Avliva två hästar samtidigt.

P

pannkakssmet

Här på gården har vi två gamla trotjänare (28(?) och 30 år iår), och eftersom åldern börjar märkas nu så känns det som att det är dags att fundera på hur man ska göra slutet så bra som möjligt för dom.

Det som i nuläget skulle kännas bäst är att dom får vandra vidare ungefär samtidigt, då båda trivs bra tillsammans och jag tror det skulle vara jobbigt att vara ensam kvar med "ungdomarna".

Det jag undrar nu är om någon avlivat två hästar ungefär samtidigt och hur gick det till? Går det ens?

Sv: Avliva två hästar samtidigt.

En kompis valde att ta bort sina samtidigt, nödslakten kom och tog hand om det åt henne och det var inga problem.

Vet du hur dom gjorde mer exakt?
Man vill ju inte att den andra ska se på så att säga. :crazy:

Jag har gjort det ett par gånger. Det har då handlat om äldre hästar som jag velat ge ett bra avslut. Det vill säga att jag vill ta bort dem innan det är nödvändigt medans de ännu kan få ett värdigt slut. Just för att de har varit ihop hela sitt liv så har de fått gå samtidigt. Första gången jag såg två gamla parhästar, så blev det av naturen så att en av gamlingarna dog naturligt och den sorg som kompisen visade efter det var grym att se, så jag bestämde mig för att jag inte ville vara med om det igen.

Det är inte svårare att ta bort två hästar än en. Första gången vi gjorde det så använde vi kadaverbilen som kom och gjorde det hela och tog med sig kropparna. Andra gången kom en slaktare hem och gjorde det sedan grävdes de ner hemma. Gick alldeles utmärkt att ansöka hos Länsstyrelsen för två på en gång. Blev dessutom billigare.

Vi valde en plats där det gick lätt att lasta kropparna alt flytta dem till det grävda hålet och tog dit en häst i taget. Den första hästen var redan borta när häst nummer två kom dit, så de såg eller märkte inget av vad som hände.

Men ni tog alltså undan hästarna och tog bort dom en i taget?

Jag vill helst bulta dom, men då kommer det ju avblodning och oljud mm på det. Hur skulle häst 2 reagera på det?

jag har tagit bort 2 samtidigt. Vi ställde slaktbilen en bit bort pga lukt, sen bultade vi i gräset med en bil som avgränsare . vi bultade och avblodade dom tur i ordning ,sen körde han fram bilen och lastade kropparna.
tyckte det funkade super ,ingen av hästarna blev skärrade.

Jag har ju inbillat mig att hästarna kommer reagera starkt på när den andra försvinner. Eller ljudet, eller blodlukten.
Det kanske inte är så?

Var dina hästar alltså medvetna om vad som hände den andre?

Måste man avbloda hästen omedelbart efter bultningen, eller kan man bulta häst nr2 innan man avblodat häst nr1?

(Jösses, vad massa frågor jag har. Och det är inte aktuellt förrän till hösten. Men jag vill känna mig riktigt säker ändå, det här är ju första gången för min del. :()

vi har tagit bort två i taget flera gånger i mitt stall. Då har de letts ut en i taget bakom stallet, bultats, avblodats och lastats. Sedan häst nummer två en bit ifrån den första så att den inte ser blodet som blir. Hittills har det alltid gåt lugnt och fint till. Ingen oro, även om hästarna var nära vänner!

Lycka till!

tror inte dom var medvetna, en stod kvar i stallet med massa god mat ,musik medans vi tog den förste.
man måste avbloda direkt när man bultar, men jag såg ingen reaktion alls på att nr 2 kände lukt eller dyl. , som sagt det gick väldigt smidigt.
tror mkt berodde på att hans bil stod en bit bort tills båda var klara..

Ja, man ska avbloda direkt.
Men detta moment, dvs sticket, är gjort på ett par sekunder och sedan rinner blodet ut under tiden man tar sig an den andra hästen.

Min erfarenhet är att hästar inte bryr sig om blod eller övrigt runt slakten. Dvs, blodet kan dom vara intresserade men inte skrämda av.

LIA

Jag har samma erfarenhet, hästar verkar inte bry sig om blodlukten.

Vad gäller bult och oljud, inte 17 låter det så farligt?

Här på gården har vi två gamla trotjänare (28(?) och 30 år iår), och eftersom åldern börjar märkas nu så känns det som att det är dags att fundera på hur man ska göra slutet så bra som möjligt för dom.

Det som i nuläget skulle kännas bäst är att dom får vandra vidare ungefär samtidigt, då båda trivs bra tillsammans och jag tror det skulle vara jobbigt att vara ensam kvar med "ungdomarna".

Det jag undrar nu är om någon avlivat två hästar ungefär samtidigt och hur gick det till? Går det ens?

hästar ser inte döden på samma sätt som oss människor, det beror på att dom inte är människor. hästarna bryr sig varken om skott, blod eller en död hästkropp, det bara accepterar det..
alla hästar har väl själv blött nån gång eller så har boxgrannen blött, men inte har väl hästen blivit hysteriskt av det eller?
och en liggande hagkamrat är heller inget konstigt, alla hästar ligger ibland..

det som jag har sett är att hästar stannat och nosat på hästblod och sen inte brytt sig mera..

bästa sättet vore att ta ut den ena, bulta och sticka, sedan ta ut nästa häst och ta den.. för jag tror att det enda som kan skrämma den andra hästen är själva fallet eller eventuella ryckningar i direkt samband med bultningen..

tufft beslut, men du vet i hjärtat att du gör det rätta.. :bow:

Angående att dom inte skulle bry sig om blod och ljudet.

Jag tror inte att hästar ser på döden som människor däremot är jag ganska säker på att dom flesta reagerar på en smäll utanför stallet. Däremot har jag aldrig varit med vid bultning (och planerar heller inte att vara det när det är dags för mina) så jag vet ju inte hur högt det egentligen låter.

Om dom reagerar på blodlukt är jag säker på är individuellt. När vi har slaktat andra djur på gården kan en av mina bli jätteskärrad där avblodningen skett, och över huvud taget reagerar han starkt på blodlukt.
Att jämföra med en häst som har en skada känns ganska taffligt, när det är oerhörd skillnad i mängden blod. (Om det inte är en sjuhelvetes skada.)

Sedan tror jag kanske inte att dom kopplar att en hästkropp är död när den bara passerar, men det är ju givetvis inget vi kan vara säkra på. Människor kan ju heller inte avgöra om någon är död bara genom att passera, däremot förstår man nog ganska snabbt att något är fel om man kollar lite närmare.

Man kan ju inte uttala sig säkert när det gäller hästars "syn" på död.

Vi tog bort två stycken samtidigt-07de skulle grävas ner o tanken var att de skulle ramla där de skulle ligga så vi inte skulle behöva lyfta o grejja så hemskt med skopa.
vi började med hingsten längst in i gropen, var mysigt där med lite hösilage, han bultades o avblodades, för våran egen smaks skulle så la vi på lite grankvistar, stot som var inne i stallet medans var så lugn så (jämnfört med mig) hon fick plegisil iv då hon skulle lämna sitt föl samtidigt (7månaders) sen leddes hon lugnt o stilla till gropen o inga problem med det, o där föll hon så vackert hon oxå.
Han vart vackra 27 år och hon 23 år, båda fina i livet och aveln, hoppas mycket på att deras barn får producera vidare underbara gener.

Tycker att det är bäst att bort två kära vänner samtidigt, att se en annnan lida om man bara tar bort en, eller så känns inte rätt, o som de andra skriver så bryr de sig inte på samma sätt.
o ofta så får man erfaren personal som utför sitt jobb med bravur
lycka till

Ljudet är speciellt, ett pistolskott har jag aldrig hört men skulle tro det är nåt liknande. En stenhård knall bara, lite dov har jag för mig. Poff liksom. Inte så skarpt som ett jaktvapen t.ex, tycker inte jag iaf.

Jag var några meter bort när min häst bultades, det var inte så att jag fick öronvärk direkt.

Senast ändrad av en moderator:

Näe, det låter inte speciellt mkt när man bultar.
Jag stod precis vid sidan om då vi gjorde det senast (höll i grimskaftet) och det var inte ett så högt ljud att man fick ont i öronen av det direkt. Så ljudet behöver du absolut inte oroa dig för...

Ljudet på bulten kan variera. Det beror bl.a. på vilket märke man använder, finns olika typer. En del låter alltså mer än andra. Hästar är ju också individer, många rycker till och spetsar öronen då de hör ett skott, men det brukar ju gå över lika snabbt.

Även om du vill ta bort dina hästar samtidigt så måste man ju börja med den ena. Kanske behöver du inte ta dem på exakt samma ställe, utan kanske en bit ifrån varandra. Då behöver du inte oroa dig för blod och vad den siste ska känna. Det bästa är att ringa den du tänkt anlita och rådfråga hur just din situation ska lösas på bästa sätt.

ljudet av bulten låter ungifär som ett skott, ja som stod lika nära som som han som skötte det hela (stod o höll i min häst). Jag tyckte inte det lät högt överhuvudtaget gjorde kanske lite ont i öronen men det var ingenting man tänkte på. Men dem som stod nere istallet hade hört skottet klart o tydligt (men mitt dödskrik hade tydligen hörts mer, så att jag hade väckt grannarna :o) Så om du e med så kommer du inte tänka att tänka på att det var för högt.

Jag har inte så mycket mer information än vad du redan fått av andra, däremot så vet jag att hästar inte brukar bry sig så mycket när andra avlivas, även om det sker mitt framför ögonen. Jag anser att vänner bör få ta avsked, men annars så har djur generellt en mer krass syn på det hela än vad vi människor har. En av mina nödslaktades i hagen pga benbrott och de andra var helt ok med detta, en annan nödslaktades utanför en hage full med föl och fölston och hon dog lycklig med småttingarna på närhinnan och utan uppståndelse i hagen.

När de tog bägge så tog de dem efter varandra, en stod i stallet och väntade medan den andre vandra vidare till den andra sidan utanför. Nästa som kom ut fick följa efter ganska snabbt men utan stress, tror inte att hon led av ngn dödsångest pga blodet.

Beklagar. :(

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 225
Senast: skiesabove
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 129
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar