A
Angela
hej,vill bara höra med er ifall man kan ta bort en häst pga balltramp och isåfall om man får ut nåt på försäkringen?liv förs A2 menar jag..
vad tror ni?
vad tror ni?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Va Ett balltramp läker ju
jag har ingen erfarenhet av balltramp alls,,men det har gått veckor och han är super halt..så jag bara spånar lite hur de ligger till..
vad kan man göra för att få det att bli bra?
Om hästen varit halt i "veckor" förmodar jag att veterinär är inkopplad. Vad säger denne?
Gallopbandage?
är du säker på att hästen är halt pga balltrampet? för det låte inte som det...
Vid balltramp brukar jag:
Alltid dagligen 1-2 ggr tvätta med Väteproxid..det kokar rent såret o torkar ut..sen badddar jag med bomull..stryker på tunnt med 99 % Aloveragele, finns i de flesta ridsportbutiker..lägger sen över en kompress ell bomull lindar runt ordentligt...ser till att hästen går i en torr hage..så man inte får in blöt gegga i såret...Funkar det inte o läker så åk in på hästklininken o få penicilinsalva.....
ja det är jag,han vart halt efter det o markerar tydligt på det benet..
Han kan ju skadat mer än ballen när balltrampet uppkom som inte syns utan på.
Kanske dags att göra fler undersökningar och komma framtill om det verkligen är trampet som gör honom halt och kolla upp närmre varför det inte läker.
Jag skulle ju nog kontaktat klinik om jag var du.
Förresten, en barnblöja och sen silvertejp över ett tunt skyddande galoppbandage fungerar ganska bra mot väta. Men kan du kanske stänga av en inte så våt och lerig bit i hagen tills det läkt bättre?
Sätt större press på vet. och hovslagare att hjälpa dig att få till bättre läkning.
Jag tror inte det är så stor chans att få hästen avlivad pga. ett balltramp. Då måste det nog till större komplikationer som inre hovskador, svåra resistensa bakterier osv.
Vill du få hästen utdömd, eller är du bara trött på att det inte verkar läka?
låter super bra men hur sjutton får man det o sitta kvar tänker jag??ska han stå så under natten eller dan menar du?
hur snabbt läker det då?