Det är klart jag inte vet - du har ju inte berättat särskilt mycket. Allt går att kartlägga, det är jag som märker ord där. Att kartlägga betyder dock inte att man lyckas lista ut vad orsaken är, men kartlägga går alltid att göra.Sluta nu!
Nej den går inte att kartlägga. Och du har inte en aning vilka som försökt eller vad som gjorts. Eller vem jag är
Det lilla du har beskrivit är en rädd och känslig häst. Det är inte något fel med att vara rädd. Det är inte ett lynnesfel. Det kan vara ett smärttriggande fysiskt fel, men är hästen ordentligt veterinärkollad så borde ju någon av dom läst av om hästen har painface.
Och visst blir rädda hästar svåra, en del blir jättesvåra. Och visst är det farligt runt en rädd häst, de kan få enorma reaktionerna när flykten slår på.
Din häst, och du gör som du vill.
Men om du letar efter ett "moraliskt godkännande" genom att kalla det för lynnesfel, så får du det inte från mig.
Om du istället sagt: "hästen är rädd, svår, den har fått flytta runt många gånger, jag varken vill eller kan lägga mer pengar på utredning, jag har inte råd att låta den landa ett år, jag vill avliva", så hade även jag sagt kör på. Det är ett mer ärligt sätt att säga det på.