Avliva häst.. Hur??

Sv: Avliva häst.. Hur??

Vapenlicensen gäller för jakt, inte för slakt av tamdjur.

Jag tog min förra häst till Ultuna klinken i Uppsala och han avlivades med spruta. Sedan separat kremerade jag honom. Men det var tyvärr en enormt dyr historia. har varit med under avliving utav bultpistol. Det går enormt fort och hästen hinner inte känna någonting...

Men varför kna man inte bara på något sätt skjuta hästen såd en falle rihop och dör direkt?
Om tex jag blir skjuten i huvudet, då dör ju jag...

För att ingen är dödsförklarad innan hjärat stannat. Och genom att bedöva djuret först så töms hela kroppen på blod eftersom hjärtat fortfarande har puls.

De avblodar människolik också vad jag förstått. Har dock inte besökt något bårhus och sett hur de gör med kropparna.

Och det finns många som överlevt skott i huvudet och andra organ. Var det inte en liten pojke för några år sen som fick in en hel sax i huvudet :eek:

Jag kollade noga igår på jobbet, de bultade och djuret hängdes upp och blev stel i benen, när de sen kom åt med kniven och stack de i halsen sparkade de och viftade med svansen. Det gör väl inte ett dött djur?

enjoyable skrev:
Om jag nu skulle vara tvungen att ta bort min älskade häst, så skulle ja släppa ut den i en stor hage, låta den gå där i ca 1 dygn och sedan be nån skjuta den. Då är hästen lycklig och hinner inte känna nånting om jägaren skjuter rätt..

En jägare kan aldrig bli lika säker på avlivning som en person som dagligen i år avlivar hästar, som faktiskt är det djur som är svårast att bulta. Jag skulle aldrig i mitt liv låta en jägare skuta min häst, om han/hon ens psykiskt själv skulle klara av det?
Jag vet massor med arbetskamrater till mig som inte klarat av att avliva skadade husdjur. De har haft bult och allt hemma, även jägarexamen. Det har tagit tvärnit. Även vid djur de inte haft någon relation till.
Dessutom har de som sköter avlivning något jag inte tror jägarna har, kunskapen om hur de skall hantera hela situationen så den ska ske så bra till för ägaren och även kunna trösta osv. Om nu inte jägaren är psykolog.

Sen är ju frågan vad försäkringsbolaget säger?

Och om jägaren träffar rätt, ja lungan/lungan och hjärtat. Varför tror du det finns spårhundar för? Hur kan man vara helt säker på att ett icke medvetslöst djur inte känner smärta/panik vid ett lungskott t.ex stunden innan det faller? Grovt översatt drunknar av blodfyllda lungor? Jag tror de känner panik, därför de flyr. Dock är den paniken kortvarig, men den finns fortfarande där.

Och vad är skillnaden att dö i en hage och med mulen i en havrehink kliandes i pannan?

Bulten slår hur hjärnan och hästen är medvetslös. Alla avblodar säkert på olika sätt, men på mitt jobb sticker de nere i bringan rakt ner i hjärtat.

Senast ändrad:

*KL*

Ang det här med jägare och skjuta på håll etc..

En person i bekantskapskretsen, väldigt van och meriterad jägare, hade som 'standard' att när någon av trotjänarna (hundarna) skulel gå vidare, ja då tog han geväret över axeln, hunden vid sidan och så gick de ut i skogen, en sista gång. Motiverade detta med att det kändes bäst för både honom och hundarna. Att slippa åka till veterinären, sitta i väntrummet och så vidare.

Ett antal hundar gick till sista vilan på samma sätt och allt fungerade prickfritt.

Tills den gången det gick åt helvete..

Gammelhunden skulle få vandra vidare. Bössa, hund och husse gick ut i skogen. Hunden själaglad, ut och jaga igen, lycka.

Allt går till som vanligt, med den 'lilla' detaljen att hunden tyvärr vrider sig en aning precis i skottögonblicket och skottet tar fel. Hunden är dödligt sårad, men i allra högsta grad levande. Hunden ylar av smärta, och vad gör en vettskrämd sårad hund i ett sådant läge? Jo, söker sig till tryggheten - husse.

Husse var tvungen att, med den ylande, sårande hunden krypandes mot honom, ladda om vapnet, lägga an, sikta och skjuta igen. Denna gång tog skottet där det skulle och hunden dog. Men inte blev det den okomplicerade, smärtfria död som det var menat inte, varken för husse eller hund.

Det tog husse flera månader att bli ens i närheten av normal igen, och VÄLDIGT lång tid innan han övht jagade igen, tydligen så såfort han la an vapnet - om så mot en älg - så dök bilden av den krypande, blödande hunden upp på näthinnan...

Sen den dagen har ALLA husses hundar avlivats hos veterinären när det varit dags.

Om vi nu betänker att man själv hade varit djurägaren, som bett den duktiga, erfarna jägaren att skjuta hunden, HUR hade man mått själv då? Hade man någonsin kunnat bli av med bilden av den dödligt sårade, blödande hunden som vettskrämp KRÖP (eftersom den inte kunde gå) mot sin husse/matte, och hur lång tid hade det inte känts som innan det andra skottet föll?

Vem som helst får avliva ett djur om det görs på rätt sätt, dvs inget onödligt lidande, stress ect ect.

Du få ta ut en jägare för att avliva ett djur, men jag tror man måste kontakta försäkringsbolaget först, tror jag läste det i broschyren från mitt bolag.
Lika så en jägare får skuta ett påkört skadat djur även fast det inte är jaktsäsong.

Personen måste såklart ha licens för sitt vapen. Bultpistol tror jag alla får köpa?

De som avlivar djur på slakteri är cerftifierade, både på avlivning och djurhållning.
Vi använder salongsgevär på stora nötboskap där man kan misstänka att bulten är för klen.

Jag säger bara så som jag vill ha de. Ibland kanske de inte går att utföra, men de är min dröm iaf för en häst som har lidit länge.
De går att få hästen lycklig på annat sätt åxå...

En jägare kan aldrig bli lika säker på avlivning som en person som dagligen i år avlivar hästar, som faktiskt är det djur som är svårast att bulta. Jag skulle aldrig i mitt liv låta en jägare skuta min häst, om han/hon ens psykiskt själv skulle klara av det?
Jag vet massor med arbetskamrater till mig som inte klarat av att avliva skadade husdjur. De har haft bult och allt hemma, även jägarexamen. Det har tagit tvärnit. Även vid djur de inte haft någon relation till.
Dessutom har de som sköter avlivning något jag inte tror jägarna har, kunskapen om hur de skall hantera hela situationen så den ska ske så bra till för ägaren och även kunna trösta osv. Om nu inte jägaren är psykolog.

Sen är ju frågan vad försäkringsbolaget säger?

Och om jägaren träffar rätt, ja lungan/lungan och hjärtat. Varför tror du det finns spårhundar för? Hur kan man vara helt säker på att ett icke medvetslöst djur inte känner smärta/panik vid ett lungskott t.ex stunden innan det faller? Grovt översatt drunknar av blodfyllda lungor? Jag tror de känner panik, därför de flyr. Dock är den paniken kortvarig, men den finns fortfarande där.

Och vad är skillnaden att dö i en hage och med mulen i en havrehink kliandes i pannan?

Bulten slår hur hjärnan och hästen är medvetslös. Alla avblodar säkert på olika sätt, men på mitt jobb sticker de nere i bringan rakt ner i hjärtat.

Jag vet precis allt det där. Men en dröm är väl aldrig fel att ha?

Jag vet precis allt det där. Men en dröm är väl aldrig fel att ha?

nu ändrar du lite ;) :p
men jag förstår dig till 100%!
Helst skulle jag vilja hitta min häst med munnen full av gräs å bara sova (som en på buke gjorde) i högt gräs i sommarhagen...
hon får gärna vara 25+ den dagen :)

igår höll hon dock på å få skott i pannan på ridbanan :devil:

Vi har avlivat båda våra med bult och sen har de åkt vidare till dest.
Det har gått fort & de har inte hajjat/känt nånting, utan lugnt ätit ur sin foderhink. Har även stått med 2 st andras hästar vid samma avlivnings sätt.

Har inte läst hela tråden....

Min senaste dog efter fölning (för två månader sedan), så henne hann vi inte avliva. Men det hade blivit med injektion isåfall, veterinären var på väg, men hann inte. Vi begravde henne hemma (efter kontakt med länsstyrelsen givetvis).

Min första ponny avlivades med injektion. Begravdes också hemma.

Pappas ena häst sköts, begravdes hos farfar.

Ser inget fel i att skicka kroppen till slakt (kan ju också göras efter avlivning, för att ta tillvara på köttet). Skulle dock aldrig få för mig att göra så med nån av mina egna hästar. Aldrig.

S

Ser inget fel i att skicka kroppen till slakt (kan ju också göras efter avlivning, för att ta tillvara på köttet). Skulle dock aldrig få för mig att göra så med nån av mina egna hästar. Aldrig.

S

Bara om hästen har brytit benet får den avlivas på plats och sen transporteras till slakteri.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 892
Senast: Lavinia
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat