Whoa, vilken makapär dom har på honom
. Munkorg som bitskydd?
Ofattbart att man avlar på så skarpa hästar... För det gick i arv väl? Hur väl dom än må springa, så blir det ju olyckligt för alla inklusive hästen om dom inte trivs med att bli hanterade.
Hästen jag hade som kunde visa aggressivitet var E: Warsteiner. För han handlade det om brist på träning och ramar, och visst påverkade det att han var en Warsteiner-avkomma i vad som kom ut pga bristen på träning... Men det var ju inte ett "lynnesfel". Det var ju i grunden egenskaper som gjorde en del av hans syskon till framgångsrika tävlingshästar.
Egenskaper som gör nordsvenskar till duktiga arbetshästar i skogen, kan också göra dom väldigt svåra som unghästar för "vanligt folk" som saknar rätt kunskap.
Jag tycker helt enkelt att termen "lynnesfel" är helt utdaterad. Den är inkorrekt vetenskapligt. Hästar som är utåtagerande är inte det pga ett mystiskt medfött *fel*. Beteendet skapas av arv+miljö, och människan är en stor del av tamhästens miljö (och smärta kan vara en del av deras interna miljö). Sen så finns det såklart hästar som pga sitt arv och miljö, inte passar in som tamhästar. Och då är det ju ibland så att det inte finns några lämpliga hem för dom längre.
Men i TS fall, så är beskrivningen så luddig att jag inte tycker att vi ska uttala oss om avlivning eller inte. "Går inte att kartlägga" - det är ju helt enkelt inte sant. Alla beteenden går att kartlägga. Man sätter sig ner, och börjar observera och skriva ner när det händer. Om man inte kan analysera det själv sen, så kan man kontakta en etolog. För såna finns numera.