Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej, behöver lite synpunkter och råd angående avlivning.
Jag har en häst i ett stall med sammanlagt 5 hästar. Den ena hästen skall inom kort avlivas, och idag kom frågan upp från ägaren om det var ok för oss andra att hästen injecerades i hagen tillsammans med våra. Allt för att han ska få somna in på ett lugnt och naturligt sätt.
Jag blev helt ställd inför frågan, och skulle vilja ha råd från er med erfarenhet från liknande händelser, kan man kompromissa på ngt sätt? kommer min häst må " dåligt" över detta? eller tar hästar detta på ett bra sätt?
Hästen i fråga är inte sjuk, utan ska avlivas på grund av skada. Kan det kännas onaturligt för de övriga hästarna att kompisen helt plötsligt avlider?
Tacksam för svar... Undrande...
*kl*
Jag har en liten undran ang att avliva i hage med spruta.
När denna metod var relativt ny bodde jag hos en veterinär som behövde avliva sin häst.
Hon avlivade utanför lösdriften och var Extremt noga med att se till att allt hö sopades bort och slängdes. Det fick absoult inte utfodras med pga risken att det kommit avlivningsvätska på det.
Hon berättade även om en veterinär som fått en droppe av vätskan på sitt finger och sedan kommit i kontakt med munnen och fått det i sig, varpå hon fått hjärtklappningar och varit tvungen att åka ambulans.
Så nu undrar jag, hur säker är avlivningsvätskan idag?
Vad händer om det kommer vätska på gräset och en häst äter av det?
Visst chansen är inte så stor, och det kanske inte avlivar hästen men ger den ex hjärtlkappningar.
Hur farlig är avlivningsvätskan idag?
Bara Homo Sapiens, knappast djur av släktet Equus.(skulle själv aldrig låta skjuta min häst och skära halsen över på den, det är brutalt och hemskt) eftersom det är mer våldsamt och kan upplevas skrämmande för andra djur.