Avlivning, hur gör man?

Sandra78

Trådstartare
I samråd med veterinär kommer min ögonsten att få vandra vidare efter sommaren. Hon är 22 år, har sedan 4 år tillbaka pålagringar i framkotorna och efter att nästan ha strukit med strax före 20-årsdagen diagnosticerades hon med cushing's syndrom. Hon står på medicin, men även denna vinter fick hon en svacka och vi fick öka på medicinen en hel del, trots det hann hon tappa mycket både hull och muskler.
Förra året började hon fälla vinterpälsen i april, i år har vi fått klippa henne, hon fäller inte alls.
Så det känns som att en vinter till kan bli droppen, hon ska få gå vidare med flaggan i topp.

Men, rent praktiskt, hur gör man? Hon är inte längre försäkrad så något sådant behöver inte ordnas.
Jag vill nog att hon avlivas hemma, däremot behöver hon inte begravas utan får gå till destruktion (karens på medicinen). Bult eller spruta, vet jag inte...
Jag lutar nog lite åt spruta, dels för att hon är väldigt rädd om huvudet, och dels för att slippa avbloda (står inhyrd där det rör sig mycket barn, vet inte om det är så trevligt med en stor pöl då...).
Eller kan man "grunda" med lugnande vid avlivning med bult?
Är det djurägaren som ska samordna allt med hämtning osv eller brukar den som avlivar göra det?

Tja, helt enkelt, berätta allt jag kan behöva veta. Har varit med andras hästar men aldrig haft ansvar för nåt. Jag är kontrollfreak och behöver lång tid för att planera, det är nog det svåraste beslut jag tagit :cry:
 
Sv: Avlivning, hur gör man?

Om du vill avliva med spruta så är det en veterinär som gör det. Då får du själv ordna med borttransport efter det. Väljer du bult så kan det vara den som också hämtar kroppen som gör allt på en gång.

Det som kan vara värt att tänka på är att om du väljer spruta och veterinär så är det inte säkert att de som hämtar kadaver kmmer samma dag. Beror på var i landet man är och vem man anlitar men ofta prioriterar dom levande djur som ska avlivas i samband med hämtningen före döda djur. Har själv varit med om att ha en död häst liggande här nästan en vecka innan den hämtades.
 
Sv: Avlivning, hur gör man?

Fick ta samma beslut i början av december förra året då våran 27 åring med Cushing talade om att NU vill jag inte längre...

Vi ringde Svensk Lantbrukstjänst och dom kom och bultade och tog hand om ALLT, kostade 4 600:-

Tack gode gud för att dom finns :love: :cry:
 
Sv: Avlivning, hur gör man?

Jag har också anlitat Svensk Lantbrukstjänst och de tog hand om ALLT. Han som avlivade gjorde det väldigt snyggt och var sjukt duktig.
Kommer nog aldrig att anlita någon annan att göra en sånhär sak.

Till TS. Jag har varit med om hästar som avlivats med spruta och det är absolut INTE nå bättre än bult. Tro inte det. Det tar längre tid, ser brutalare ut (för det tar längre tid innan hästen är stilla, sprattlar bra mycket mer) och mycket dyrare och svårare med bortförsel. Skulle aldrig komma på tal för mig när jag varit med om bägge dera. Ta en funderare om varför en spruta skulle vara bättre?

Om det bara hänger på huvet så ta hellre ut destriktarn som ger lugnande när tex Lantbrukstjänst kommer och ska bulta. Kommer kännas bättre för dig än att avliva med spruta. Iafl om det har gått till så som det gjort för mig, och det har bara varit normala avlivningar. Dessutom slipper du problemet med bortfraktningen av kroppen sedan. Det kommer kosta lika mycket att bara frakta bort kroppen som att bulta och frakta på samma gång. Sedan tillkommer några tusen till på sprutan och veterinär om du ska avliva med spruta.
Nu brukar pengar inte spela nån roll när man står i din sits, men varför kasta bort flera tusen till på ett avlivningssätt som kommer kännas med plågsamt för dig? För hästen spelar det nog ingen roll, men för dig kommer det nog kännas bättre ut med bult då de ''dör'' snabbare med bult.

Sen vet jag inte om det är bara mina veterinärer här som alltid avblodar en häst de avlivar med spruta? För de gör de här. Alla jag varit med om. Är nog iafl 8 st jag varit med och avliva med spruta. Så om det hänger på avblodningen, kolla nog med veterinären i sådana fall innan om den avblodar eller ej.
 
Senast ändrad:
Sv: Avlivning, hur gör man?

Nu är det tack och lov flera år sedan jag var med vid en avlivning, det var när Somnulose var alldeles nytt. Tyckte det gick väldigt fint till jämfört med det preparat som användes innan. Men det kanske var ren tur, båda hästarna jag sett sprutas med somnulose var rejält medtagna innan, hade antagligen självdött inom något/några dygn.
Har inte hört att någon häst här har avblodats efter avlivning med spruta men det ska jag i så fall kolla upp, eftersom just det kan vara en anledning att spruta.
Det som talar för bult är ju då att man inte riskerar att hon blir liggande kvar, som sagt så rör det sig en hel del barn i stallet. Men då får det nog bli i kombination med lugnande...
 
Sv: Avlivning, hur gör man?

Tog bort min häst sommaren 2009 och gjorde det med hjälp av lantbrukstjänst och bult. Gav dock lugnande, eller vet. gjorde innan just för att han inte gillade främmande människor, ville att det skulle gå lugnt till. Gick jättebra, var samma kille som 12år tidigare tagit bort min förra häst faktiskt så det var ju inte första gången han gjorde det, en toppenkille. Pratade med vet innan och hon sa att om jag skulle ta bort honom med spruta skulle jag inte ge lugnande före för då kunde det ta längre tid, om jag förstod rätt så tar det längre tid för vätskan att nå hjärtat då. Fördelen var ju även att dom tog honom med på en gång. Stannade inte kvar och såg avblodningen dock men undrar om det gjordes på lastbilen för två dagar senare kollade jag och då fanns inget blod på platsen.
 
Sv: Avlivning, hur gör man?

När jag tog bort min ponny gjordes det med bult och hästen avblodades på plats och de tog sedan med sig kroppen när de åkte. Skulle välja bult alla gånger. De va oerhört professionella och det gick väldigt lugnt och fint till. Hästen stod och åt ur en hink med morötter och innan han hunnit reagera va han borta.
 
Sv: Avlivning, hur gör man?

kolla om du inte kan få domosedan utskrivet av vet om du bestämmer dig för bult, så kan du lägga den själv och behöver inte tajma vet och bil
 
Sv: Avlivning, hur gör man?

Min gamla vän var extremt misstänksam mot killen då hon blivit svårt misshandlad tidigare i sitt liv, men det tog honom ca 8-10 minuter innan han kunde klia henne i pannan och hon slappnade av och suckade och sänkte huvudet.
Han var så grymt skicklig med att tajma när hon blev lugn....

Och det var samma kille som hade varit där och tagit bort min förra gamla 22 åriga häst 7 år tidigare....

Den andra killen var hos oss för 2 år sedan då stallägarens häst hade fått akut fång med hovbensrotation BAK på bara 3 veckor....

Även då gick allt jättebra.......
 
Sv: Avlivning, hur gör man?

Jag rekommenderar bult, det går fort samt killarna som gör det är otroligt duktiga, har tagit bort tre stycken, 2 stycken akut samt en planerad, det jobbigaste är väntan att det skall bli gjort, sista togs bort under sämsta väderförhållanden = snöstorm, trots att hon var mkt misstänksam mot främmande som rörde vid hennes huvud så gick det otroligt bra.
När du bestämt hur du skall göra och om du väljer bult, välj en plats som känns bra och ge henne/honom en liten godisstund (morötter mm ngt som den gillar extra mkt) där några dagar innan, låt den äta i lugn o ro, då brukar det inte bli ngt konstigt, känner du att du inte klarar av det hela, försök få någon som känner hästen väl att vara med, både för din och hästens skull.
Det är jobbigt, men man måste blunda för sina egna känslor och tänka på hästens bästa. Kram på dig. Det här klarar du.
 
Sv: Avlivning, hur gör man?

Nej hon menade nog att du skulle ge lugnande, domesedan själv. Pasta man ger under tungan till häst som är lugnande.
 
Sv: Avlivning, hur gör man?

Jag fick avliva en häst nyligen och även veterinärer har bultpistol, i alla fall min veterinär. Så veterinären gav lugnande direkt i blodet och gick sedan ut tillsammans med medhjälpare och bultade och avblodade. Detta var en ganska nervös och känslig häst så att bulta utan lugnande var inget alternativ plus att hästen kände och faktiskt tyckte om veterinären. Så jag slapp att hålla i utan tittade på från avstånd. Har bultat en häst tidigare och det är otäckt när hästen faller så jag slipper gärna stå precis intill

Jag ringde lantbrukstjänst dagen innan för att höra så de hade tid och hämta hästen så den inte skulle bli liggande flera dagar. Detta skedde när det fortfarande var väldigt blött i markerna så jag hade inget annat val än att göra det precis bredvid vägen då lastbilen inte kunde köra ut i hagarna annars kan man göra det i en hage bara lastbilen kommer fram och inte riskerar köra fast. Ring och hör med chauffören.
De kräver (i alla fall här) kontant betalning innan de utför tjänsten men denna gång tog de kort, för fem år sedan var man tvungen att ha tillräckligt med kontanter i bakfickan något man inte alltid har om det händer akut

Så jag hade en stor pöl bredvid vägen, mindre trevligt, men först spån som sög åt sig en del sen la jag faktiskt en kärra jord över och nu växer det redan gräs där.
 
Sv: Avlivning, hur gör man?

Antar att det var till TS du menade med ditt inlägg och att du missade att skriva *kl*...

För jag använder mej redan alltid av lantbrukstjänstkillarna som jag skrev i mina inlägg.....
 
Sv: Avlivning, hur gör man?

*lånar*

Är det alltså alltid lantbrukstjänst man kontaktar? Tittar på man på deras hemsida så går numret i vårt län till Bollnäs, 20 mil bort. Är det ändå det man ska ringa?
För oavsett metod så måste hon ju ändå hämtas, metoden känner jag att jag nog ska diskutera med veterinären.
 
Sv: Avlivning, hur gör man?

Om du läser under hur går det till så står följande på denna sida http://www.svensklantbrukstjanst.se/

Insamlingen sker genom att entreprenören kör turer i varje område. Under varm årstid (maj-september) hämtas djuren tre gånger/vecka. Undantag är djur anmälda under lördag-söndag som hämtas senast måndag, eventuellt tisdag. Under kall årstid (oktober-april) hämtas djuren två gånger/vecka.

Alltså kör dom förmodligen åt ena hållet en dag och åt andra hållet nästa dag i större distrikt. Jag ringde och frågade men eftersom en av chaufförerna bor relativt nära mig så kan jag få hämtning vilken dag som helst (mån-fre). Om jag fattat det rätt så finns det flera bilar inom ett distrikt och så ringer man till en som har växeln som sedan fördelar ut hämtningarna
 
Sv: Avlivning, hur gör man?

Puttar upp denna gamla tråd och berättar att dagen kom snabbare än tänkt... Tant började halta, det visade sig vara en hovböld som snabbt sprack upp och behandlades, hon blev något bättre - sedan sämre, ny hovböld som sprack upp, bättre och sedan sämre, ny hovböld...
Infektionen spred sig även upp till kronranden :( Så när jag insåg att hon ändå inte skulle få den sista fina sommaren som planerat var det inte så mycket att göra, utan den 7/6 fick hon somna in.

Hade ut distriktsveterinären, för att se om det fanns något att göra, men när det visade sig vara kört var det lika bra att låta henne slippa lida. Hon fick smärtstillande så att vi kunde ta farväl ordentligt, sedan två sprutor lugnande innan bult. Valet föll på bult för att slippa sätta kanyl, då hon blev så väldigt irriterad på sprutorna.
Så det var distriktsveterinären som bultade henne, eftersom hon hade fått två sprutor lugnande så var det inga som helst problem med huvudet.
Kroppen hämtades samma kväll.

Måste säga att både distriksveterinärerna och lantbrukstjänst skötte det fantastiskt bra, väldigt empatiska och veterinären var alldeles lagom, beklagande och lågmäld men yrkesmässig. Så det blev en så bra erfarenhet det kunde bli, även om jag förstås sörjer och saknar pälsklingen.
 
Sv: Avlivning, hur gör man?

http://www.hastkrematoriet.se/kremering.htm Dom kommer o hämtar hästen efter att den har avlivats,vet inte exakt hur mkt det kostar men runt 6 till 7 tusen,beroende på hästens storlek.. den dagen min häst får somna in blir det verkligen det altenativet,låta han somna in i sitt stall o sedan bli kremerad,aldrig att han ska gå till nå slakt usch:(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 897
Senast: Lipperta
·
Hästmänniskan Min andra tråd blev borttagen, liknande nog en annons för mycket.... Jag har kommit till en punkt där jag inte längre kan ha kvar min...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 305
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 802
Senast: Hoppsin
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 233

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp