avliva häst med gevär

jenny82

Trådstartare
Om man avlivar sin häst hemma med hjälp av en jägare som skjuter hästen, måste hästen avblodas direkt efter det? Eller är det bara en säkerhetsåtgärd för att garantera att hästen är död?

Sv: avliva häst med gevär

Tror inte det är nödvändigt om det blir en bra träff direkt... Lycka till :crazy:

Distansavlivning hjärtlundskott med älgstudsare ingen avblodning. Huvudskott nära håll inga krav på vapenklass räknas som bedövning o kräver avblodning.
PL

måste bara fråga... är det många som avlivar med gevär och jägare?
erfarenheter?

Vet ett flertal. Några var för att hästarna ej var försäkrade, två pga brutna ben men då av en vet.

Har varit med om det mesta och
är helt enastående!!!
Cert finns från Tomten och Spöket Casper.

Tror inte det är nödvändigt om det blir en bra träff direkt... Lycka till :crazy:

Alltså? TROR, på en fråga om en häst som ska skjutas??? Hade jag inte varit bombsäker hade jag verkligen inte vågat svara på den här frågan...

Jag har avlivat 4 hästar med gevär, min sambo och pappa har skjutit. Är den bästa metoden anser jag. De dör omedelbart, pang bom.

Jag har avlivat 4 hästar med gevär, min sambo och pappa har skjutit. Är den bästa metoden anser jag. De dör omedelbart, pang bom.

Fast det gör dem med bult och de nya sprutorna också... Vi hade ett akutfall med en häst i somras, men vi valde vet.-avlivning trots att vi har ett vapenskåp fullt med vapen och 2 jägare i huset. Det är inte så kul för en hästägare att se allt blod...

jag ska avliva min häst snart och funderar på att låta en jägare skjuta och ta hand om kroppen och i gengäld få använda köttet...

anledningen till detta är att kön till kolmården är lång... och jag vill helst inte behöva gå omvägar förbi köttdisken i flera månader... (inte för att hans kött finns kvar så länge, men det känns som att jag skulle ha svårt för det iaf)

men!
hur funkar det med ersättningen från försäkringsbolaget då? får man ta ut en veterinär som kollar och och sedan intygar att hästen är död?

ja.. helt enkelt, hur funkar det?

Jag är rätt säker på svaret ändå eftersom att jag skrev detta om att man får in en bra "träff" då är ju hästen redan död om man träffar rätt. Ursäkta min OTYDLIGHET...

Se till att allt är klart med försäkringsbolaget innan hästen avlivas, så att de verkligen ersätter dig, om hästen är utdömd. Sen vill försäkringsbolaget ha ett "intyg" på att hästen är död innan de betalar ut ersättning. Här var det ett ombud ute o som intygade dödsfallet

jag ska avliva min häst snart och funderar på att låta en jägare skjuta och ta hand om kroppen och i gengäld få använda köttet...

anledningen till detta är att kön till kolmården är lång... och jag vill helst inte behöva gå omvägar förbi köttdisken i flera månader... (inte för att hans kött finns kvar så länge, men det känns som att jag skulle ha svårt för det iaf)

men!
hur funkar det med ersättningen från försäkringsbolaget då? får man ta ut en veterinär som kollar och och sedan intygar att hästen är död?

ja.. helt enkelt, hur funkar det?

Själv anlitar jag alltid professionell nödslaktare till mina hästar, och dom går inte till livsmedel

varför inte ta ut nödslakten i stället?
De är jätteduktig o lugna, allt går snabbt o hästen går till förbränning. Eller åk till klinkan o avliva med spruta.

jag vill att hästen ska ingå i kretsloppet eftersom jag tycker det är en vacker tanke.

men det blir bult eller gevär, jag är själv djursjukvårdare och har sett en del hemska sprut scenarion, tyvärr... dessutom skulle jag bara ta ut en viss veterinär då och jag vill nte utsätta henne för den stora risken det innebär att hantera så farliga substanser.

självklart ska det bli klart med försäkringsbolaget, men de veterinärerna jag har pratat med tror absolut inte de kommer invända nåt med de behandlingarna han fått tidigare och nuvarande reaktioner på böjprov... 1,5 grad på högt böjprov på ena bak... och för er som inte vet så är det jätte mkt på ett högt böjprov bak....

KL
Ganska jobbig tanke, men egentligen borde man ju faktiskt ha ordentlig koll på detta. Vad gör man annars när hästen mår tvärdåligt och ingen veterinär går att nå? Det är ju mitt ansvar att hästen inte behöver lida. Tål att fundera på.

Fast det gör dem med bult och de nya sprutorna också... Vi hade ett akutfall med en häst i somras, men vi valde vet.-avlivning trots att vi har ett vapenskåp fullt med vapen och 2 jägare i huset. Det är inte så kul för en hästägare att se allt blod...

Nej, med bult dör inte hästen pang bom. Den räknas enbart som bedövad. Avblodningen är själva avlivningen.

blir min häst akut sjuk så har jag många nummer att välja på!

det tycker jag alla hästägare ska ha igentligen, det känns som en skyldighet ifall det händer något så att man har en plan som gör att det går så fort som möjligt!

men nu är ju inte min häst akut sjuk.

Ps dessutom svarar min veterinär alltid, även när hon är på semester i dalarna och sitter på dass... (japp jag ringde och hon satt på dass i dalarna!!) eller tex när hon var på semester i tyskland... då svarade hon med!

Underbar människa!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 146
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 168
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka