Avliva pga lynnesfel?

Sambon jobbade på K1 flera år, åtminstone en av de äldre skimlarna (kan vara fler men som jag vet om) har antingen innan den kom till K1 eller tidigt i sin vistelse där fått rejält med stryk, sambon har för mig att det var av nån okunnig värnpliktig. Den tål inte manliga soldater i fältmössa (keps) och kan bli rätt så aggressiv mot dem, men alla kvinnliga går bra. Gissar på att det är ett typiskt sånt case som hade kunnat viftats bort som ”lynnesfel” men det finns en anledning till beteendet. Den gick i pension och hamnade hos en av de kvinnliga hästskötarna, tack och lov.
Är det nyligen? De skimlarna de har sen rätt många år är ju importer (kladruber) så de kanske har blivit illa behandlade där de kommer ifrån. (Tjeckien tror jag).

Är det nyligen? De skimlarna de har sen rätt många år är ju importer (kladruber) så de kanske har blivit illa behandlade där de kommer ifrån. (Tjeckien tror jag).
Den pensionerades nyligen, den kom dit när den var 4-5 år så detta var runt 15 år sedan.

Den pensionerades nyligen, den kom dit när den var 4-5 år så detta var runt 15 år sedan.
Då var det nog en kladruber. Jag har svårt för att beräkna tid så de kan ha haft kladrubers sen 15 år eller mer. Först var det väl två som hette Raoul och Salut, om jag minns rätt.

Då var det nog en kladruber. Jag har svårt för att beräkna tid så de kan ha haft kladrubers sen 15 år eller mer. Först var det väl två som hette Raoul och Salut, om jag minns rätt.
Ja det är en kladruber, det är alla skimlar där. Men de har haft problem med att värnpliktiga inte var snälla mot hästarna, det har dock tagits tag i ordentligt, bland annat genom de civila hästskötarna.

Min poäng var att en häst som behandlats illa kan gå i försvar direkt av en trigger (män i uniform i detta fall) och därför upplevas ha något fel och att det var oprovocerat, men det var det inte för hästen.

Vissa travhästar som tex Nevele Pride och Wall Street Banker, borde haft skäl att dömas ut för lynnesfel. Istället inte bara tävlades de utan gick även vidare i aveln. Så jag antar att till en viss del så är det rätt person till rätt häst.

Ja, det är verkligen skillnad på trav- och ridvärlden. Jag skulle säga att WSB och Nevele Pride inte bara haft skäl att dömas ut för lynnesfel utan faktiskt tillhörde de där fåtal individer som har lynnesfel. Men just i och med att de var travhästar och kunde dra in pengar hade man överseende med hur farliga de var, alla säkerhetsåtgärder som behövdes och att en del människor blev skadade.

Den påminner lite om din häst. Dock har även proffsen gått bet med stora skador som följd. Betendet går inte heller att kartlägga eller se varför det uppstår. Den är inte skrämd, pressad eller annat utan lugn som en kossa tills det smäller till. På ett då riktigt farligt sätt. Kollad högt och lågt, röntgad och klämd på åt alla håll. Verkar gå i skov och hästen har blivit en vandringspokal. Jag köpte den nyss som nervös och skulle börja om med den, nervös är den förvisso också men detta är något annat. Tyvärr sa fd ägaren att betendet inte funnits på många år men med lite efterforskning så jo visst har det funnits med stora skador på ägare som följd. Detta visste fd ägaren om men sa inget om detta.
Även proffsen säger att det betendet hästen har är något de aldrig sett förut och det kommer från personer som rider in/rider till och tävlar höga klasser (räknas säkert ändå inte som tillräckligt kunniga för ”bukeproffsen” dock).
Hur som helst står jag med en häst minst 2 fd ägare varnar mig att ens sätta mig upp på ”den är farlig på riktigt”.

Jag kommer inte att reda upp den själv, skicka iväg den är inget alternativ.
Då återstår att antingen kasta ut den på marknaden igen för 7:e hemmet på ett par år, avliva eller behålla dom titt och klapphäst (något jag inte alls är intresserad av då jag letade häst för träning och tävling så småningom).

Jag är inne på antingen nåt neurologiskt, nån fästningsjukdom eller dyl.
Hur det än är så mår ju hästen inte alls bra.

Den är farlig mot omgivningen och kanske även sej själv?
Den är utredd hos veterinär och det lär vara ytterst få som kommer kunna få den på sin sida, om ens någon, någonsin. Och då ska man hitta den personen också, som inte växer på träd.

Jag hade def inte satt ut den på annons.
Jag hade avlivat och känt en sorg över att inte kunnat hjälpa den annat än med att låta den få ro. Men ändå känt att det varit ett ansvar som legat på mina axlar som ägare.

Wall Street Banker såg ju ut som en gullig liten ponny vilket gjorde honom ännu farligare.

1681119302089.webp

Wall Street Banker såg ju ut som en gullig liten ponny vilket gjorde honom ännu farligare.

Visa bifogad fil 116411

Whoa, vilken makapär dom har på honom 😲. Munkorg som bitskydd?

Ofattbart att man avlar på så skarpa hästar... För det gick i arv väl? Hur väl dom än må springa, så blir det ju olyckligt för alla inklusive hästen om dom inte trivs med att bli hanterade.

Hästen jag hade som kunde visa aggressivitet var E: Warsteiner. För han handlade det om brist på träning och ramar, och visst påverkade det att han var en Warsteiner-avkomma i vad som kom ut pga bristen på träning... Men det var ju inte ett "lynnesfel". Det var ju i grunden egenskaper som gjorde en del av hans syskon till framgångsrika tävlingshästar.

Egenskaper som gör nordsvenskar till duktiga arbetshästar i skogen, kan också göra dom väldigt svåra som unghästar för "vanligt folk" som saknar rätt kunskap.

Jag tycker helt enkelt att termen "lynnesfel" är helt utdaterad. Den är inkorrekt vetenskapligt. Hästar som är utåtagerande är inte det pga ett mystiskt medfött *fel*. Beteendet skapas av arv+miljö, och människan är en stor del av tamhästens miljö (och smärta kan vara en del av deras interna miljö). Sen så finns det såklart hästar som pga sitt arv och miljö, inte passar in som tamhästar. Och då är det ju ibland så att det inte finns några lämpliga hem för dom längre.

Men i TS fall, så är beskrivningen så luddig att jag inte tycker att vi ska uttala oss om avlivning eller inte. "Går inte att kartlägga" - det är ju helt enkelt inte sant. Alla beteenden går att kartlägga. Man sätter sig ner, och börjar observera och skriva ner när det händer. Om man inte kan analysera det själv sen, så kan man kontakta en etolog. För såna finns numera.

Vi vet ju rätt lite om vad det är för häst, och hur "det farliga" yttrar sig. Jag har självt ägt två "potentiellt farliga hästar", och haft två som inhyrda. Det har varit smärta och "skit bakom spakarna" som lett till beteendena för alla fyra. Och de var inte farliga i rätt sammanhang, dvs med rätt personer. En av mina sålde jag till helt rätt person efter 2 års träning, och dom fick ett fantastiskt och glädjefyllt (och inte farofyllt) liv tillsammans.

Eftersom TS skrev att hon inte vill ha kvar hästen som "klapphäst" så tolkar jag det som att det här inte är en farlig häst generellt, utan som att hästen verkligen inte vill (av olika anledningar) göra det som begärs, och då kommer "det farliga" fram.

Om man har kunskap och jämnmod nog att hantera hästar som säger NEJ högt och tydligt så är inte såna hästar farliga. Dom behöver bara hjälp.

Så innan vi vet vad det egentligen rör sig om, så är det lite väl magstarkt (för mig iaf) att snacka om att avliva en fysiskt frisk häst.
Kan inte jag bara få slippa såna inlägg.
Jag kommer inte att lägga ut allt här och jag har bra människor runt mig kring den.
Det var heller ingen tråd där ”bukeexperterna” skulle anse vad de tyckte om hästens temperament

Ofattbart att man avlar på så skarpa hästar... För det gick i arv väl? Hur väl dom än må springa, så blir det ju olyckligt för alla inklusive hästen om dom inte trivs med att bli hanterade.

Hästen jag hade som kunde visa aggressivitet var E: Warsteiner. För han handlade det om brist på träning och ramar, och visst påverkade det att han var en Warsteiner-avkomma i vad som kom ut pga bristen på träning... Men det var ju inte ett "lynnesfel". Det var ju i grunden egenskaper som gjorde en del av hans syskon till framgångsrika tävlingshästar.

Egenskaper som gör nordsvenskar till duktiga arbetshästar i skogen, kan också göra dom väldigt svåra som unghästar för "vanligt folk" som saknar rätt kunskap.

Jag tycker helt enkelt att termen "lynnesfel" är helt utdaterad. Den är inkorrekt vetenskapligt. Hästar som är utåtagerande är inte det pga ett mystiskt medfött *fel*. Beteendet skapas av arv+miljö, och människan är en stor del av tamhästens miljö (och smärta kan vara en del av deras interna miljö). Sen så finns det såklart hästar som pga sitt arv och miljö, inte passar in som tamhästar. Och då är det ju ibland så att det inte finns några lämpliga hem för dom längre.

Men i TS fall, så är beskrivningen så luddig att jag inte tycker att vi ska uttala oss om avlivning eller inte. "Går inte att kartlägga" - det är ju helt enkelt inte sant. Alla beteenden går att kartlägga. Man sätter sig ner, och börjar observera och skriva ner när det händer. Om man inte kan analysera det själv sen, så kan man kontakta en etolog. För såna finns numera.
Sluta nu!
Nej den går inte att kartlägga. Och du har inte en aning vilka som försökt eller vad som gjorts. Eller vem jag är

Hur det än är så mår ju hästen inte alls bra.

Den är farlig mot omgivningen och kanske även sej själv?
Den är utredd hos veterinär och det lär vara ytterst få som kommer kunna få den på sin sida, om ens någon, någonsin. Och då ska man hitta den personen också, som inte växer på träd.

Jag hade def inte satt ut den på annons.
Jag hade avlivat och känt en sorg över att inte kunnat hjälpa den annat än med att låta den få ro. Men ändå känt att det varit ett ansvar som legat på mina axlar som ägare.
Jag är inne på det. Eller att ge den ett år att landa. Den har stått enbart några månader på samma ställe. Den är snäll att hantera till och från hage så där är inga problem för någon.

En häst som är rädd eller pressad kan visa det på olika sätt. En del bär det inombords och då är det inte säkert att alla läser av hästen rätt.
Jag vet allt det där. Men som sagt även proffsen dit jag inte tillhör säger samma sak… det säger pang. De har heller inte sett det betendet innan och då rider de svåra hästar varje dag.

Vi vet ju rätt lite om vad det är för häst, och hur "det farliga" yttrar sig. Jag har självt ägt två "potentiellt farliga hästar", och haft två som inhyrda. Det har varit smärta och "skit bakom spakarna" som lett till beteendena för alla fyra. Och de var inte farliga i rätt sammanhang, dvs med rätt personer. En av mina sålde jag till helt rätt person efter 2 års träning, och dom fick ett fantastiskt och glädjefyllt (och inte farofyllt) liv tillsammans.

Eftersom TS skrev att hon inte vill ha kvar hästen som "klapphäst" så tolkar jag det som att det här inte är en farlig häst generellt, utan som att hästen verkligen inte vill (av olika anledningar) göra det som begärs, och då kommer "det farliga" fram.

Om man har kunskap och jämnmod nog att hantera hästar som säger NEJ högt och tydligt så är inte såna hästar farliga. Dom behöver bara hjälp.

Så innan vi vet vad det egentligen rör sig om, så är det lite väl magstarkt (för mig iaf) att snacka om att avliva en fysiskt frisk häst.
Det hör ju inte hit, ingen köper en problemhäst bara för att ha den som sällskap, ingen. Om man vill ha sällskap till sin häst köper man en ponny som inte kostar lika mycket som en stor häst att hålla.

Jag är inne på det. Eller att ge den ett år att landa. Den har stått enbart några månader på samma ställe. Den är snäll att hantera till och från hage så där är inga problem för någon.
Hur gammal är den?
Är det värt 'att hålla vid liv' för att det kanske fungerar om ett år?
Fungerar den vid hovvård/tandvård/veterinärvård/vanlig vardagshantering eller sker utbrott endast vid press som vid arbete?

Ja du behöver ju inte svara förstås, det är sånt jag hade funderat över bara. Med just en sån här häst hade jag varit ganska krass.

Det hör ju inte hit, ingen köper en problemhäst bara för att ha den som sällskap, ingen. Om man vill ha sällskap till sin häst köper man en ponny som inte kostar lika mycket som en stor häst att hålla.
Precis så. Köper man en stor som sällskap så vill man ju gärna kunna rida åtminstone lite. Min gamla bor så (liten storhäst, pga skada). Men även där skrittar de ut den ibland, även om det är minimalt med ridning (vilket passar dem) så hade inte ens de tagit denna de inte kan göra något alls med.

Hur gammal är den?
Är det värt 'att hålla vid liv' för att det kanske fungerar om ett år?
Fungerar den vid hovvård/tandvård/veterinärvård/vanlig vardagshantering eller sker utbrott endast vid press som vid arbete?

Ja du behöver ju inte svara förstås, det är sånt jag hade funderat över bara. Med just en sån här häst hade jag varit ganska krass.
Den är rätt ung, 9 år.
Nej det skulle jag inte säga, inga utbrott men extremt känslig och rädd. Det går men det finns lättare pingviner i poolen kan vi säga.
Ja vid arbete, och då är det knappt arbete. Det händer vid skritt på töm med, utan något ansträngande. Sen går det perioder utan utbrotten med.

Det handlade nog inte så mycket om att WSB inte trivdes med att bli hanterad. Det finns en intressant tråd om honom här på buke, startad 2007. Tydligen kunde han vara hur snäll som helst i några månader, sedan smällde det. Då smällde det rejält. Och han hade öronen framåt när han attackerade också, det gick inte att läsa av honom.

Hehe, Jo jag. :angel: köpte en farlig ponny, livrädd för folk, men inte aggressiv. Tänkte att den skulle klara gå med min stora häst på lösdrift. Sen råkade jag rida in den också av bara farten ;)

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 094
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 792
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 339
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar