avliva pga balltramp??

A

Angela

hej,vill bara höra med er ifall man kan ta bort en häst pga balltramp och isåfall om man får ut nåt på försäkringen?liv förs A2 menar jag..
vad tror ni?

Sv: avliva pga balltramp??

Va :confused: Ett balltramp läker ju :confused:

jag har ingen erfarenhet av balltramp alls,,men det har gått veckor och han är super halt..så jag bara spånar lite hur de ligger till..
vad kan man göra för att få det att bli bra?

jag har ingen erfarenhet av balltramp alls,,men det har gått veckor och han är super halt..så jag bara spånar lite hur de ligger till..
vad kan man göra för att få det att bli bra?

Om hästen varit halt i "veckor" förmodar jag att veterinär är inkopplad. Vad säger denne?

Om hästen varit halt i "veckor" förmodar jag att veterinär är inkopplad. Vad säger denne?

han säger inte mkt mer än att håll rent o vänta:confused:
men man undrar ju när sjutton det ska läka...och om det gör det?

Det måste ju självklart tvättas o skyddas mot smuts.
Har det blivit inflammerat bör man ju vidta åtgärder.
Har den feber?

Hur ser det ut, hur har balltrampet uppkommit? Jag känner till två hästar som har fått varsin ball avskuren och de är helt återställda. på den ena lyckades vet sy fast den igen, på den andre fick den klippas av, syns dock ingenting idag på någon av hästarna.
Så det verkar ju lite konstigt att din hästs inte läker, vad säger veterinären?

balltramp kan ta lång tid att läka ut, min häst brukar dock inte bli så halt pga det. Kanske nån annan skada med?'

han har orsakat det själv,trampat sig själv,det är ca 5cm långt.
jag får bara råd av alla att hålla det rent o torrt men det är så lagom lätt när hagarna är som dom är dvs ler åkrar o han kan ej va inne..
jag spolar varje gång han kommer in o håller så rent det går men de blir ej bättre,har hört med hovslagaren oxå o han säger inte heller att det går o göra så mkt,,jag tänkte om omslag av nåt sätt men nej..är helt förtvivlad:(

nej han har ej feber o verkar ej va inflammerad..är pigg så han är lagom lätt o tas med nu,suck..

är du säker på att hästen är halt pga balltrampet? för det låte inte som det...

Vid balltramp brukar jag:
Alltid dagligen 1-2 ggr tvätta med Väteproxid..det kokar rent såret o torkar ut..sen badddar jag med bomull..stryker på tunnt med 99 % Aloveragele, finns i de flesta ridsportbutiker..lägger sen över en kompress ell bomull lindar runt ordentligt...ser till att hästen går i en torr hage..så man inte får in blöt gegga i såret...Funkar det inte o läker så åk in på hästklininken o få penicilinsalva.....

Jag skulle aldrig släppa ut hästen i lera med öppet sår. Finns det verkligen inte några andra möjligheter med bättre underlag?

Jag har haft balltramp på en tidigare häst...såg ut som väl omrörd köttfärs, ungefär. Jag lindade hästen och fäste nedre delen av bandaget med silvertejp på hoven så att det inte gled upp....sen fick hästen gå i en torr fålla med grus.

Vid balltramp brukar jag:
Alltid dagligen 1-2 ggr tvätta med Väteproxid..det kokar rent såret o torkar ut..sen badddar jag med bomull..stryker på tunnt med 99 % Aloveragele, finns i de flesta ridsportbutiker..lägger sen över en kompress ell bomull lindar runt ordentligt...ser till att hästen går i en torr hage..så man inte får in blöt gegga i såret...Funkar det inte o läker så åk in på hästklininken o få penicilinsalva.....

låter super bra men hur sjutton får man det o sitta kvar tänker jag??ska han stå så under natten eller dan menar du?
hur snabbt läker det då?

ja det är jag,han vart halt efter det o markerar tydligt på det benet..

Han kan ju skadat mer än ballen när balltrampet uppkom som inte syns utan på.
Kanske dags att göra fler undersökningar och komma framtill om det verkligen är trampet som gör honom halt och kolla upp närmre varför det inte läker.
Jag skulle ju nog kontaktat klinik om jag var du.

Förresten, en barnblöja och sen silvertejp över ett tunt skyddande galoppbandage fungerar ganska bra mot väta. Men kan du kanske stänga av en inte så våt och lerig bit i hagen tills det läkt bättre?

Sätt större press på vet. och hovslagare att hjälpa dig att få till bättre läkning.

Jag tror inte det är så stor chans att få hästen avlivad pga. ett balltramp. Då måste det nog till större komplikationer som inre hovskador, svåra resistensa bakterier osv.

Vill du få hästen utdömd, eller är du bara trött på att det inte verkar läka?

Han kan ju skadat mer än ballen när balltrampet uppkom som inte syns utan på.
Kanske dags att göra fler undersökningar och komma framtill om det verkligen är trampet som gör honom halt och kolla upp närmre varför det inte läker.
Jag skulle ju nog kontaktat klinik om jag var du.

Förresten, en barnblöja och sen silvertejp över ett tunt skyddande galoppbandage fungerar ganska bra mot väta. Men kan du kanske stänga av en inte så våt och lerig bit i hagen tills det läkt bättre?

Sätt större press på vet. och hovslagare att hjälpa dig att få till bättre läkning.

Jag tror inte det är så stor chans att få hästen avlivad pga. ett balltramp. Då måste det nog till större komplikationer som inre hovskador, svåra resistensa bakterier osv.

Vill du få hästen utdömd, eller är du bara trött på att det inte verkar läka?

nej jag bara funderar lite om det slutar så,ifall man får ut nåt eller om allt går i stöpet..vill ju såklart ej avliva han men OM det går den vägen så ville jag veta..men hoppas få bukt på detta

jag tror inte det finns en chans att du kan få hästen udömd för ett jäkla sår?!

jag menar hallå?!

hur halt är hästen? kan du ta ett kort på såret?

om det är så stort varför syr ni det inte?

låter super bra men hur sjutton får man det o sitta kvar tänker jag??ska han stå så under natten eller dan menar du?
hur snabbt läker det då?

Ett galoppbandage blir ofta kvar, det låses liksom fast av den andra ballen. Ska se om jag kan hitta någon länk där det visas.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476
R
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 212
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka