Avliva häst.. Hur??

Sv: Avliva häst.. Hur??

Han var sjuk och distrikaren hade ingen aning om vad det var. Hade väldigt konstiga symptom, så vi skulle åka in på kliniken med honom men han blev akut mycket värre i transporten på väg dit. Höll på att riva transporten. Ramlade ihop, klättrade på väggarna och försökte kasta sig ut omvartannat.
Det var det värsta jag nånsin varit med om.
I efterhand har vet gissat på hjärntumör eller liknande som slog ut centrala nervsystemet.

Mja, lite låter det väl, inte så man tänker på det.
Eller så har jag inte hört ljudet för jag bara har lyssnat på hur hästen lät. De ljuden sitter kvar i huvudet dock.

Jag ska slakta dottern ponny och undrar om någon som vet något slakteri i kalmar eller kronobergs län. PM gärna nummer.
Det är dotterns önskan att hon inte ska kaseras utan att hon ska gå somm kött.

Bultpistol är en bult som skuts ut, in i hjärnan, och far tillbaka igen. Inget skott i egentlig mening. Blir bara ett litet hål, ingen kula eller likande kvar. Låter ingenting heller.

låter ingenting? jag fick typ tinitus... (mitt vänsteröra är redan känsligt å det tjöt i några dagar efter)....
det var en regäl knall!

Jag har avlivat två med bult - ingen knall, bara ett litet 'klick' eller vad man ska kalla det. Men absolut ingen knall.

Finns det måhända olika typer av bult?

Kan man göra det på en häst som är huvudskygg?

Beror på hur huvudskygg den är. De allra flesta hästar är betydligt lugnare än man tror när de ska bultas. De som bultar 'vet vad de gör' och utstrålar ofta väldigt mycket 'lugnt och tryggt' som hästarna (och förhoppningsvis mattarna) känner av.

Vill man vara helt säker kan man ju t ex ge hästen lugnande innan den bultas.

Jag har också använt bult och skulle nog aldrig använda spruta om det inte är så att hästen redan ligger. Vid riktigt akuta fall så skulle jag antagligen be min pappa att skjuta, själv klarar jag inte det.

Den hästen vi tog bort med bult hann aldrig märka nånting, det gick väldigt snabbt. Informationen innan var bra och jag fick all tid jag ville med henne, hästen fick förtroende för killen direkt och kände ingen oro.
Sedan skickades hon till destruktion av den enkla anledningen att det var livstids karens på henne, de 2 jag har nu kommer jag antagligen söka tillstånd för att gräva ner hemma.

Någon som vet hur länge ett sånt tillsånd gäller? Dvs kan jag söka nu för en relativt ung häst som inte väntas gå bort på länge?

Ja har avlivat min häst hemma på gården...hon fick stå o äta gräs sammtidigt...va en jätte duktig vet som väntade tills jag va redo....även om de nu e så tt man faktiskt aldrig är redo...jag klarade inte av att säga orden att nu kan du göra de men han hade tålamod o va helt underbar...stannade med mig o hästen i en timme efteråt oxå...största rosen till honom!! Tog spruta o de gick jätte fort...kommer ja göra igen om ja skulle behöva avliva någon mer häst...fick även tillstånd att gräva ner hästen min hemma...
Lycka till...alla känner vi olika så ta va dukänner för...

Jag avlivade min gamla i våras.

Bestämde mig för spruta, eftersom hon var ordentligt huvudskygg.

Hon avlivades ute i skogen, vid hålet där hon skulle begravas. Vet. satte permanentkanyl, hon fick lugnande, och sen satte han in Somulose. När medlet väl var injicerat tog det max 3 sekunder så var hon borta. Hon bara la sig ner och dog.

Vet. kollade hjärtat och reflexer, sen när vi gått avblodade han också.

Avlivning + begravning hemma (grävning & tillstånd) gick på 3000 kr, vilket är billigare än många andra alternativ. Dessutom känns det bra att hon avlivades hemma och ligger begravd i vår skog.

3st har vi skjutsat till slakteriet,
dom klev ur transporten och gick snällt in i byggnaden.
Efter en stund kom dom ut med grimman.
Kändes ok efter omständigheterna!

För ngn vecka sedan (mitt i natten såklart) så skadade
sig gammelhingsten, eftersom han redan drogs med kronisk
hosta så var valet inte så svårt.
Han avlivades kl 03 en otroligt vacker sommarmorgon på
samma gård som han föddes!

Metoden var lugnande först och sen sprutan med avlivnings-
medlet. Det jobbigaste med den metoden var att höra ljudet
av kroppen som föll.
Efteråt lämnade vi kroppen en stund så att dom andra hästarna
fick säga hejdå, sen täckte vi över kroppen.
Så fort länsstyrelsen hade öppnat så ringde jag dit och fick tillstånd
att gräva ner honom..det var absolut inga problem!
Sen ringde jag kommunen för att be ngn komma ut och kolla
vart det var lämpligast att gräva ner honom.
Det var ännu lättare eftersom människan kände till oss, vår gård
och visste att vi har grävmaskin på gården.
Allt gick fruktansvärt smidigt, och tillståndet kostar 300:-

Jag har hört alldeles för många skräckhistorier (från helt olika håll) när det gäller avlivning med spruta för att välja det.

Jag väljer bult. Jag skulle kunna tänka mig åka till slakteri med hästen om jag först varit där och besökt och avgjort att det är "lugnt" så tillvida att min häst inte kommer bli stressad där. Min första häst bultade vi hemma pga att han hatade att åka släp. Då slapp han göra det som sista sak i livet.

För mig är det helt okej att hästen går till livsmedel om så är möjligt. Hästens "själ" är ju borta och kvar är bara en kropp. Så för min del är det helt okej att köttet blir uppätet.

Tog bort förra hästen med spruta (somulose). Jag velade fram och tillbaka länge och väl mellan det och bult. Valde till sist spruta då hon blev huvudskygg mot främlingar på slutet (hade problem med halskotepelarna om nu det kan ha något sammahang), sprutor däremot var vardagsmat för henne och inte det minsta dramatiskt. Hon fick lugnande först sen sattes kanylen i, vet. sprutade henne och sen dröjde det inte mer än några sekunder innan hon föll. Hon suckade till innan hon föll, hon satte sig nästan bakåt till att börja med och sedan föll hon åt sidan. Efter det var det bara lugnt, inga kramper eller suckar. Hämtades sedan av kadaverbilen, hade ingen möjlighet att begrava henne "hemma".

Tror definitivt att det blir somulose om jag måste ta bort någon mer häst.

Jag har hört att de måste skära upp strupen på en gång efter att de skjutit, stämmer det?
Tydligen för att det inte är 100% att alla dör av skottet..
Eller är det bara om dom ska till slakt man måste göra så?

Beror på hur huvudskygg den är. De allra flesta hästar är betydligt lugnare än man tror när de ska bultas. De som bultar 'vet vad de gör' och utstrålar ofta väldigt mycket 'lugnt och tryggt' som hästarna (och förhoppningsvis mattarna) känner av.

Vill man vara helt säker kan man ju t ex ge hästen lugnande innan den bultas.

Vår gamla travare är rejält huvudskygg. Han har varit rädd om sitt huvud hela tiden så jag vet inte hur han reagerar. Ja det är ju inte riktigt dags än men det kan vara bra att vara förberedd.

Det stämmer att dom måste tappa hästen på blod när den skjuts. När jag skulle ta bort min häst så valde jag att åka in till slakteriet med den för att slippa se allt blod hemma o när dom forslar bort kroppen. Han som skulle ta bort min häst kom ut så vi var utanför slakteriområdet. Där fick hästen äta gräs o när det var dax så fick han gräs ur handen på han som sköt. Jag fick sen sitta lite vid min häst innan dom skar han....då gick jag. Kan bara säga att jag har positiva minnen av detta.....om man nu kan säga det när man måste ta bort en älskad vän. Men jag fick vara med hela vägen.....o sen slapp jag se när dom tog hand om honom efteråt. Då han också sköts utanför slakteriet så gick han inte till slakt.....

Jo, det har varit problem med några batcher av Somulose tyvärr och givetvis är det de man hör talas om! Tror att de flesta veterinärer är medvetna om problemet nu och vet vad de ska titta efter innan de använder medlet.

Själv är jag väldigt osäker på vad jag skulle välja, för hästens skull vill jag välja bultpistol men ändå, människa som man är, så är det ju lättare att se sin vän få en spruta än att bli skjuten...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 893
Senast: Lavinia
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat