Det underlättar också bortforslingen av kroppen sen om man slipper grindhål och annat.

Men vill ägaren verkligen avliva i hagen, och vet går med på det, vad gör det er hästägare?

Vad är tänkt ska gå fel? Det som kan hända är att hästen inte somnar in på en gång, men den är ju fortfarande drogad och gör inte speciellt mycket mer än möjligtvis ramlar ihop (vilket är meningen). Och skulle ngn häst bli orolig (det kan den ju bli av vad som helst, att en bil åker förbi eller nåt) så är det inte heller onaturligt, farligt eller hela världen. Avlivningen går fort och lugnt till. Det är ingenting som skrämmer dom andra. Lukten av död häst kommer de att förnimma oavsätt vart hästen avlivas på gården.

Mitt sto har sett flera hagkompisar bultas utanför hagen och har inte reagerat någonting trots att hon i vanliga fall är en känslig dam.

Jag skulle precis som så många andra låta det ske utanför hagen och inte i den, främst ur säkerhetssynpunkt så att inget oväntat händer på grund av att de andra hästarna gör något man inte räknat med.

hej! undrar bara on någon har varit med om motsatsen vid avlivning i flock. Alltså att någon av de andra hästarna blivit helt tokig av att se en annan häst dö??

*KL*

TS har ju fattat beslut nu, och just så har jag (bland annat) avlivat. Den som skulle avlivas togs ur hagen, och stod på andra sidan stängslet. Polarna valde frivilligt att stå en meter därifrån på sin sida stängslet under hela proceduren (vet inte om de övervakade lastningen, jag gick då). Hästen som skulle avlivas var lugn och trygg med polarna nära, och kompisarna reagerade inte alls varken på bultningen, att kompisen föll eller verkade bry sig ett skvatt om blodet, blodläcken etc.

Jag föredrar om det går att de andra hästarna får en chans att fatta, så gott det går, att kompisen är 'förlorad'.

Jag har haft lite olika varianter, kompisen åkt iväg och aldrig kommit hem, kompisen tagits hem från sommarbete i förtid och tagits bort, och den andra hästen kommit hem till tomt stall efter fullt bete (det funkade allra bäst), och som sagt tagit bort inom synhåll.

Jag föredrar det, då kompisen bara åker iväg och inte kommer tillbaka kan VISSA hästar bli väldigt envetna i sitt letande. Fick öppna släpet och låta valacken få klampa in och verkligen inse att NEJ jag hade inte gömt kompisen därinne, han kunde sluta leta. (Andra har inte brytt sig ett dugg i samma läge dock). När de 'såg' så de förstod då, inte bara att kompisen inte var hemma, utan 'förlorad'.

Det var dämpad stämning samma dag, och det skar sönder hjärtat på mig när fblherrn när jag stängde stalldörrarna för natten sen efter intag mullrade djupt ut i mörkret efter kompisen som aldrig mer skulle svara.. Men det var inte det där letandet (utan fbl stod och tittade bortåt vägen där bilen åkt timme ut och timme in i över en vecka tills jag tvångsbytte hage för att bryta det), utan en mer dämpad sorg om man ska förmänskliga. Allra mest idealiskt, men där går MIN gräns, hade säkert varit om de fått undersöka sin döda kompis med för att riktigt fatta. Men det är över min gräns.

Så kort sagt, jag upplever att det blir lättare för de som blir kvar om det hela sker i närheten av hagen/dem.

Aldrig haft någon som reagerat på blodet etc.

*kl*

Jag har en liten undran ang att avliva i hage med spruta.

När denna metod var relativt ny bodde jag hos en veterinär som behövde avliva sin häst.

Hon avlivade utanför lösdriften och var Extremt noga med att se till att allt hö sopades bort och slängdes. Det fick absoult inte utfodras med pga risken att det kommit avlivningsvätska på det.

Hon berättade även om en veterinär som fått en droppe av vätskan på sitt finger och sedan kommit i kontakt med munnen och fått det i sig, varpå hon fått hjärtklappningar och varit tvungen att åka ambulans.

Så nu undrar jag, hur säker är avlivningsvätskan idag?

Vad händer om det kommer vätska på gräset och en häst äter av det?
Visst chansen är inte så stor, och det kanske inte avlivar hästen men ger den ex hjärtlkappningar.

Hur farlig är avlivningsvätskan idag?

Hej, behöver lite synpunkter och råd angående avlivning.

Jag har en häst i ett stall med sammanlagt 5 hästar. Den ena hästen skall inom kort avlivas, och idag kom frågan upp från ägaren om det var ok för oss andra att hästen injecerades i hagen tillsammans med våra. Allt för att han ska få somna in på ett lugnt och naturligt sätt.

Jag blev helt ställd inför frågan, och skulle vilja ha råd från er med erfarenhet från liknande händelser, kan man kompromissa på ngt sätt? kommer min häst må " dåligt" över detta? eller tar hästar detta på ett bra sätt?

Hästen i fråga är inte sjuk, utan ska avlivas på grund av skada. Kan det kännas onaturligt för de övriga hästarna att kompisen helt plötsligt avlider?

Tacksam för svar... Undrande...

jag va tvungen att avliva en häst som jag hade på bete här förra året. . Han hade brutit benet eller nåt . Vet kom ut och sa att han kan vi inte flytta så vi får ta han här , då stog han mitt i hagen brevid bäcken . dom andra hästarna visste vad som skulle hända för dom stod en bit bort och bara åt . dom kom efter en stund och sa hej då , sen gick dom och åt igen . vi hade inga problem med dom andra . jo på kvällen när han va borta .

Jag har avlivat häst i hagen, de andra hästarna var inte där då, men i efterhand kan jag tycka att de hade inte gjort något. När min häst var död fick de andra komma in och "ta farväl" det sägs att det är viktigt. Min andra häst gick fram till min döda, nosa på hennes huvud och slicka henne på halsen, fortsatte sen och nosa över hela kroppen, sen var det bra och han börja beta. Det berörde mig jättemycket. Jag tycker att det visar hur viktigt det är att allt får vara så naturligt som möjligt. De andra hästarna som inte var mina nosa bara lite på henne. Det var ingen häst som skrek efter den saknade hästen vid insläpp på kvällen, som det kan bli annars, eftersom de visste att hon var död. För djur är inte döden något märkligt.

*kl*

Jag har en liten undran ang att avliva i hage med spruta.

När denna metod var relativt ny bodde jag hos en veterinär som behövde avliva sin häst.

Hon avlivade utanför lösdriften och var Extremt noga med att se till att allt hö sopades bort och slängdes. Det fick absoult inte utfodras med pga risken att det kommit avlivningsvätska på det.

Hon berättade även om en veterinär som fått en droppe av vätskan på sitt finger och sedan kommit i kontakt med munnen och fått det i sig, varpå hon fått hjärtklappningar och varit tvungen att åka ambulans.

Så nu undrar jag, hur säker är avlivningsvätskan idag?

Vad händer om det kommer vätska på gräset och en häst äter av det?
Visst chansen är inte så stor, och det kanske inte avlivar hästen men ger den ex hjärtlkappningar.

Hur farlig är avlivningsvätskan idag?

Finns två olika typer av sprutavlivning, men somulose är den som du tänker på, och som används mest idag. Den är nyast.

Somulose är väldigt giftigt, och veterinär ska ha skyddsglasögon och handskar. Man ska inte få det på sig. Jag vet dock inte hur farligt det är med lite stänk på t ex gräs, men är ju en bra sak att ta reda på.

Jag skulle inte vilja avliva med somulose i hage dock, då de kan bli exalterade i dödsögonblicket på somulose och t ex resa sig, slå över etc. Dessutom finns det fall då somulose klickat (så annan avlivningsmetod, i princip bult, ska finnas tillgänglig snabbt), och även om man då bara kan ta fram bulten och bulta, så är det ju lätt så det blir en stressande situation (ffa för människorna), och att det smittar av sig på de andra hästarna och hela situationen blir rörig.

Så, med somulose skulle jag avliva utanför hagen men inom synhåll för de andra t ex.

(Och som motvikt så när somulose fungerar precis som det ska faller de som på bult. 'odramatiskt' och snabbt.)

jag tycker tvärtom vissa andra här att hästens kompisar ABSOLUT ska få vara med och se vad som händer! dom har rätt att få säga hejdå till sin vän och vara medvetna om vad som händer. annars kommer dom bli oroliga och gå och leta efter kompisen som plötsligt blivit borta.

min sprutades inne i boxen (och han fick INTE lugnande först så det stämmer inte alls att man måste ge det, endast om hästen är väldigt orolig) och mina andra hästar fick vara inne och se allt som hände. dom fick även komma in i hans box och nosa på honom efter att han var borta. dom var ledsna och tagna men inte ett dugg upprörda. tvärtom ovanligt lugna.

att avliva med spruta går väldigt lugnt och fint till, hästen somnar bara in. det är inget som dom andra hästarna kommer se som ett överfall på sin kompis! sen skulle jag kanske inte låta dom vara med vid bultning (skulle själv aldrig låta skjuta min häst och skära halsen över på den, det är brutalt och hemskt) eftersom det är mer våldsamt och kan upplevas skrämmande för andra djur.

Man ger oftast lugnande för att förstärka effekten av medlet. 'Rätt' sorts lugning ger en snabbt, bättre och säkrare effekt av medlet.

För mkt sedering eller 'fel' preparat ökar dock risken för det ska ta längre tid etc.

Så det lugnas ofta som en 'del i avlivningen' alltså, även om hästen inte behöver det. Min K t ex hade inte behövt lugnande, men just för maximera effekten så ger man lugnande (jag frågade). Finns väl beskrivet i litteraturen med.

Så vill man inte ge lugnande bör man se till att vet är införstådd med det.

Sen KAN det gå ganska o-lugnt till med spruta med. Oftast går det lugnt och snabbt, men tyvärr inte alltid. Inget som ska göra att man känner 'nej nej inte spruta', men vara medveten om det, att det kan.

(skulle själv aldrig låta skjuta min häst och skära halsen över på den, det är brutalt och hemskt) eftersom det är mer våldsamt och kan upplevas skrämmande för andra djur.
Bara Homo Sapiens, knappast djur av släktet Equus.:devil:

Jag tog ut min häst ur hagen när jag avlivade min häst.
Jag bultade viserligen så hon tömdes ju på blod och kalvarna som gick i samma hage gick och lade sig i blodet från en tidigare häst som bultades i hagen, så hon fick bultas utanför hagen pg a kalvarna, annars hade hon fått varit kvar i hagen. Hon hade sin bästa kompis vid sidan om hela tiden.
Han skrek efter henne när hon föll.. När hon väll låg stilla igen så slutade han ropa på henne, han höll sig ett tag hos henne sedan gick han iväg. Och han var inte ett duggt tagen eller rädd. Han tog det med ro.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka